Få bort halkigt rengöringsmedel

Anden97
5 mars 2023 · 21 Inlägg

Godkvälll mina vänner. I helgen var jag och köpte mig en begagnad bil och de som sålde bilen har smetat något halkigt rengörningsmedel (däckglans?) över hela interiören. Känns som hela interiören är insmord med glidmedel eller silikon.

Är detta något som försvinner med tiden eller bör jag försöka "neutralisera" det / få bort det på något vis. Vilket medel skall jag isåfall använda mig utav och vilken trasa?

Framförallt känner jag behov av att få bort skiten på ratten, eftersom den är jättehalkig.

/ Andreas

zzr94092
5 mars 2023 · 4 404 Inlägg

Säkert vinylglans,var poppis i bilar förr,nu ser det bara för jävligt ut,tycker jag..Försvinner väl med tiden,men tar nog ett tag beroende hur mycket det är.Men finns väl något mordänare tvätt/rengöringsmedel numera..

Svenska_bil
6 mars 2023 · 218 Inlägg

En apc/interiörrengöringsmedel tillsammans med en microfiberduk.

Har du inget hemma så funkar en allrengöring för hemmet.

Oreggad Ruter Knekt
6 mars 2023 · 670 Inlägg

zzr94092 skrev:
Säkert vinylglans,var poppis i bilar förr,nu ser det bara för jävligt ut,tycker jag..Försvinner väl med tiden,men tar nog ett tag beroende hur mycket det är.Men finns väl något mordänare tvätt/rengöringsmedel numera..

Det får slitna ytor att se bra ut, så säljarens bästa vän...

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=343353

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Brådhis * Voff voff *
6 mars 2023 · 10 291 Inlägg

Svarade i den andra tråden, men vanlig interiörrengöring funkar fint mot vinylglans och är dessutom snällt mot instrumentbrädan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
6 mars 2023 · 5 775 Inlägg

vanlig lacknafta på en trasa eller Yes diskmedel!

Brådhis * Voff voff *
6 mars 2023 · 10 291 Inlägg

Lacknafta på instrumentpanelen...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
6 mars 2023 · 5 775 Inlägg

Kan man väl ta ! Löser inte upp plast eller annat bara smuts! På ratt i plast funkar det bra men  inte på tygdetaljer.

Hade av misstag ut en hel tub kontaktlim på baksoffan på min Audi 100. Då fick det bli 2-komponents  acrylförtunning  vavat med Aceton. Efter åtskilligt skrubbande och petande  med rotbortse  och annat så fick jag efter några timmars jobb bort all klet. Sen vara det skurpullver, borste och varmvatten  som gällde i  någon timme. (naturligtvis var soffan urtagen ur bilen och  det var sommar och varmt ute...

Svenska_bil
6 mars 2023 · 218 Inlägg

jaka54 skrev:
vanlig lacknafta på en trasa eller Yes diskmedel!

Vad har du för bra argument till att använda sig utav lacknafta för att rengöra en bilinteriör?

För den som läser det här…använd inte lacknafta, punkt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang