Nya VW Passat Laddhybrid ?

KenthIJ
31 augusti 2023 · 1 480 Inlägg

Vad jag förstår så skall nya VW Passat Laddhybrid sportscombi (har för mig att jag sett att nya Skoda Superb iV combi skall vara ganska identisk)
vara längre och bredare än föregångaren och ha ett "driv" batteri på 18.5 kWh vilket skall ge ca 100km räckvidd på en laddning enligt WLTP .
Den/de skall även ha 11kW ombordladdare och ha möjlighet att snabbladdas 50kW (vilket enl. mig är en stor fördel . Att kunna ladda en Plug In snabbare)
Man skall oxå kunna välja mellan 204 eller 272 hk, vilket jag antar , kommer att påverka räckvidden på el.

Vi har ju en Toyota RAV 4 2020 Plug In och den har ett "driv" batteri på 18.1 kWh och en ombordladdare på 6.6kW ( är dock sällan man kan ladda snabbare än 3,5 kWh på de flesta laddare)
Vår bil väger lite drygt 2.000 kg och har totalt 306 hk men... vår bil går enligt WLTP ca 75 km på en laddning.

Då undrar jag... hur kommer det sig att passate beräknas gå ca 100 km på en laddning , enl. WLTP, med ett 18.5 kWh batteri då vår RAV "bara" går ca 75 km med 18.1 kWh batteri.

Beror det enbart på att vår RAV 4 är starkare och eventuellt , tyngre ?

xXSammy
1 september 2023 · 6 580 Inlägg

Gå in på car.info så kan det stå styrkan på elmotorn, detta påverkar också

Min gamla Kuga PHEV kontra min mors gamla V60 plug-in vägde mindre (Forden) och hade starkare elmotor så den hade dubbla -verkliga- räckvidden

edit: undrar om det inte står på transportstyrelsen också, fråga på annat fordon.

Senast redigerat av xXSammy (1 september 2023)

De/Dem
clabbe14
1 september 2023 · 76 Inlägg

KenthIJ skrev:
Vad jag förstår så skall nya VW Passat Laddhybrid sportscombi (har för mig att jag sett att nya Skoda Superb iV combi skall vara ganska identisk)
vara längre och bredare än föregångaren och ha ett "driv" batteri på 18.5 kWh vilket skall ge ca 100km räckvidd på en laddning enligt WLTP .
Den/de skall även ha 11kW ombordladdare och ha möjlighet att snabbladdas 50kW (vilket enl. mig är en stor fördel . Att kunna ladda en Plug In snabbare)
Man skall oxå kunna välja mellan 204 eller 272 hk, vilket jag antar , kommer att påverka räckvidden på el.

Vi har ju en Toyota RAV 4 2020 Plug In och den har ett "driv" batteri på 18.1 kWh och en ombordladdare på 6.6kW ( är dock sällan man kan ladda snabbare än 3,5 kWh på de flesta laddare)
Vår bil väger lite drygt 2.000 kg och har totalt 306 hk men... vår bil går enligt WLTP ca 75 km på en laddning.

Då undrar jag... hur kommer det sig att passate beräknas gå ca 100 km på en laddning , enl. WLTP, med ett 18.5 kWh batteri då vår RAV "bara" går ca 75 km med 18.1 kWh batteri.

Beror det enbart på att vår RAV 4 är starkare och eventuellt , tyngre ?

Finns ju massor av faktorer som spelar in på förbrukningen, men den faktor som ofta glöms bort när man pratar om suvar är luftmotståndet.
Jag brukar jämföra med att sitta på sadeln eller stå upp när du cyklar. Det går åt betydligt mer kraft stående beroende på det ökande luftmotståndet.
Men sedan, som jag redan nämnt, finns det en mängd andra faktorer...

/Hälsningar Claes

KenthIJ
2 september 2023 · 1 480 Inlägg

clabbe14 skrev:

KenthIJ skrev:
Vad jag förstår så skall nya VW Passat Laddhybrid sportscombi (har för mig att jag sett att nya Skoda Superb iV combi skall vara ganska identisk)
vara längre och bredare än föregångaren och ha ett "driv" batteri på 18.5 kWh vilket skall ge ca 100km räckvidd på en laddning enligt WLTP .
Den/de skall även ha 11kW ombordladdare och ha möjlighet att snabbladdas 50kW (vilket enl. mig är en stor fördel . Att kunna ladda en Plug In snabbare)
Man skall oxå kunna välja mellan 204 eller 272 hk, vilket jag antar , kommer att påverka räckvidden på el.

Vi har ju en Toyota RAV 4 2020 Plug In och den har ett "driv" batteri på 18.1 kWh och en ombordladdare på 6.6kW ( är dock sällan man kan ladda snabbare än 3,5 kWh på de flesta laddare)
Vår bil väger lite drygt 2.000 kg och har totalt 306 hk men... vår bil går enligt WLTP ca 75 km på en laddning.

Då undrar jag... hur kommer det sig att passate beräknas gå ca 100 km på en laddning , enl. WLTP, med ett 18.5 kWh batteri då vår RAV "bara" går ca 75 km med 18.1 kWh batteri.

Beror det enbart på att vår RAV 4 är starkare och eventuellt , tyngre ?

Finns ju massor av faktorer som spelar in på förbrukningen, men den faktor som ofta glöms bort när man pratar om suvar är luftmotståndet.
Jag brukar jämföra med att sitta på sadeln eller stå upp när du cyklar. Det går åt betydligt mer kraft stående beroende på det ökande luftmotståndet.
Men sedan, som jag redan nämnt, finns det en mängd andra faktorer...

/Hälsningar Claes

Tackar för synpunkter och engagemang.

Absolut. Är helt med på det

KenthIJ
2 september 2023 · 1 480 Inlägg

xXSammy skrev:
Gå in på car.info så kan det stå styrkan på elmotorn, detta påverkar också

Min gamla Kuga PHEV kontra min mors gamla V60 plug-in vägde mindre (Forden) och hade starkare elmotor så den hade dubbla -verkliga- räckvidden

edit: undrar om det inte står på transportstyrelsen också, fråga på annat fordon.

Tackar.

Vår RAV 4 har ett 355V Litiumbatteri med 96 celler och en 134 kW elmotor på framaxeln och en 40 kW elmotor på bakaxeln.

Hittar inga uppgifter om elmotor på Passaten ännu men nu har jag sett två artiklar där det står att batteriet är på 19.7 kWh (tidigare artiklar har uppgivit 18.5 kWh
Då skulle ju det större batteriet öka räckvidd

https://www.vibilagare.se/nyheter/volks … alla-fakta

https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … officiell/

KenthIJ
13 september 2023 · 1 480 Inlägg

Kanske skiljer  det åt i " buffert" oxå.
Vår Rav 4 phev har ju ett batteri på 18.1 kWh  men laddar max 14 kWh från ( när bilen säger att den är) tom till full. Då borde den ju ha en " buffert" på ca 4 kWh ( eller tänker jag fel? )
Toyota hade väl ovanligt stor " buffert" på sin Bz4x elbil , när den kom?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang