Hur kopplar jag generatorn

Nattfisk
23 mars · 2 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248843/248843-ac8742d6615257ed043df230c80f7095.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248843/248843-0d86c0d8037aa030a0c072ea7f78cd99.jpg
Hej, beställt en ny generator som ska passa bilen men den gamla generatorn har b+ d+ dfm och den nya har ett B+ sen står de inget på den andre. Och en tredje finns ikke. Vet nån hur jag ska koppla eller är det feil generator?
Bifogade bilder på båda generatoeerna.

Mossan1
23 mars · 2 836 Inlägg

Generatorn funkar nog utan DFM , men frågan är hur bilens elektronik reagerar.  Felkod, tex = ??

Det är en länk mellan generatirns laddning och motorns styrdon.

Tvärtom hade inte varit problem.
Men en bil MED och generator UTAN = vet ej.

Finns bara två är det högst sannolikt en B+ och D+

Nattfisk
24 mars · 2 Inlägg

Takk for svar. Jag kopplade b+ og d+. Så satt jag en tejp över dfm kabeln från bilen.
Den laddar som bara rackarn utan några problem verkar det som. 👍 Vad jag har förstått så kan bilen dra pyttelite mer diesel uten dfm då den inte får signal om när den ska slå ifrån och så. Men denna generatorn tror jag inte har frihjul. Skruttbilen funkar iaf 😄

Mossan1
25 mars · 2 836 Inlägg

Motorn ska kompensera för laddningen, och, ev bryta laddningen om den inte behövs för bränslebesparing tex.. Därav en sådan koppling däremellan. Detta då med lindningsmagnetisering, inte med frikoppling i remskivan.
Nu har denna generatorn ingen sådan kontakt, men genereras inga felkoder I styrdonet och den laddar med RÄTT spänning borde det fungera.


Ett ev frihjul i remskivan är en ryckutjämning. Annars vibrerar multiremmarna. Tunga rotorn i generatorn kan inte snurra i den ojämna fart som vevaxeln har. Vevaxeln rycker med varje arbetstakt. Skulle synas på höghastighetskamera.

Senast redigerat av Mossan1 (25 mars )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang