Prisuppskattning nya däck

Timustus
4 april · 3 Inlägg

Hej på er! Jag är ny här, trevligt att råkas smile

Jag var idag uppe på däckverkstaden för att byta däck, men det visade sig att mina sommardäck (som ligger på deras däckhotell) är för slitna. De erbjöd mig därför ett par mellanklass däck 15 tum, KUMHO ECOWING ES31, typ den här: https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumh … 15/168451. Jag tackade ja men sedan visade det sig att de hade fel storlek hemma, och att jag egentligen behövde 16 tum (jag har en Nissan mitra 2017, så vad vet jag), som de måste beställa hem. Då gick priset upp från 1350 kr per däck till 1650 per däck (inkl montering på mina fälgar). Då svarade jag att jag behövde fundera och höra mig för.

Är det här ett rimligt pris? Eller borde jag söka mig till annan däckhandlare?

Vore jättetacksam för råd!

Mvh

krambriw
4 april · 433 Inlägg

Jag tycker dom borde informerat dig redan då du bytte till v-däck förra året. På mitt däckhotel får jag ett aktuellt protokoll med mönsterdjup för samtliga däck som checkas in varje gång jag byter. Om dom är dåliga inför kommande säsong talar dom om det för mig i god tid så jag hinner planera för bytet, kolla upp priser och t.o.m. beställa nya dit

Om jag vore dig, kanske byta hotel till nästa säsong

Timustus
4 april · 3 Inlägg

Ja, till deras försvar skickade de ut ett meddelande i februari till alla som hade 3 mm eller mindre kvar på däcken, men tänkte ha mina tills de var nere på 1,6. Det visade sig dock att däcken var 3,3,2,1(!). Jag undrade mer om priset var ok när själva däcket online kostar 800 kr. Tycker att ett påslag på 850 kr per däck för övriga tjänster låter väldigt dyrt?

SportPilot Ubåtsingenjör
4 april · 7 234 Inlägg

Timustus skrev:
Ja, till deras försvar skickade de ut ett meddelande i februari till alla som hade 3 mm eller mindre kvar på däcken, men tänkte ha mina tills de var nere på 1,6. Det visade sig dock att däcken var 3,3,2,1(!). Jag undrade mer om priset var ok när själva däcket online kostar 800 kr. Tycker att ett påslag på 850 kr per däck för övriga tjänster låter väldigt dyrt?

Ja det är otroligt dyrt.. kolla om du har någon närliggande verkstad som du kan beställa däck till från däckonline eller liknande. Då brukar montaget gå på 2-300 per hjul och inte 850 per hjul

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jomn
4 april · 58 Inlägg

Timustus skrev:
Hej på er! Jag är ny här, trevligt att råkas smile

Jag var idag uppe på däckverkstaden för att byta däck, men det visade sig att mina sommardäck (som ligger på deras däckhotell) är för slitna. De erbjöd mig därför ett par mellanklass däck 15 tum, KUMHO ECOWING ES31, typ den här: https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumh … 15/168451. Jag tackade ja men sedan visade det sig att de hade fel storlek hemma, och att jag egentligen behövde 16 tum (jag har en Nissan mitra 2017, så vad vet jag), som de måste beställa hem. Då gick priset upp från 1350 kr per däck till 1650 per däck (inkl montering på mina fälgar). Då svarade jag att jag behövde fundera och höra mig för.

Är det här ett rimligt pris? Eller borde jag söka mig till annan däckhandlare?

Vore jättetacksam för råd!

Mvh

Säljer själv däck med montering o.s.v. och har enligt andra väldigt bra priser. Jag tog nyligen runt 4500 med montering och balansering med samma märke och dimension, så jag anser att priset är rätt normalt, du kan kanske hitta billigare men då handlar det om hundralappar 🙂

Brukar bli en påläggning på priset (omläggning och balansering) om kunden har med sig egna däck, då man tjänar en del på reservdelarna.

Edit: brukar debitera 150 per hjul om kunden har med sig egna däck, om det nu är intressant.

/ Jomn

Senast redigerat av Jomn (4 april )

Timustus
4 april · 3 Inlägg

Tack för inblick Jomn!

Men då är du ändå 1800 kr billigare! 1600 x 4 = 6400 yikes Så visst är det i överkant!

Mvh

SportPilot Ubåtsingenjör
5 april · 7 234 Inlägg

Jomn skrev:

Timustus skrev:
Hej på er! Jag är ny här, trevligt att råkas smile

Jag var idag uppe på däckverkstaden för att byta däck, men det visade sig att mina sommardäck (som ligger på deras däckhotell) är för slitna. De erbjöd mig därför ett par mellanklass däck 15 tum, KUMHO ECOWING ES31, typ den här: https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumh … 15/168451. Jag tackade ja men sedan visade det sig att de hade fel storlek hemma, och att jag egentligen behövde 16 tum (jag har en Nissan mitra 2017, så vad vet jag), som de måste beställa hem. Då gick priset upp från 1350 kr per däck till 1650 per däck (inkl montering på mina fälgar). Då svarade jag att jag behövde fundera och höra mig för.

Är det här ett rimligt pris? Eller borde jag söka mig till annan däckhandlare?

Vore jättetacksam för råd!

Mvh

Säljer själv däck med montering o.s.v. och har enligt andra väldigt bra priser. Jag tog nyligen runt 4500 med montering och balansering med samma märke och dimension, så jag anser att priset är rätt normalt, du kan kanske hitta billigare men då handlar det om hundralappar 🙂

Brukar bli en påläggning på priset (omläggning och balansering) om kunden har med sig egna däck, då man tjänar en del på reservdelarna.

Edit: brukar debitera 150 per hjul om kunden har med sig egna däck, om det nu är intressant.

/ Jomn

Du tog med andra ord 1125:- däck inklusive montering? Det är billigt iallafall! Lägger man sen på 525:- per däck så är det inte billigt längre

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Jomn
5 april · 58 Inlägg

SportPilot skrev:

Jomn skrev:

Timustus skrev:
Hej på er! Jag är ny här, trevligt att råkas smile

Jag var idag uppe på däckverkstaden för att byta däck, men det visade sig att mina sommardäck (som ligger på deras däckhotell) är för slitna. De erbjöd mig därför ett par mellanklass däck 15 tum, KUMHO ECOWING ES31, typ den här: https://www.bythjul.com/dack/kumho/kumh … 15/168451. Jag tackade ja men sedan visade det sig att de hade fel storlek hemma, och att jag egentligen behövde 16 tum (jag har en Nissan mitra 2017, så vad vet jag), som de måste beställa hem. Då gick priset upp från 1350 kr per däck till 1650 per däck (inkl montering på mina fälgar). Då svarade jag att jag behövde fundera och höra mig för.

Är det här ett rimligt pris? Eller borde jag söka mig till annan däckhandlare?

Vore jättetacksam för råd!

Mvh

Säljer själv däck med montering o.s.v. och har enligt andra väldigt bra priser. Jag tog nyligen runt 4500 med montering och balansering med samma märke och dimension, så jag anser att priset är rätt normalt, du kan kanske hitta billigare men då handlar det om hundralappar 🙂

Brukar bli en påläggning på priset (omläggning och balansering) om kunden har med sig egna däck, då man tjänar en del på reservdelarna.

Edit: brukar debitera 150 per hjul om kunden har med sig egna däck, om det nu är intressant.

/ Jomn

Du tog med andra ord 1125:- däck inklusive montering? Det är billigt iallafall! Lägger man sen på 525:- per däck så är det inte billigt längre

Ja precis, men jag har ingen hyra/lån på lokalerna och därmed kan jag hålla låga priser. Vet att vissa (här iallafall) har en lokalhyra på 20k per månad och då måste ju pengarna in 😄

/ Jomn

torsen
5 april · 7 264 Inlägg

Jag anser att man bör börja med att kolla vad för däckdimension bilen kräver.
Därefter väljer man ut det däck som har de egenskaper man anser att däcket ska ha(kolla tidningstester).
Sedan, när man VET vilket däck man ska ha kollar man olika inköpsställen.
För mig har det alltid, de senaste decennierna, slutat att man köper däcken från dackonline.se
Kollar med deras anslutna gummiverkstäder om det är ok att däcken adresseras direkt till ifrågavarande gummiverkstad.
Slutligen ringer den "dackonline.se anslutna" gummiverkstaden och meddelar att däcken finns för montering.
I särklass bästa och billigaste sättet att få bästa däcken komplett på bilen.

Snåla inte och köp Kinadäck - kolla tidningarnas däcktester.

Ju lägre däckprofil du väljer desto sämre komfort och större risk för skador, speciellt om du kör på tjälskadade vägar med "pottgropar".

krambriw
5 april · 433 Inlägg

torsen skrev:
Kollar med deras anslutna gummiverkstäder

Vad jag minns så tar olika anslutna olika betalt så det är värt att kolla runt på ett antal som ligger inom rimligt avstånd

torsen
6 april · 7 264 Inlägg

krambriw skrev:

torsen skrev:
Kollar med deras anslutna gummiverkstäder

Vad jag minns så tar olika anslutna olika betalt så det är värt att kolla runt på ett antal som ligger inom rimligt avstånd

Möjligt att det har ändrats det senaste året/senaste åren.
Men förr hade man ett standardpris på omläggning inkl balansering på 150:-/däck.
En gång morrade en gummigubbe då det gällde 255/85-15".
Men han accepterade att han själv inte frågat om vilken bil däcken gällde - Land Rover Defender - när han lämnade priset.

Muskelbil
6 april · 387 Inlägg

Jag har en divergerande åsikt om däckonlines priser.
Gummihuset.se
Däck365
Bythjul
Har alla billigare däck av dom märkena och stolekarna jag köper
Autodoc i Tyskland har också bra priser och snabb leverans.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang