Volvo s60 - 2011/2012. Shysst bil?

rackabilly
13 oktober 2023 · 5 Inlägg

Har kikat på Volvo s60 från år 2011 och dessa brukar ligga runt 90,000:- med 20k mil, är dessa bra bilar?

Är bensin att föredra framför diesel om jag tänker på kostnaden? verkar vara dyrare skatt och försäkring med diesel.


Dessa är exempel jag tittat på:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … 1000516925
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … 1400143003

Frågeställning: Hur ser man på högmilade bilar, någonting att tänka på? är 20,000 mil mycket?

Fördelar/nackdelar om man jämför med likvärdiga bilar?


Uppskattar alla råd och tips, detta kommer bli min första bil smile

Mossan1
14 oktober 2023 · 2 869 Inlägg

Milen är bara relevant för slitdelar egentligen. Sådant är relativt billigt.
Servas den väl rullar dom ju långt över 50k mil.  Taxi's, Polisbilar, mm.

Bensin/diesel är individuellt vad som är ekonomiskt. Du får räkna själv efter egna förutsättningar. Hur många mil man kör, osv. Dieslarna drar ganska mycket mindre.

Volvo är också väldigt säkra bilar och dom flesta verkstäderna kan greja med dom eftersom dom är så vanliga här.

Senast redigerat av Mossan1 (14 oktober 2023)

rackabilly
15 oktober 2023 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Milen är bara relevant för slitdelar egentligen. Sådant är relativt billigt.
Servas den väl rullar dom ju långt över 50k mil.  Taxi's, Polisbilar, mm.

Bensin/diesel är individuellt vad som är ekonomiskt. Du får räkna själv efter egna förutsättningar. Hur många mil man kör, osv. Dieslarna drar ganska mycket mindre.

Volvo är också väldigt säkra bilar och dom flesta verkstäderna kan greja med dom eftersom dom är så vanliga här.

Tusen tack för svar, vad jag sett på blocket så drar bensin/diesel rätt liknande på dessa bilar. Men verkar som att skatt och försäkring oftast är dyrare på dieselbilar vad jag sett när jag kollar upp reg plåtarna.


Då kan man alltså köpa en bil med 20,000 mil med gott samvete? många av dessa bilar ser i nyskick ut, men verkar vara rätt bra bilar.

Jag kommer köra runt 2000 mil per år skulle jag tippa och har kvar bilen max några år så det borde väl inte vara så mycket värdeminskning heller?

Senast redigerat av rackabilly (15 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang