Funderingar ang. tillåtet eller inte

Eddy Galen, inte dum.
11 juli 2014 · 1 324 Inlägg

Lånar tråden lite.

Kan man regga bort airbag? Räcker det med en lastbilsreggning eller måste man köra amatörbyggt fordon?

Detta gäller en bil som bara är ämnad för lek, helgkörning och bana.

KHRacing
11 juli 2014 ·

JosseAudi skrev:

KHRacing skrev:

it_mutt skrev:

Källa på det?

Sorry man, källa = bekant som jobbar på bilprovningen

Står ingenstans i bilprovningens datorer om bilen i fråga har airbag eller ej..
Sen kan man säga generellt att bilar från -98 och framåt har ett typgodkännandenummer (helfordonsgodkända), sen finns det en del tidigare modeller som är det också. Det kan man kolla i regbeviset..

Snälla Josse. Var inte detta ganska exakt vad jag skrev ?

Ang Airbag så är det iaf så när jag besiktigat bilar med bytt ratt, sitter det original från 1976 eller framåt så skall det sitta i nu.

St3v3
11 juli 2014 · 358 Inlägg

Sen så får man aldrig glömma att det är en j-vla skillnad på vad som är lagligt och vad som råkar slinka igenom på bilprovningen smile

JosseAudi AB Svensk Bilprovning
11 juli 2014 · 75 Inlägg

KHRacing skrev:

JosseAudi skrev:

KHRacing skrev:

Sorry man, källa = bekant som jobbar på bilprovningen

Står ingenstans i bilprovningens datorer om bilen i fråga har airbag eller ej..
Sen kan man säga generellt att bilar från -98 och framåt har ett typgodkännandenummer (helfordonsgodkända), sen finns det en del tidigare modeller som är det också. Det kan man kolla i regbeviset..

Snälla Josse. Var inte detta ganska exakt vad jag skrev ?

Ang Airbag så är det iaf så när jag besiktigat bilar med bytt ratt, sitter det original från 1976 eller framåt så skall det sitta i nu.

Nä, det var det faktiskt inte. Det må hända att du tänkte så, men jag kan tyvärr bara läsa vad du skriver ^^

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
11 juli 2014 · 75 Inlägg

KHRacing skrev:

JosseAudi skrev:

KHRacing skrev:

Sorry man, källa = bekant som jobbar på bilprovningen

Står ingenstans i bilprovningens datorer om bilen i fråga har airbag eller ej..
Sen kan man säga generellt att bilar från -98 och framåt har ett typgodkännandenummer (helfordonsgodkända), sen finns det en del tidigare modeller som är det också. Det kan man kolla i regbeviset..

Snälla Josse. Var inte detta ganska exakt vad jag skrev ?

Ang Airbag så är det iaf så när jag besiktigat bilar med bytt ratt, sitter det original från 1976 eller framåt så skall det sitta i nu.

Kan man klart konstatera att bilen (oavsett årsmodell) är utrustad med airbag i ratten, ska den fortsatt ha det. Men vill man ha en gammal volvoratt med airbag i sin jaguar, så går det bra. Bara det är en airbag där det ska vara. Sen får man ju plocka bort den, men då måste man regga om bilen.

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
Runn WS7 Avstängd
11 juli 2014 · 1 031 Inlägg

JosseAudi skrev:
Men vill man ha en gammal volvoratt med airbag i sin jaguar, så går det bra. .

Låter ju totalt livsfarligt. Hoppas verkligen inte bilprovningen släpper igenom sådana lösningar.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
JosseAudi AB Svensk Bilprovning
12 juli 2014 · 75 Inlägg

Runn WS7 skrev:

JosseAudi skrev:
Men vill man ha en gammal volvoratt med airbag i sin jaguar, så går det bra. .

Låter ju totalt livsfarligt. Hoppas verkligen inte bilprovningen släpper igenom sådana lösningar.

Ser inte varför det skulle vara farligt om det görs på ett korrekt sätt. Ratt som ratt, airbag som airbag. Har du synpunkter kan du höra av dej till transportstyrelsen, då det är deras regler vi måste följa.. Folk verkar tro att bilprovningen har något eget slags regelverk, men så är det inte riktigt..

Josefin
BMW 535i F11 Touring "M-Sport" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang