Kupefläkt

Reffe
3 april · 10 Inlägg

Hej
Är ny här och har problem med kupefläkt på min MB E 280cdi 05 årsmodell kupefläkt är igång hela tiden även när jag stänger av bilen det ända som hjälper att dra ut strömmade och den är i full varv asså i högsta är det nogån som vet vad felet kan var ??Tacksam för svar

Mossan1
4 april · 2 836 Inlägg

Fläkthastigheten styrs av ett effektsteg på bilar med automatik. Steget har konstant ström och startar fläkten på uppmaning av klimatens styrdon.
Går fläkten som den vill, som i detta fallet, är det sannolikt fel i effektsteget.

Sitter i regel intill kupefläkten.

Detta svar är inte märkesspecifikt, då jag har dålig koll på Mercedes, utan är hur det brukar vara uppbyggt.

Senast redigerat av Mossan1 (4 april )

Reffe
4 april · 10 Inlägg

Menar du att fläktmotstånd är sönder eller vad menar du för nör jag stänger av den får jag dra ut sladden annars snurrar den i fullfart i högsta varav hjälp uppskattas för vill få i ordning det tack

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april · 17 509 Inlägg

Reffe skrev:
Menar du att fläktmotstånd är sönder eller vad menar du för nör jag stänger av den får jag dra ut sladden annars snurrar den i fullfart i högsta varav hjälp uppskattas för vill få i ordning det tack

Vad menar du själv? Dra ur sladden? Går även när bilen är avstängd! Missade det! Fläktmotstånd i den betydelsen som de var förr med olika fasta lägen finns inte. Effektsteget gör samma sak men det är digitalt. Trasigt: Full fräs!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Reffe
5 april · 10 Inlägg

Jag menar att fläkten går även när bilen är avstängd full fart då måste jag koppla ut själva sladden ur fläkten för att stänga av det är det jag menar så undrar vad det kan va för fel är du med nu

Mossan1
5 april · 2 836 Inlägg

Ja, det förefaller vara effektsteget som jag nämnde tidigare.

Motstånd för fläkthastigheten var det på 90talet och äldre. Numera med automatisk styrning av ventilationen är fläktmotorn elektroniskt reglerad via detta effektsteg. Det matas ingen ström genom eller från strömbrytaren för kupefläkten. Inte ens från klimatanläggningens styrdon.
Det är en datasignal till detta steg hur fort fläkten skall gå, och när den ska starta och stoppa.
Havererar steget är det vanligt att fläkten går konstant, även med tändning av, eftersom strömmen till effektsteget inte bryts av tändningen.
Finns liksom ingen vits med det, samt att ibland kan klimaten efter färd med stor användning av AC begära att fläkten skall gå lite för att torka ur evaporatorn.  Detta helt själv med tom bil.

Senast redigerat av Mossan1 (5 april )

Reffe
5 april · 10 Inlägg

Ok då få jag väl ta och byta fläkten är det så ??

Mossan1
6 april · 2 836 Inlägg

Reffe skrev:
Ok då få jag väl ta och byta fläkten är det så ??

Nej.

Effektsteget är det som förefaller vara trasigt.
Effektsteget och själva fläkten är två olika saker.
Det kan kallas något annat på Mercedes-språk, men " det som AKTIVT styr fläktens hastighet och start och stopp" förefaller vara boven.

Själva fläkten går ju.

Men innan jag beställde några grejer skulle jag kolla någa så inget eventuellt relä till kupefläkten har brunnit fast.
Kanske inte så sannolikt, men väldigt tråkigt att beställa en grej man kanske inte behöver. Lite basic felsökning först.

Edit:
Det KAN ju vara så att effektsteget är inbyggt i fläkten på Mercedes och därmed samma enhet.
Vore väldigt dumt, men det har aldrig hindrat biltillverkare förr...
Har aldrig sett den lösningen, men har begränsad Mercedes-erfarenhet.

Senast redigerat av Mossan1 (6 april )

Reffe
6 april · 10 Inlägg

När jag söker efter effektdteget då får jag fram Fläktmotstånd bara ska jag byta det eller ??

Jesper328
6 april · 2 380 Inlägg

Kolla relät först.
Smidigaste är att växla mot ett annat likadant relä som sitter i relädosan.

Utöver det så är det med 99% säkerhet effektsteget det är fel på.
Kallas även fläktmotstånd även fast det inte är ett motstånd.

Up the RA
Reffe
6 april · 10 Inlägg

Ok då ska jag kolla på för den som ni säger effektsteget sitter skruvat med två skruv på själva fläkten

Mossan1
6 april · 2 836 Inlägg

Det är möjligt att reservdelssajter kallar det "fläktmotstånd" bara för att det för många är ett invant begrepp.

Men det kan också vara så att det finns samma bil men med analog/manuell klimatanläggning (som förr) och då är det kanske fläktmotstånd på gammalt sätt med manuellt styrd fläkt via vred med flera steg.
Sajterna har inte reda på aktuella bilens utrustningsnivåer även om man söker via regnr. Brukar dock stå "för bilar med automatisk klimatanläggning" eller liknande relevant info. Men inte alltid så tyvärr.

Så med klimatanläggning med automatik är fläktstyrningen mer avancerad än bilar utan automatik.
Så det behöver man veta.

Och, innan man bara komponentbyter en sannolikt ganska kostsam sak, enbart baserat på våra forumgissningar, bör det kollas lite reläer, mm åtminstone.

Senast redigerat av Mossan1 (6 april )

Reffe
6 april · 10 Inlägg

Ok då vet jag jag ska kolla upp och byta hoppas att det är det felet

Reffe
6 april · 10 Inlägg

Sen nör jag letade efter relä det står allt på tyska och sen finns box under motorhuven men ingen av de relä visar eller står att det är till fläkten

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang