Volvo 940 turbo T31B MOTORN ÄNDRAD

tjabba
8 april · 3 Inlägg

Tjena.

Jag har en 940 turbo med "T31B MOTORN ÄNDRAD" Innebär detta turbo+? och vad innebär det isf? har sätt att det redans finns trådar om detta men fattar ändå inte. Laddet ligger just nu på 0,51 men är rädd att köra på dem höga varven om den redan ligger på 0,51 bar. Kommer det att spika?
Kan det stämma att den ligger på 0,51  bar och -0,5 på tomgång pga undertryck? Har ingen luftbox så kan inte se om det är turbo + där.

tacksam för svar mvh:)

Lucif3r
8 april · 2 218 Inlägg

"Motorn ändrad" betyder att, ja, motorn blivit ändrad i efterhand helt enkelt. Den raden får man om t ex kastar i en FK/FT maskin i en 91-92 940GL och reggar. Tror det t om är samma rad om man så byter till T5 maskin.

Orginalladdet på en fulltryckare är ~0.55, och det nås snabbt*. Turbo+ ökar maxladdet till uh... 0.7 om jag minns rätt, under vissa förutsättningar och fruktansvärt kort tid, om det var max 10 sekunder eller något sånt larv... Ett i mitt tycke i praktiken totalt onödigt system, då motorn klarar 0.7 24/7 utan vidare ändringar.. Enda man kan skryta(?) med är att det står "190hk" i regpapprerna istället för 134/165....

*på min orginalare FTT nås maxtrycket innan 2.5k rpm på "plan mark", tidigare om det går tungt(släp, fullastad, brant uppförsbacke etc).

tjabba
8 april · 3 Inlägg

Lucif3r skrev:
"Motorn ändrad" betyder att, ja, motorn blivit ändrad i efterhand helt enkelt. Den raden får man om t ex kastar i en FK/FT maskin i en 91-92 940GL och reggar. Tror det t om är samma rad om man så byter till T5 maskin.

Orginalladdet på en fulltryckare är ~0.55, och det nås snabbt*. Turbo+ ökar maxladdet till uh... 0.7 om jag minns rätt, under vissa förutsättningar och fruktansvärt kort tid, om det var max 10 sekunder eller något sånt larv... Ett i mitt tycke i praktiken totalt onödigt system, då motorn klarar 0.7 24/7 utan vidare ändringar.. Enda man kan skryta(?) med är att det står "190hk" i regpapprerna istället för 134/165....

*på min orginalare FTT nås maxtrycket innan 2.5k rpm på "plan mark", tidigare om det går tungt(släp, fullastad, brant uppförsbacke etc).

Tack så mycket. Så motorn ändrad är då inte turbo+? på Transportstyrelsen står det att den har 126kw dvs 171 hk. Men på carinfo står det 135hk. Tror ju dock mer på transportstyrelsen:) 172 är ju isch det man säger en turbo+ har. Har kopplat mätaren på dumpventilen så det bör väll stämma? finns det någon man kan kontakta om juste detta? mvh

Lucif3r
8 april · 2 218 Inlägg

Enklast är väl att helt enkelt följa slangen från wastegaten. Går den raka spåret till insuget så finns inget turbo+, går den till en magnetventil med totalt 3 slangar och 1 kontakt så är det turbo+.

tjabba
8 april · 3 Inlägg

Lucif3r skrev:
Enklast är väl att helt enkelt följa slangen från wastegaten. Går den raka spåret till insuget så finns inget turbo+, går den till en magnetventil med totalt 3 slangar och 1 kontakt så är det turbo+.

Jag var ute och kolla men hitta inte någon slang. MEN slangen mellan turbo och wastgaten hade ett t-kors så är ju antagligen därför den laddar lite mer. Men som jag fattat är det inte farligt? och vart sitter slangen?  går knappt och se under insuget pga avndra slangar och sitter lite gömt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang