Köpråd mindre bil

Svara
28 januari · 18 Inlägg

Tja
Har kollat lite på någon billig bränslesnål bil som inte ser allt för illa ut. Har kollat in ford fiesta och peugeot 206 och 107 men är inte så säker.

Vilka skulle ni säga är de bästa billiga, bränslesnåla bilarna som inte går sönder?

Utmarks-Loke
28 januari · 5 862 Inlägg

Alla bilar går sönder, även de små, men Toyota går kanske sönder lite mera sällan. Suzuki Swift är dock min favorit i segmentet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari · 13 756 Inlägg

Lågmilqd seat Arosa. Du hittar inte en bil som kan ta mer misshandel reservdelar är billiga.  Dom är små smidiga men samtidigt kan man köra 120 utan att man tror att bilen ska sprängas i luften. Upp till 140 är masch fart efter så får man jobba på en del. 

Jag älskar min och har haft totalt 5st.  Min nuvarande köpte jag för 1500kr och det enda jag bytt är några glödlampor och en tändkabel  ägt den sen 2012 eller nått sånt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 januari · 14 077 Inlägg

Growe skrev:
Lågmilqd seat Arosa. Du hittar inte en bil som kan ta mer misshandel reservdelar är billiga.  Dom är små smidiga men samtidigt kan man köra 120 utan att man tror att bilen ska sprängas i luften. Upp till 140 är masch fart efter så får man jobba på en del. 

Jag älskar min och har haft totalt 5st.  Min nuvarande köpte jag för 1500kr och det enda jag bytt är några glödlampor och en tändkabel  ägt den sen 2012 eller nått sånt

1500 kr, det var billigt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
28 januari · 7 264 Inlägg

Instämmer med Utmarks-Loke.
Vill komplettera med Honda Jazz och Mazda 2.

Avråder på det bestämdaste från europeiskt mög.
Billigt att köpa - men dyyyrt att köra i längden.

Dock kan man ha tur.
Hustrun körde en Citroen AX i 16.000 mil under 5 år utan reparationer - dock service.

spillolja
28 januari · 4 035 Inlägg

Renault Clio 1.2 ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari · 13 756 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
Lågmilqd seat Arosa. Du hittar inte en bil som kan ta mer misshandel reservdelar är billiga.  Dom är små smidiga men samtidigt kan man köra 120 utan att man tror att bilen ska sprängas i luften. Upp till 140 är masch fart efter så får man jobba på en del. 

Jag älskar min och har haft totalt 5st.  Min nuvarande köpte jag för 1500kr och det enda jag bytt är några glödlampor och en tändkabel  ägt den sen 2012 eller nått sånt

1500 kr, det var billigt.

/Benny

japp  dyraste var nog 3500 det var min första jag köpte..  sen 1500 för min grå med rasad koppling men det var plättlätt att byta..

sen fick jag en gratis som var rasad enligt förra ägaren   brorsan hämtade den åt mig och fick i gång den och det var noll problem förutom att den var hemsk på vägen..    den gick nog 5år utan några direkta ingrepp.. dom sista 2.5åren gick den med lysande oljelampa.. men tror det var någon bugg.. testade att byta olja och filter och oljegivare men det fungerade inte endå .. 

men den gick fin fint endå..     sista bes jag gjorde så skulle jag låta den gå på skrot om det blev några fel på den.. men när det blev en hjulcylinder för 120kr och en styrled för ungefär samma pengar fixade jag den körde 5månader med den.  gav bort den till någon okänd   för jag var färdig med den..  orkade helt enkelt inte med den längre smile   han försökte ge mig 2500kr men jag vägrade ta i mot dom och sa till honom blir det något strul ring inte mig för jag vill aldrig mer se den smile

misshandlade den bilen väldigt mycket...men den vägrade dö..   ja just den läckte rätt mycket styrservo olja från returen .. ingen aning vad för fel.  jag tvättade den på jobbet och körde över gården och bes så det hann aldrig bli någon oljespill smile

men generellt väldigt bra bilar..  dom är väll kanske inte dom vackraste bilarna men min gråa är en av dom roligare bilara jag kört..    det är som att sitta i en gokart..   dit du svänger svänger bilen.    har försökt hitta gränsen på den bilen men inte vågat hitta den..    desutom underbar som vinterbil..   den tugar fram i djup snö utan problem..  den väger ju så lite..  det enda negativa är att dom är rätt törstiga pga motor som utvecklades på 80talet..     men dom finns som 1.4liters turbo diesel (pd)på 75hk   eller 1.4 16v på 101hk    men även som 1.6sdi  på 60hk     den sistnämda är nog oförskämt trötta..   
På min är det 60hk men känns betydligt piggare än så.!
Den är inte snabb verkligen inte snabb men inte så långsam att man dör när man kör den.
Det bästa är att det är inte som många andra småbilar som varvar 7000 i 130  om dom ens går så fort

Att köra Stockholm Örebro full nutter i 160 är inte speciellt otäckt eller något sånt utan går stabilt på vägen 
130-140 är bra marchfart för bilen.   oftast där jag landar när jag inte tittar på mätaren.  känns mest naturligt där. 

så 90-110 så går den som vilken bil som helst.  kräver inga nedväxlingar vid backar.. har du fått i 5an kan du köra på tongången och sen ge på full gas och den drar igång sig fint.. inte snabbt men fint.   så jag körde alltid till jobbet på 5an i rondellen släppte man av lite lätt och höll laglig skyltad farti rondellerna utan problem.      bästa av alltär attman kan ju grisköra bilen utan att igentligen dra till sig någon som helst uppmärksamhet..   så jag växlar ju aldrig förens rödvarv  fullgasväxlingar och allt. och dom tar det som ingenting.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 januari · 7 234 Inlägg

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:
Lågmilqd seat Arosa. Du hittar inte en bil som kan ta mer misshandel reservdelar är billiga.  Dom är små smidiga men samtidigt kan man köra 120 utan att man tror att bilen ska sprängas i luften. Upp till 140 är masch fart efter så får man jobba på en del. 

Jag älskar min och har haft totalt 5st.  Min nuvarande köpte jag för 1500kr och det enda jag bytt är några glödlampor och en tändkabel  ägt den sen 2012 eller nått sånt

1500 kr, det var billigt.

/Benny

japp  dyraste var nog 3500 det var min första jag köpte..  sen 1500 för min grå med rasad koppling men det var plättlätt att byta..

sen fick jag en gratis som var rasad enligt förra ägaren   brorsan hämtade den åt mig och fick i gång den och det var noll problem förutom att den var hemsk på vägen..    den gick nog 5år utan några direkta ingrepp.. dom sista 2.5åren gick den med lysande oljelampa.. men tror det var någon bugg.. testade att byta olja och filter och oljegivare men det fungerade inte endå .. 

men den gick fin fint endå..     sista bes jag gjorde så skulle jag låta den gå på skrot om det blev några fel på den.. men när det blev en hjulcylinder för 120kr och en styrled för ungefär samma pengar fixade jag den körde 5månader med den.  gav bort den till någon okänd   för jag var färdig med den..  orkade helt enkelt inte med den längre smile   han försökte ge mig 2500kr men jag vägrade ta i mot dom och sa till honom blir det något strul ring inte mig för jag vill aldrig mer se den smile

misshandlade den bilen väldigt mycket...men den vägrade dö..   ja just den läckte rätt mycket styrservo olja från returen .. ingen aning vad för fel.  jag tvättade den på jobbet och körde över gården och bes så det hann aldrig bli någon oljespill smile

men generellt väldigt bra bilar..  dom är väll kanske inte dom vackraste bilarna men min gråa är en av dom roligare bilara jag kört..    det är som att sitta i en gokart..   dit du svänger svänger bilen.    har försökt hitta gränsen på den bilen men inte vågat hitta den..    desutom underbar som vinterbil..   den tugar fram i djup snö utan problem..  den väger ju så lite..  det enda negativa är att dom är rätt törstiga pga motor som utvecklades på 80talet..     men dom finns som 1.4liters turbo diesel (pd)på 75hk   eller 1.4 16v på 101hk    men även som 1.6sdi  på 60hk     den sistnämda är nog oförskämt trötta..   
På min är det 60hk men känns betydligt piggare än så.!
Den är inte snabb verkligen inte snabb men inte så långsam att man dör när man kör den.
Det bästa är att det är inte som många andra småbilar som varvar 7000 i 130  om dom ens går så fort

Att köra Stockholm Örebro full nutter i 160 är inte speciellt otäckt eller något sånt utan går stabilt på vägen 
130-140 är bra marchfart för bilen.   oftast där jag landar när jag inte tittar på mätaren.  känns mest naturligt där. 

så 90-110 så går den som vilken bil som helst.  kräver inga nedväxlingar vid backar.. har du fått i 5an kan du köra på tongången och sen ge på full gas och den drar igång sig fint.. inte snabbt men fint.   så jag körde alltid till jobbet på 5an i rondellen släppte man av lite lätt och höll laglig skyltad farti rondellerna utan problem.      bästa av alltär attman kan ju grisköra bilen utan att igentligen dra till sig någon som helst uppmärksamhet..   så jag växlar ju aldrig förens rödvarv  fullgasväxlingar och allt. och dom tar det som ingenting.

Låter som Guds gåva till mänskligheten... Vrid som en rejäl v8 och förbrukning som en riktig ekonomi bil.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 januari · 13 756 Inlägg

SportPilot skrev:

Growe skrev:

Vettemannen skrev:

1500 kr, det var billigt.

/Benny

japp  dyraste var nog 3500 det var min första jag köpte..  sen 1500 för min grå med rasad koppling men det var plättlätt att byta..

sen fick jag en gratis som var rasad enligt förra ägaren   brorsan hämtade den åt mig och fick i gång den och det var noll problem förutom att den var hemsk på vägen..    den gick nog 5år utan några direkta ingrepp.. dom sista 2.5åren gick den med lysande oljelampa.. men tror det var någon bugg.. testade att byta olja och filter och oljegivare men det fungerade inte endå .. 

men den gick fin fint endå..     sista bes jag gjorde så skulle jag låta den gå på skrot om det blev några fel på den.. men när det blev en hjulcylinder för 120kr och en styrled för ungefär samma pengar fixade jag den körde 5månader med den.  gav bort den till någon okänd   för jag var färdig med den..  orkade helt enkelt inte med den längre smile   han försökte ge mig 2500kr men jag vägrade ta i mot dom och sa till honom blir det något strul ring inte mig för jag vill aldrig mer se den smile

misshandlade den bilen väldigt mycket...men den vägrade dö..   ja just den läckte rätt mycket styrservo olja från returen .. ingen aning vad för fel.  jag tvättade den på jobbet och körde över gården och bes så det hann aldrig bli någon oljespill smile

men generellt väldigt bra bilar..  dom är väll kanske inte dom vackraste bilarna men min gråa är en av dom roligare bilara jag kört..    det är som att sitta i en gokart..   dit du svänger svänger bilen.    har försökt hitta gränsen på den bilen men inte vågat hitta den..    desutom underbar som vinterbil..   den tugar fram i djup snö utan problem..  den väger ju så lite..  det enda negativa är att dom är rätt törstiga pga motor som utvecklades på 80talet..     men dom finns som 1.4liters turbo diesel (pd)på 75hk   eller 1.4 16v på 101hk    men även som 1.6sdi  på 60hk     den sistnämda är nog oförskämt trötta..   
På min är det 60hk men känns betydligt piggare än så.!
Den är inte snabb verkligen inte snabb men inte så långsam att man dör när man kör den.
Det bästa är att det är inte som många andra småbilar som varvar 7000 i 130  om dom ens går så fort

Att köra Stockholm Örebro full nutter i 160 är inte speciellt otäckt eller något sånt utan går stabilt på vägen 
130-140 är bra marchfart för bilen.   oftast där jag landar när jag inte tittar på mätaren.  känns mest naturligt där. 

så 90-110 så går den som vilken bil som helst.  kräver inga nedväxlingar vid backar.. har du fått i 5an kan du köra på tongången och sen ge på full gas och den drar igång sig fint.. inte snabbt men fint.   så jag körde alltid till jobbet på 5an i rondellen släppte man av lite lätt och höll laglig skyltad farti rondellerna utan problem.      bästa av alltär attman kan ju grisköra bilen utan att igentligen dra till sig någon som helst uppmärksamhet..   så jag växlar ju aldrig förens rödvarv  fullgasväxlingar och allt. och dom tar det som ingenting.

Låter som Guds gåva till mänskligheten... Vrid som en rejäl v8 och förbrukning som en riktig ekonomi bil.

haha nja..  men man får ta det för vad det är..   men jämfört  med många andra småbilar så är den betydligt bättre vrid där man ligger och kör normalt  så den orkar med sig själv.  Jag har noll tollerans för att behöva växla ner för att det lutar lite uppför....hade den haft 200hk hade den varit rejält snabb.. 
men nu är den bara vad man orkar med 10hk mindre skulle man nog bli galen..     men det är ju en liten plåtburk men beydligt mer välbyggd än tex en c!/aygo mfl som är från 2012  det säger endå en del hur bra bil det måste varit när dom kom..   bryr man sig inte om hur den orkar så skulle jag istället välja en Audi a2  där har du grym komfort.. allt nödvändigt som ecc och elhissar och sånt trams.  men motorn på 75hk är allt utom rolig smile  men komforten är super..   vill påstå att den uppfyller med lätthet en a4 från samma år utan tvekan.. men forfarande liten och smidig. med plats för 4 smile

men dom är dyra.. och ovanliga

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
29 januari · 3 331 Inlägg

Titta på Citroen C2 eller C3. Brukar sällan vara problem med dom och helt ok komfort.

Citroen C1 Peugeot 107 och toyota Aygo är "samma" bil. Ägt både aygo och C1 och dom drog inte speciellt lite för att vara så små därav skulle jag titta på C3/Polo/Corsa klassen.

Det svårt att tipsa om bil utan veta prisklass.

Senast redigerat av Presidento (29 januari )

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari · 17 530 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Alla bilar går sönder, även de små, men Toyota går kanske sönder lite mera sällan. Suzuki Swift är dock min favorit i segmentet.

Håller med men är partisk. Vår Swift automat köptes i apr-23 och vi är mycket nöjda. Stereon var skräp men det fanns vettig lösning på aliexpress...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a8cad97bcc292cb1f7bd137f7539e216.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang