Vad ska jag välja för el- eller hybridbil?

andis169
12 februari 2023 · 1 Inlägg

Det är lika bra att erkänna att jag kan inget om bilar. Jag kör bilar, sedan vill jag ha så lite som möjligt att göra med dem. Därför är jag inte uppdaterad eller har koll på vad jag borde göra. Hoppas ni har det :-)

Här är läget:
Idag har jag en Kia ceed plug-inhybrid, är supernöjd förutom att den går lite kort på el, ca 5 mil. Det är en privatleasing.
Jag har laddbox både hemma och på landet.

Behov:
Leasingavtalet går ut och jag måste ta ett beslut snart, jag leasar gärna igen. Vilken bil bör jag titta på?

Jag vill helst kunna köra minst ca 15 mil på el, då kommer jag till landet på el.
Stort bagageutrymme. Jag har två hundar (små) så jag vill kunna ställa in en hundbur i bagageutrymmet
El eller laddhybrid spelar ingen roll.

Vad säger proffsen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2023 · 17 530 Inlägg

Nya Niro?
Ioniq 5?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
12 februari 2023 · 6 580 Inlägg

andis169 skrev:
Det är lika bra att erkänna att jag kan inget om bilar. Jag kör bilar, sedan vill jag ha så lite som möjligt att göra med dem. Därför är jag inte uppdaterad eller har koll på vad jag borde göra. Hoppas ni har det :-)

Här är läget:
Idag har jag en Kia ceed plug-inhybrid, är supernöjd förutom att den går lite kort på el, ca 5 mil. Det är en privatleasing.
Jag har laddbox både hemma och på landet.

Behov:
Leasingavtalet går ut och jag måste ta ett beslut snart, jag leasar gärna igen. Vilken bil bör jag titta på?

Jag vill helst kunna köra minst ca 15 mil på el, då kommer jag till landet på el.
Stort bagageutrymme. Jag har två hundar (små) så jag vill kunna ställa in en hundbur i bagageutrymmet
El eller laddhybrid spelar ingen roll.

Vad säger proffsen?

Ren elbil är enda valet då.

Enyaq har nog störst bagage på marknaden just nu

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2023 · 17 530 Inlägg

Eftersom TS ska köra leasing igen så kan nog en Enyaq svida lite i kassan. Men helt klart är det värt att ta ut en ren elbil sett till totalkostnaden plus att laddstation redan finns. Eftersom det då blir en helt ny bil så tycket jag inte man ska vara främmande för att prova uddamärken. Kanske en eldriven kinesburk? Låg månadskostnad och som den sedan länge bortgångna Christer Glenning skulle sagt: Mycket lull-lull för pengarna.

Vi ska beställa en ny leasingkälke i sommar och jag tänker inte på något sätt vara märkestrogen KIA/Hyundai/Toyota. Men har redan siktet inställt på en speciell bil. Vi får se.

EDIT:
NYA ENYAQ IV*/**
Månadskostnad
Från 9 295 kr/mån

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
13 februari 2023 · 1 480 Inlägg

Kanske värt att kolla upp vilka bilmärken som säger sig kunna leverera leasbar elbil till det datum du/ni behöver en.
Sedan är det ju ingen garanti att det löftet håller förstås.

Min dotter leasade en Nissan Leaf 2020 modell med lilla batteriet i två år. Leasingen gick ut i slutet av sept. 2022 och dottern beställde ( iaf några månader innan leasingen gick ut) en ny Leaf med stora batteriet, för omgående leasing.
De fick först besked att de skulle få den i oktober men det sköts fram till november sedan sköts det fram ända till februari 2023 och nu säger de att bilen kommer i april

Senast redigerat av KenthIJ (13 februari 2023)

KenthIJ
13 februari 2023 · 1 480 Inlägg

OM du inte absolut vill leasa så kanske en begagnad/demo äldre Kia e-Niro, Ioniq 5 eller Skoda Enyaq iV, kunde vara alternativ. Enyaq finns väl även som 60kWh om du inte behöver ta dig mer än 15 mil mellan laddningarna. Har för mig att det var nåt att se upp med med de första 60 kWh dock. Kanske hade de inte värmepump

KenthIJ
14 februari 2023 · 1 480 Inlägg

I dag fick dottern besked om att de får sin leasade Nissan Leaf med större batteriet nu på fredag 17 februari iaf. Så... Lite lotteri verkar det vara

Cuefa Ain't no place like home...
15 februari 2023 · 4 629 Inlägg

Privatleasear min Cupra Born med en kostnad i dagsläget på ca 5500kr/månad med 1500 mil/år.
Svårslagen ekonomi när man laddar hemma, en lösning som snart inte finns kvar för min del dock så är lite i valet o kvalet att försöka överlåta leasingen till någon som kan ladda hemma.
Allt beror på vad TS vill ha för funktioner och behöver för utrymme.
Skoda Enyaq som tidigare nämnts är en helt fantastisk bil, jag saknar min varenda dag.
Men som också nämnts är kostnaden för en dylik rätt vass vid leasing, och inte gratis att köpa den heller...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
JanneEr
25 april 2023 · 2 Inlägg

Jag tycker leasing av nya elbilar e för dyra. Funderar istället om det kan vara rätt läge att slå till på en begagnad istället? de har ju sjunkit en hel del i pris på senaste.
Om du ska ha en ny så finns de dock de som gjort jämförelser över priserna på leasingavgiften typ https://alltomelbil.se/privatleasing-elbil/  hittade jag o https://saljabil.se/leasa-elbil-privat/
Men som sagt, jag kommer nog passa på att hitta en begagnad nu när de är så billiga

Cuefa Ain't no place like home...
25 april 2023 · 4 629 Inlägg

JanneEr skrev:
Jag tycker leasing av nya elbilar e för dyra. Funderar istället om det kan vara rätt läge att slå till på en begagnad istället? de har ju sjunkit en hel del i pris på senaste.
Om du ska ha en ny så finns de dock de som gjort jämförelser över priserna på leasingavgiften typ https://alltomelbil.se/privatleasing-elbil/  hittade jag o https://saljabil.se/leasa-elbil-privat/
Men som sagt, jag kommer nog passa på att hitta en begagnad nu när de är så billiga

Helt klart har kostnaderna gått upp för oss som leasear elbilar, min kostar ca 400kr mer per månad nu vilket ju såklart känns.
Men jag skulle fortfarande inte ha lika billigt bil-ägande om jag hade en ny/nyare bensin/dieselbil tror jag...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang