När bilister blockerar i omkörningsfält.

Atchoprosit
8 september 2023 · 193 Inlägg

Motorvägs/trafikledskörning.

Ligger och puttrar på farthållaren i högerfältet en bit under satt hastighet, bil efter bil passerar i omkörningsfältet. Plötsligt saktar bilarna i omkörningsfältet in på grund av en seg omkörning 500 m fram, vilket gör att bil efter bil nu istället passeras.

Efter att ca 15-20 bilar placerade i omkörningsfältet har passerats i grundpositionsfältet skiftas fil till omkörningsfältet och en kvick omkörning görs som sig bör.

Vad säger lagen om detta? I mina ögon så har dessa 15-20 bilar inte körts om på höger sida, eftersom bilen legat i grundpositionsfältet och en bra bit under satt hastighet.

Svara bara i tråden om du kan lämna ett välformulerat svar och hänvisa till paragraf, kapitel och stycke.
Om inte, låt bli.

Hamilton
8 september 2023 · 8 865 Inlägg

Behöver du hänvisningar till lagtexter och paragrafer bör du nog läsa mera teori innan du ger dig ut i trafiken igen ;-)

Fotograf på tierpidag.se
Jesper328
8 september 2023 · 2 385 Inlägg

Under vissa förutsättningar så är omkörning i högerfil tillåtet, ja.

Källa: Trust me, bro.

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2023 · 13 756 Inlägg

vid kö får man köra om på fel sida oavsätt skyltad fart.. sen var gränsen till kö är ju något som inte är lika klart..   jag kör om i stockholm i högerfilen  jag ligger 5under hastighets gränsen. sen ligger jag längst till höger och skiter totalt i vad alla andra gör..  jag kör inte fortare än skyltad fart så ser inte att det ska vara något problem.  det är inte mitt fel att dom skapar kö i mittenfilen..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang