Kanter efter lackering

Low
15 augusti 2023 · 3 314 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Low skrev:

Nevadacontra skrev:

Orkar ju egentligen inte göra om allt men är det det som krävs så får jag göra det för bilen betyder allt och den måste verkligen se bra ut.

Vad för våtslip ska jag använda? Har 600, 1500 och 2000 hemma. Vill ha 3000 och 5000 men inte hittat det i svenska affärerna...

De funkar bra! Finns poler medel som tar   bort repor efter 1200 redan!

Kan jag börja med 1500 på en hel panel t.ex och sen gå upp till 2000 och sen polera? Låter det bra?

Aboslut. Tänk på att när du slippar så kommer du troligen behöva gå igenom klarlacken för sedan jämnatill färgen.- Här tror jag du kommer behöva lägga nytt lager klarlack. ( om nu inte primern också börjar synas, då behöver du lägga på färg/klarlack igen).

jaka54
15 augusti 2023 · 5 775 Inlägg

Jag brukar aldrig lägga tejp  utan "dimmar" och sedan vattenslipar jag med 1500,2000 och 2500 papper och rubbar (autosol Rubbing cleaner) och polerar sedan med 3M Finessit polervätska.
Frågan är bara om det går att polera de sprayfärger som finns ute i handeln, personligen sprutar jag alltid med två komp lacker som Sikkens, Spies Hecker osv och de är lätta att slipa och polera efter 5-6 dagar (med +20-25 grader ute).

it_mutt Avstängd
16 augusti 2023 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Jag brukar aldrig lägga tejp  utan "dimmar" och sedan vattenslipar jag med 1500,2000 och 2500 papper och rubbar (autosol Rubbing cleaner) och polerar sedan med 3M Finessit polervätska.
Frågan är bara om det går att polera de sprayfärger som finns ute i handeln, personligen sprutar jag alltid med två komp lacker som Sikkens, Spies Hecker osv och de är lätta att slipa och polera efter 5-6 dagar (med +20-25 grader ute).

Självklart går det att polera både 1k och 2k klarlack i sprayburk...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nevadacontra
17 augusti 2023 · 234 Inlägg

Low skrev:

Nevadacontra skrev:

Low skrev:

De funkar bra! Finns poler medel som tar   bort repor efter 1200 redan!

Kan jag börja med 1500 på en hel panel t.ex och sen gå upp till 2000 och sen polera? Låter det bra?

Aboslut. Tänk på att när du slippar så kommer du troligen behöva gå igenom klarlacken för sedan jämnatill färgen.- Här tror jag du kommer behöva lägga nytt lager klarlack. ( om nu inte primern också börjar synas, då behöver du lägga på färg/klarlack igen).

Jag har provat att våtslipa nu men det hjälpte ingenting med att ta bort kanterna tyvärr. Så nu är det enda alternativet att slipa med 80 papper igen, sen på med primer igen utan att tejpa, sen på med färg och sist klarlack? Är det rätt isåfall?

Nevadacontra
17 augusti 2023 · 234 Inlägg

jaka54 skrev:
Jag brukar aldrig lägga tejp  utan "dimmar" och sedan vattenslipar jag med 1500,2000 och 2500 papper och rubbar (autosol Rubbing cleaner) och polerar sedan med 3M Finessit polervätska.
Frågan är bara om det går att polera de sprayfärger som finns ute i handeln, personligen sprutar jag alltid med två komp lacker som Sikkens, Spies Hecker osv och de är lätta att slipa och polera efter 5-6 dagar (med +20-25 grader ute).

Mm jag ska inte använda mig av tejp mer. Möjligtvis på lyktor och plast detaljer plus rutorna också. Bra tips med dimmning.

Low
17 augusti 2023 · 3 314 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Low skrev:

Nevadacontra skrev:
Kan jag börja med 1500 på en hel panel t.ex och sen gå upp till 2000 och sen polera? Låter det bra?

Aboslut. Tänk på att när du slippar så kommer du troligen behöva gå igenom klarlacken för sedan jämnatill färgen.- Här tror jag du kommer behöva lägga nytt lager klarlack. ( om nu inte primern också börjar synas, då behöver du lägga på färg/klarlack igen).

Jag har provat att våtslipa nu men det hjälpte ingenting med att ta bort kanterna tyvärr. Så nu är det enda alternativet att slipa med 80 papper igen, sen på med primer igen utan att tejpa, sen på med färg och sist klarlack? Är det rätt isåfall?

80 papper låter alldeles för grovt om du ska bara prima efteråt. Jag skulle köra med  mycket finare. Tex 800..

Edit; 400-600 papper fungerar nog också..

Senast redigerat av Low (17 augusti 2023)

Low
17 augusti 2023 · 3 314 Inlägg

Low skrev:

Nevadacontra skrev:

Low skrev:

Aboslut. Tänk på att när du slippar så kommer du troligen behöva gå igenom klarlacken för sedan jämnatill färgen.- Här tror jag du kommer behöva lägga nytt lager klarlack. ( om nu inte primern också börjar synas, då behöver du lägga på färg/klarlack igen).

Jag har provat att våtslipa nu men det hjälpte ingenting med att ta bort kanterna tyvärr. Så nu är det enda alternativet att slipa med 80 papper igen, sen på med primer igen utan att tejpa, sen på med färg och sist klarlack? Är det rätt isåfall?

80 papper låter alldeles för grovt om du ska bara prima efteråt. Jag skulle köra med  mycket finare. Tex 800..

Dvs Du får garanterat fula slip repor med 80 papper.

Low
17 augusti 2023 · 3 314 Inlägg

Attans svårt att förklara när man skriver.

Skulle jag laga en sådan defekt så skulle jag slippa ner allt med 400 papper.

Om plåtsyns så lägger du på primer.

Sedan ett lager sprutspackel ( biltemas fungerar fint fint ) . Sedan dimma över jättetunt lager färg av tex svart så det blir princip "prickar".
Detta framhäver slip repor/detekter när du börjar slipa med 600-800 våtslipapper. Sedan grundfärg och lack.

Vill du ha en riktigt stark klarlack så man kan köpa 2k sprayburk som funkar riktigt bra. Men kör annars med det du har!

Nevadacontra
17 augusti 2023 · 234 Inlägg

Low skrev:
Attans svårt att förklara när man skriver.

Skulle jag laga en sådan defekt så skulle jag slippa ner allt med 400 papper.

Om plåtsyns så lägger du på primer.

Sedan ett lager sprutspackel ( biltemas fungerar fint fint ) . Sedan dimma över jättetunt lager färg av tex svart så det blir princip "prickar".
Detta framhäver slip repor/detekter när du börjar slipa med 600-800 våtslipapper. Sedan grundfärg och lack.

Vill du ha en riktigt stark klarlack så man kan köpa 2k sprayburk som funkar riktigt bra. Men kör annars med det du har!

Nej det är jätte bra svar du ger! Uppskattar verkligen det.

Okej så inget 80 papper, bra!
Se om jag fattat dig rätt. Jag ska börja med att slipa på dessa fula kanter med 400 papper, sen på med sprutspackel, sen våtslipa med 600-800 papper, sen primer, sen bilens färg och sist klarlack?

jaka54
17 augusti 2023 · 5 775 Inlägg

400 papper tar för lång tid! Använd istället 240 eller 320 papper (naturligtvis invirad i liten träkloss) Du bör inte vattenslipa! utan efter att du sprutat på sprutspackel så slipa med 320 papper och lägg på ytterligare ett lager sprutspackel och om ytan  då ser bra ut slipa med 500-600 papper (torrslippapper) och spruta på 2-komp lack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang