Vanligt med pyspunka efter förvaring på däckhotell?

skatan22
7 juni 2022 · 2 Inlägg

Har nyligt (om än lite för sent) haft inne bilen för däckskifte då jag haft sommardäcken på däckhotell hos samma kedja. Efter förvaring signalerar nu censorerna punktering och efter att ha låtit bilen stå några dagar är de mycket riktigt pyspunka.

Har någon varit med om något liknande? Att de blir punktering i samband med förvaring. Skall försöka att driva de men är på området okunnig och tänkte se om de fanns lite återkoppling att få dessförinnan.



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Utmarks-Loke
7 juni 2022 · 5 904 Inlägg

Kan vara ventilerna som torkat lite invändigt eller något annat, det är inte alls ovanligt att det blir pyspunka under vinterförvaringen

Rostens-garage
7 juni 2022 · 546 Inlägg

Åk till macken. Dra upp oljestickan och ta en droppe olja från den och låt den droppa ner i hålet på ventilen.
Pumpa upp däcket. Oljedroppen kommer att lösa upp gummitätningen i ventilen så det blir tätt en sommar till.

Brådhis * Voff voff *
7 juni 2022 · 10 324 Inlägg

skatan22 skrev:
Har nyligt (om än lite för sent) haft inne bilen för däckskifte då jag haft sommardäcken på däckhotell hos samma kedja. Efter förvaring signalerar nu censorerna punktering och efter att ha låtit bilen stå några dagar är de mycket riktigt pyspunka.

Har någon varit med om något liknande? Att de blir punktering i samband med förvaring. Skall försöka att driva de men är på området okunnig och tänkte se om de fanns lite återkoppling att få dessförinnan.



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Något samband med att däck förvarats på däckhotell (istället för hemma) och att det skulle bli pyspunka finns inte.

Däremot kan det finnas ett samband mellan förvaring (oavsett plats) och pyspunka. Däcken och ventilerna (och fälgarna) åldras och till slut läcker det.

Om det nu inte sitter nå´n liten skruv eller spik i däcket...

Men att det skulle bero på att dom förvarats på just däckhotell? Nej!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skatan22
8 juni 2022 · 2 Inlägg

Tacksam för den återkoppling som jag fått - hjälpsamt!

Däcken är bara körda en säsong och är nya dessförinnan. Censorerna signalerade direkt efter de att jag hämtade bilen punktering, men de brukar de göra då CMS inte alltid ställer in de efter att ha flyttat på däcken, så trodde inte de var punktering då alla hjulen verkade fullpumpade.

Hade inte tanken om att däckhotell specifikt gjorde sönder däcken men tänkte att de kanske kunde ske misstag i hanteringen, skulle helt klart kunna se mig själv rulla över något olämpligt eller stötta till något. Ville mest veta om de inte var helt orimligt att driva att ansvaret för pyspunkan låg på bolaget. Tycker ju inte de borde vara punktering när däcken sätts på när de inte var de när de togs av. Får väl hoppas att de är ventilerna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juni 2022 · 13 806 Inlägg

har varit med om att en uppsättning helt nya däck och fälgar läckt ur luften så fort jag började använda däcken.    men då tryckte däckfirman av däcken och fyllde luft igen sen var dom täta.. så det kan hända även helt nya grejer

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang