Custom instrumentpanel vad gäller?

polodriver
16 mars · 2 Inlägg

Hejsan! Ny medlem här som inte är en sådan erfaren mekare, jag har en fråga till er som har koll på vad som gäller!
Jag har planer på att bygga egen instrumentpanel, jag tänker mig, hastighetsmätare, varvtalmätare, oljetryck/temp, vattentemp,bränslemätare, blinkers och sedan vad mer? Det gäller en bil vw polo 1984 modell.
Frågan är alltså - måste jag till exempel ha parkeringslampa/milmätare/bromsvätska,funktion osv osv.  ELLEr måste jag inneha allt som fanns på tidigare cluster?
Det är ett projekt och till för att lära - så inga onödiga kommentarer tack!
Mvh! big_smile Tacksam för svar!

MrHyde
16 mars · 662 Inlägg

Tripmätare vet jag är ett måste, alla varningslampor som hör till laddning, broms, motor och belysning tror jag också är ett måste. Om det ska gå att besikta den vill säga, banbil kvittar det vad du har. Vissa lampor måste lysa när tändningen är på, annars underkänns den på besiktning.

Det egentligen enklaste du kan göra är att kontakta SFRO, kunnigare kring custombyggen finns inte. Tror nog dom gärna svarar på ett mail eller två om det. Annars kanske bilprovningen kan svara på det?

Live long, and prosper.
polodriver
16 mars · 2 Inlägg

MrHyde skrev:
Tripmätare vet jag är ett måste, alla varningslampor som hör till laddning, broms, motor och belysning tror jag också är ett måste. Om det ska gå att besikta den vill säga, banbil kvittar det vad du har. Vissa lampor måste lysa när tändningen är på, annars underkänns den på besiktning.

Det egentligen enklaste du kan göra är att kontakta SFRO, kunnigare kring custombyggen finns inte. Tror nog dom gärna svarar på ett mail eller två om det. Annars kanske bilprovningen kan svara på det?

Tack för svar! Jag glömde bort SFRO, det skickas ett mail ditåt nu! big_smile

Hemmamek
16 mars · 188 Inlägg

MrHyde skrev:
Tripmätare vet jag är ett måste, alla varningslampor som hör till laddning, broms, motor och belysning tror jag också är ett måste. Om det ska gå att besikta den vill säga, banbil kvittar det vad du har. Vissa lampor måste lysa när tändningen är på, annars underkänns den på besiktning.

Det egentligen enklaste du kan göra är att kontakta SFRO, kunnigare kring custombyggen finns inte. Tror nog dom gärna svarar på ett mail eller två om det. Annars kanske bilprovningen kan svara på det?

Om man "SFRO-besiktar", alltså som någon sorts custom bygge, kan man inte generellt få undantag för en massa då?

Muskelbil
16 mars · 400 Inlägg

Det är inte lag på tripmätare i någon bil.

Lucif3r
16 mars · 2 223 Inlägg

Muskelbil skrev:
Det är inte lag på tripmätare i någon bil.

Korrekt, varken tripp eller vägmätare är ett krav hos bes.
Man får bara en notering att mätarställningen inte gick att utläsa när det gäller vägmätaren iaf. Trippen tror jag inte ens dom har en notering om..

Källa: Displayen på min V70 pajjade lagom till bes big_smile Och gud vet hur många bilar man kommit in med som haft trasiga drev till den mekaniska räknaren, och inte rört på sig på åratal...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang