Ang centrumringar

Timjoh
12 mars 2016 · 453 Inlägg

Ska kolla på ett par fälgar som är 66.1 utan ringar och jag har 58.1.

Ska köra med bultar med flytande kona så centreringen är ju rätt viktig. 

Hittar bara 66.1-57.1 och  67.1-58.1  så ingen av dom är exakta så undrar om det funkar, oftast är dom ju i plast ringarna.

Maxen Teknisk
12 mars 2016 · 328 Inlägg

Ska du köra med flytande kona är det extra viktigt att navet passar exakt.

Känner inte till nåt om den här firman själv, men det visar åtminstone att det finns ringar med rätt dimension:
http://www.hubcentric-rings.com/sv/size-66.1-58.1/

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
ehedman
12 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Finns 66,1 - 58,6 här: https://www.specialfalgar.se/tillbeh&ou … ingar.aspx

Navringar spricker väldigt lätt så ett spel på 0,5 mm är nog bara bra.

Art.nr 0661586

CC72
13 mars 2016 · 1 661 Inlägg

Man sätter navringar/centreringsringar jag för att inte få något spel. Skulle han vilka ha kvar mellanrummet så kan han lika gärna skippa ringarna.

torsen
13 mars 2016 · 7 312 Inlägg

CC72 skrev:
Man sätter navringar/centreringsringar jag för att inte få något spel. Skulle han vilka ha kvar mellanrummet så kan han lika gärna skippa ringarna.

Instämmer.
Har haft flera bilar där fälgens centrumhål överstigit navets diameter utan minsta problem med koniska hål och motsvarande kona på skruvarna/muttrarna.

Dock kanske inte helt problemfritt med hjulmuttrar med påvalsad bricka och motsvarande plant säte i botten på (LM)-fälgarna.

En av mina bilars nav är 98 mm och jag använder fälgar från en annan bil vars centrumhål är 108 mm.
Konorna, vare sig de är fasta eller lösa, centrerar fälgarna perfekt.

wink

torsen
13 mars 2016 · 7 312 Inlägg

Maxen skrev:
Ska du köra med flytande kona är det extra viktigt att navet passar exakt.

Känner inte till nåt om den här firman själv, men det visar åtminstone att det finns ringar med rätt dimension:
http://www.hubcentric-rings.com/sv/size-66.1-58.1/

Varför då?
Berätta!

roll

Maxen Teknisk
13 mars 2016 · 328 Inlägg

torsen skrev:

CC72 skrev:
Man sätter navringar/centreringsringar jag för att inte få något spel. Skulle han vilka ha kvar mellanrummet så kan han lika gärna skippa ringarna.

Instämmer.
Har haft flera bilar där fälgens centrumhål överstigit navets diameter utan minsta problem med koniska hål och motsvarande kona på skruvarna/muttrarna.

Dock kanske inte helt problemfritt med hjulmuttrar med påvalsad bricka och motsvarande plant säte i botten på (LM)-fälgarna.

En av mina bilars nav är 98 mm och jag använder fälgar från en annan bil vars centrumhål är 108 mm.
Konorna, vare sig de är fasta eller lösa, centrerar fälgarna perfekt.

wink

torsen skrev:

Maxen skrev:
Ska du köra med flytande kona är det extra viktigt att navet passar exakt.

Känner inte till nåt om den här firman själv, men det visar åtminstone att det finns ringar med rätt dimension:
http://www.hubcentric-rings.com/sv/size-66.1-58.1/

Varför då?
Berätta!

roll

Det är till att börja med ganska stor risk att fälgarna monteras ocentrisk och därigenom ger upphov till obalans. Detta försvårar handhavandet. Jag säger inte att det är omöjligt att få det bra, men avsaknaden av centrering gör det svårare.

Att åka utan centrering i fälgen ökar belastningen på hjulskruvar/pinnskruvar. Dessa är inte dimensionerade att ta upp de skjuvkrafter som uppstår vid avsaknad av hjulcentrering.

Med detta sagt kan man givetvis fundera över hur bra en liten plastring är på att ta upp krafter i radiell led på en hjulaxel. Förmodligen inte  så bra. Det är antagligen ett av skälen till att originalfälgar som följer med en bil direkt från fabrik har centrering direkt i godset.

Att du sedan själv har monterat fälgar som, enligt din utsago, fungerar bra utan centrering kan betyda vad som helst. Centreringen finns av en anledning och vill du utelämna den är det ditt ansvar.

Även humlorna flyger...

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Timjoh
13 mars 2016 · 453 Inlägg

Det har nu löst sig, anledningen att det va svårt att hitta ringar va för att hans mått i fälgen va större än 66. Så nu har jag både nya navringar och fälgar lagom till våren smile

Timjoh
16 mars 2016 · 453 Inlägg

Testade fälgarna idag med korrekta navringar, men upplever att bultarna går trögt? Hur hårt ska man dra dom? Testade dra tills dom började "skrika" lite men upplevde det som att man kunde dragit dom mer.

Evildan
16 mars 2016 ·

Vad är det för storlek på hjulskruvarna?
Vanligt är 105-120Nm som åtdragningsmoment.

Timjoh
16 mars 2016 · 453 Inlägg

Bultarna är m12*1.25

Timjoh
17 mars 2016 · 453 Inlägg

Såg idag på morgonen, kollade i bulthålen då fälgarna ej är sitsars ännu. Man ser gängan på bulten dragit lite lite i fälgen antagligen df dom gick trögt. kan man inte ta en dremel med ett litet slip huvud på och slipa lite i varje hål? Seriöst då och låta det ta tid. Vi snackar någon mm runt om. Kör ju ändå flytande kona.

Nav cantreringen är korrekt.

Maxen Teknisk
17 mars 2016 · 328 Inlägg

Timjoh skrev:
Såg idag på morgonen, kollade i bulthålen då fälgarna ej är sitsars ännu. Man ser gängan på bulten dragit lite lite i fälgen antagligen df dom gick trögt. kan man inte ta en dremel med ett litet slip huvud på och slipa lite i varje hål? Seriöst då och låta det ta tid. Vi snackar någon mm runt om. Kör ju ändå flytande kona.

Nav cantreringen är korrekt.

Vilken skillnad har du i PCD på bilen och fälgarna? Hjulskruvar med flytande kona kan inte ta upp hur stor skillnad som helst.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Timjoh
17 mars 2016 · 453 Inlägg

Jag har 4/98 fälgarna är 4/100. Kollade noga på nätet och va tydligen många som körd detta med flytande kona.
Men hålet kan ju fortfarande va för litet. Att hålet i fälgen inte klarar en korrigering på 2 mm

Ska sitta på en bruksbil men vill ändå det ska sitta som det ska utan vibrationer.

Senast redigerat av Timjoh (17 mars 2016)

Maxen Teknisk
17 mars 2016 · 328 Inlägg

Mät diametern på hålen i fälgen så går det att räkna ut om det ställer till problem.

Hjulskruvar: M12x1.25
Fälg PCD: 4/100
Bil PCD: 4/98
Diameter på skruvhål i fälgen: ?

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Timjoh
17 mars 2016 · 453 Inlägg

Är på jobbet nu, men vet att skruvarna tar i fälgen då jag har första små spår av gänga på fälgen i själva hålet i fälgen. Men ska kolla detta när jag kommer hem.

torsen
18 mars 2016 · 7 312 Inlägg

Man kan endera lyda råd, baserade på andras misstag, eller göra dem själv.

För många många år sedan köpte jag, som jag tyckte då, läckra LM-fälgar med justa däck på en bilskrot.
Hjulen kom från en Fiat, och jag hade en Opel.
Skilde 2 mm i hålcirkel.
Gick naturligtvis inte bra.
Hjulen blev ocentrerade - och kan inte bli annat, och medförde naturligtvis skakningar och obalans.
Härutöver olämpliga brytkrafter på SKRUVARNA.

Byt till fälgar som passar naven, i a f beträffande hålcirkeln för SKRUVARNA.cool

B t w, vet du skillnaden på en mutter, skruv och bult?roll

Timjoh
19 mars 2016 · 453 Inlägg

Har nu slipat någon mm i varje hål fälgarna gick på utan problem och inga vibrationer i 120+

Och ja jag vet skillnaden, eftersom jag lyckades beställa rätt bultar.

Nu är dom grundade och imon åker den riktiga färgen på smile

torsen
20 mars 2016 · 7 312 Inlägg

Timjoh skrev:
Har nu slipat någon mm i varje hål fälgarna gick på utan problem och inga vibrationer i 120+

Och ja jag vet skillnaden, eftersom jag lyckades beställa rätt bultar.

Nu är dom grundade och imon åker den riktiga färgen på smile

Övertygad om att du inte vet skillnaden på muttrar, skruvar och bultar.roll
Att härutöver ha fälgar med såväl fel centrumhål som hålcirkel vittnar inte om gott omdöme.cool
Hoppas jag slipper möta dig på vägen.tongue

Timjoh
21 mars 2016 · 453 Inlägg

torsen skrev:

Timjoh skrev:
Har nu slipat någon mm i varje hål fälgarna gick på utan problem och inga vibrationer i 120+

Och ja jag vet skillnaden, eftersom jag lyckades beställa rätt bultar.

Nu är dom grundade och imon åker den riktiga färgen på smile

Övertygad om att du inte vet skillnaden på muttrar, skruvar och bultar.roll
Att härutöver ha fälgar med såväl fel centrumhål som hålcirkel vittnar inte om gott omdöme.cool
Hoppas jag slipper möta dig på vägen.tongue

Snälla gå och gnäll någon annan stans. Tror knappt du kan hitta en eftermarknads fälg som har exakt rätt centrum oavsett pris på fälgen. Och är många som kör med flytande kona.
Och vet fortfarande skillnaden så men är man en gnäll spik så är man.

Du är väl bara bedrövad över att en annan människa lyckas med nägot du misslyckades med big_smilebig_smile

Och oroar detta dig att möta mig på vägen för jag kör med flytande kona och centrumringar, så kan jag garantera dig att du kan va lugn, finns många många andra bilar du borde oroa dig för.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang