Reparera repa

kottret
2 augusti 2023 · 17 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246889/246889-2fb6b76f5126285fbf6c3522d07b3a53.jpg

Tänkte laga denna repa genom att först rengöra. En av mina frågor är, behöver jag köpa clay bar eller går det bra att rengöra utan?
Därefter tänkte jag slippapper på den så att repan jämnas ut lite bättre
Därefter har jag min touch up paint, men min fråga är, behöver jag lägga på primer färg innan jag lägger på min vita touch up paint?
efter vit färg tänkte jag iallafall slippapper igen, och efter det klarlack. Därefter våtslippapper, följt av rubbing, och till slut polish.

Är lite rädd att förstöra lacken ännu mer då det blir min första gång jag försöker reparera repor på en bil.

Uppskattar svar på mina frågetecken och tips om ändringar på min plan om ni tänker på något som skulle kunna ge bättre slutresultat

Low
2 augusti 2023 · 3 315 Inlägg

Då det är bar plast så behöver du plast prima. Kan gå utan men risken att det inte fäster ordentligt

Har du alla grejer, testa. blir det galet så lämna in.
Måste du köpa en massa räkna vad mellanskillnaden blir att lämna in på spot repair, behöver inte blir så dyrt.

Ser ut som en väldigt ny bil..

krambriw
2 augusti 2023 · 433 Inlägg

varför inte bara maskera med tejp runt om så du inte kladdar utanför, lägg i färg försiktigt och tunt på dom skadade ytorna. i flera lager med en spetsig trästicka, avsluta lika med klarlack flera tunna skikt, våtslipa försiktigt, rubba försiktigt, polera. Ingen som kommer notera skadan om du jobbar försiktigt och gör ett snyggt jobb

torsen
3 augusti 2023 · 7 264 Inlägg

Hustruns bil blev påbackad  på bumpern(kofångaren)av en svart bil.
Den svarta färgen, liknande din "repa", gick gick att tvätta bort med aceton, utan att klarlacken på hennes bil tog skada.
Kan vara värt att prova.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang