Köpråd - 300 000 kr

Chibser
30 mars · 4 Inlägg

Hej!

Går i tankarna att köpa min första vettiga bil och söker då råd och åsikter kring hur jag bör resonera.
För att ge lite sammanhang så kör jag i nuläget en skitbil jag fick köpa av en polare för ca 5000 spänn. Den har rullat på bra och billigt utan en tillstymmelse av omvårdnad under 3 års tid, men jag sitter nu i en sits där jag har pengar att undvara och vill unna mig den vardagslyx en bättre bil skulle ge. Jag har egentligen inget större behov av en bil då jag har 4 km till jobbet (dit jag förvisso färdas med bil i nuläget), och snittar runt 800 mil per år. 95% av alla resor jag gör är korta sträckor under 5 mil, så har funderar på en laddhybrid då jag även har tillgång till laddstolpe på min parkeringsplats. Då jag kör så pass lite inser jag att jag inte kommer spara några stora pengar på att köra hybrid gentemot ren bensin, men alternativet lockar ändå med att göra just 95% av alla resor på ren el, och kanske ha lite extra prestanda när man buskör.

Det jag saknar idag som jag önskar är väl först och främst en modern bil i bra skick. En bil jag vågar ta en långresa ner i Europa med och inte oroa mig för att den ska rasa innan jag hunnit lämna kommunen. Jag önskar dragkrok och gärna att bilen är praktisk sett till bagageutrymme. Har en förkärlek för Coupé, typ audi A5, men tittar främst på kombi då jag ändå vill prioritera att bilen är praktisk över utseende. Ett okej ljudsystem vore trevligt, men tycker samtidigt att Volvos ordinarie ljudsystem i de senare modellerna duger bra nog. Något jag prioriterar högt är nog någon form av förvärme av kupén. Antingen tidsinställd eller genom telefonen. Om jag nu lägger 300 000 för att rulla mina 4 km till jobbet så vill jag inte behöva skrapa rutorna på vintern 😂 Annars är det väl funktioner som keyless, rattvärme, android auto, adaptiv farthållare etc som vore trevligt. Mycket av det har jag tagit för givet ingår i nyare bilar men verkar visa sig att så inte är fallet på en del BMW 330e jag kikat på?

Bilar jag kikat på mest i nuläget är V60 T4/T5/T6/T8 och BMW 330e. Var insnöad på BMW 330e ett tag men är nyfiken på skillnad i kostnaden för ägandet gentemot en Volvo. Vill så klart ha en så billig bil som möjligt när det kommer till servicekostnader, reservdelar, allt tråkigt som kostar pengar egentligen, men om skillnaden mellan BMWn och V60n är försumbar så verkar BMWn vara en trevligare bil.

Är öppen för alla tankar, åsikter, och förslag på andra bilmodeller. Tar även gärna emot era erfarenheter av V60 bensin/laddhybrid-modeller årgång 2019-2022 samt 330e 2020+.

Tack på förhand!

Nybergrobin
30 mars · 2 382 Inlägg

Vad sägs om en v90 plug in? smile

Har inte ägt en sådan själv men kört en del på jobbet.  Mkt trevlig bil

(första bästa exempel)
https://www.blocket.se/annons/1001046620

(edit) När det kommer till resonera etc så vore de bästa (Ekonomisk) att behålla din "skitbil" och lägga pengarna på avanza istället.  Men en fin bil är alltid en fin bil....

Vill du åka på långresor så kan du alltid hyra en ny bil med försäkringar för en bråkdel av vad v90in kostar

Senast redigerat av Nybergrobin (30 mars )

Chibser
30 mars · 4 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Vad sägs om en v90 plug in? smile

Har inte ägt en sådan själv men kört en del på jobbet.  Mkt trevlig bil

(första bästa exempel)
https://www.blocket.se/annons/1001046620

Ja, har så klart sneglat en del på dem också när jag kollat runt på V60 modeller. Tror du de skiljer de sig märkbart i körkomfort gentemot en V60? För det känns inte som att man får så värst mycket mer användbart bagageutrymme med den vinklade bakrutan, och samtidigt en längre och otympligare bil att handskas med inne på parkeringar och dylikt. Har inga barn och åker sällan med passagerare. Men visst vore mer benutrymme i baksätet trevligt om man drar på bilsemester med polare. Kanske inte är så värst stor skillnad i längd mellan V60 och V90 ändå. T8:an lockar så klart med hybrid-delen och motoreffekten, men funderar på om jag skaffar mig onödiga potentiella problemkällor om jag köper en hybrid gentemot en ren bensinare? Har räknat på att jag endast kommer spara 300-400 kr i månaden på att köra mycket på el, så det finns egentligen ingen anledning att köpa en T6 eller T8 för annat än effekten 🤔 Antar också att de blir dyrare i försäkring då både originalpris och motoreffekten är högre än en T5. Har försökt googla lite på kända problem med Volvos hybridmodeller men inte riktigt lyckats bilda mig en uppfattning om det är värt att satsa på för enbart effekten om jag inte kommer kunna räkna hem kostnaden i mängden el-körning jag gör. Känns som att hybrid-delen skulle kunna leda till dyra reparationer i framtiden. Räknar med att äga bilen en längre period.

Senast redigerat av Chibser (30 mars )

Muskelbil
30 mars · 340 Inlägg

Tesla model3 räcker din budget till.
Testa en Tesla du kommer inte att ångra dig.

Chibser
30 mars · 4 Inlägg

Muskelbil skrev:
Tesla model3 räcker din budget till.
Testa en Tesla du kommer inte att ångra dig.

Tackar för tipset! Jag har faktiskt övervägt att lägga 350 000 på en begagnad Tesla model 3. På pappret är det ju en sjuk bil för pengarna. Tyvärr känner jag inte att jag vågar äga en Tesla privat efter att garantin runnit ut med den mängden problem som verkar vanligt förekommande. Hade valt en Tesla som förmånsbil alla dagar i veckan, men att äga den privat känns som risk för ekonomiskt självmord och oerhört mycket frustration. Är med i de svenska facebook-grupperna för både model 3 och model Y då jag varit intresserad av dem och tycker det är en stor mängd användare som rapporterar samma återkommande problem med bilarna. Tyvärr är det ju hög kultvarning i de grupperna och inläggen om problem flödas med kommentarer om att andra människor minsann inte har några problem alls och bilarna är de bästa som finns.

När man läser om folk vars PTC-värmare gått sönder både två och tre gånger under garantiperioden blir man inte direkt jättesugen på att slå till. Någonting som Tesla utanför garantiperioden vill ha 13 - 16 000 för att åtgärda 🙃 Tråkigt som sagt då bilen annars verkar vara sjukt mycket värde för pengarna i form av effekt, räckvidd, körglädje, komfort.

panda666
7 april · 4 250 Inlägg

Jag har provkört massor med teslor och flera har svaga drivaxlar, vid provkörning testa att köra plattan i mattan vid låga hastigheter och hör du då nått som skramlar/vibrerar kan du lugnt säga att det är drivaxlarna eller liknande=vääääldigt dyrt. 330e är väldigt trevliga och går som fan, skulle titta på mercedes c class hybriden också.

Muskelbil
7 april · 340 Inlägg

Chibser skrev:

Muskelbil skrev:
Tesla model3 räcker din budget till.
Testa en Tesla du kommer inte att ångra dig.

Tackar för tipset! Jag har faktiskt övervägt att lägga 350 000 på en begagnad Tesla model 3. På pappret är det ju en sjuk bil för pengarna. Tyvärr känner jag inte att jag vågar äga en Tesla privat efter att garantin runnit ut med den mängden problem som verkar vanligt förekommande. Hade valt en Tesla som förmånsbil alla dagar i veckan, men att äga den privat känns som risk för ekonomiskt självmord och oerhört mycket frustration. Är med i de svenska facebook-grupperna för både model 3 och model Y då jag varit intresserad av dem och tycker det är en stor mängd användare som rapporterar samma återkommande problem med bilarna. Tyvärr är det ju hög kultvarning i de grupperna och inläggen om problem flödas med kommentarer om att andra människor minsann inte har några problem alls och bilarna är de bästa som finns.

När man läser om folk vars PTC-värmare gått sönder både två och tre gånger under garantiperioden blir man inte direkt jättesugen på att slå till. Någonting som Tesla utanför garantiperioden vill ha 13 - 16 000 för att åtgärda 🙃 Tråkigt som sagt då bilen annars verkar vara sjukt mycket värde för pengarna i form av effekt, räckvidd, körglädje, komfort.

De som skriver är oftast de som haft problem med bilen.
Det finns över 60000 teslor i Sverige och några går sönder.
3 och Y är mycket hållbarare än S och X.
Enklare byggda och billigare att laga.
Jag har
1st 3 privat
3st Y som körs mycket i företaget
1st S som tjänstebil. Den ska säljas till min bror.
men inte någon X.
Jag tycker att jag har ok koll på märket .
PTC är 3ors svaga punkt men det är inte så ofta dom går sönder som det skrivs om.
Men PTC är det vanligaste som går sönder.
HP går också sönder ibland men kostar mycket mer att reparera.

Drivlinan som panda666 skriver om är kraftigt dimensionerad och det är få gånger den ger problem.
Själv klart kan alla motorstarka bilar ha bus körts men även det är ovanligt med problem.
Bilarna som säljs via KVD och KAMUX är oftast inte de fina exemplaren för då hade dom sålts på annat vis och det snabbt.

Jag vågar lova att en TM3 håller mycket bättre än en 330e eller cklassh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang