Caddy 2.0 tdi 2016

audi18tq Snickaren
25 april · 148 Inlägg

Hej

Har lämnat in min bil i en verkstad där allt gick åt skogen efter ett kopplingsbyte.

Men med otaliga bråk med dem så tog jag bilen från dem och dem lämnade mig med en växelspak knopp som snurrar på bilen.


lådan är manuel 5 växlad och fungerar som den skall
Men när jag trycker in kopplingen och skall växla så snurrar knoppen medans man växlar..  .

Ingen som vet varför eller vill skicka en liten film  på vad som kan vara fel ? ?

tror inte nått alvarligt men sjukt  störigt..

lånad film :
Min är manuell 5 växlad.
https://www.youtube.com/shorts/T4O1hadnwdg

Tack på förhand

N00B :D Dont fuck with me just help me :P
Audi A4 1.8 Turbo Quattro "A Red Eagle 4" (2001)
Mossan1
25 april · 2 836 Inlägg

Kan inte riktigt se anledningen till varför dom skulle gjort något med spaken inne i bilen vid ett kopplingsbyte.  Allt lossas där ute.

Sannolikt har dom inte gjort något där alls, och därför protesterar och menar att det inte är relaterat.  Det är möjligt att dom har rätt i det.

Särskilt svårlöst borde det ju inte vara.
Måste vara knoppen som är lös av okänd anledning. Vem som står för det, är väl frågan....

Eller, vrids knoppen av spakrörelsen?
Tex om du tar under spaken och drar den.

På filmen (som visar en automat) är det solklart knoppen som är lös. Ev hela spaken ner i leden.

Senast redigerat av Mossan1 (25 april )

audi18tq Snickaren
25 april · 148 Inlägg

jo vi kom i klämm för att dem började tömma olja påå min växellåda och byta delar..
Förstod inte varför .. reperationen kostade 10 000 mer och bilen fungerade inte.

Den är lös när man trycker in den.. den rullar då,, åt vänster höger..

N00B :D Dont fuck with me just help me :P
Audi A4 1.8 Turbo Quattro "A Red Eagle 4" (2001)
Mossan1
25 april · 2 836 Inlägg

Ska man tar ner växellådan (för att exempelvis byta koppling) behöver drivaxlarna ur och då rinner olja ut. Det blir öppet in när axlarna tas bort.
Det finns förvisso varianter där axlarna är skruvade mot en fläns invid lådan. Jag tror inte en så pass ny Caddy har så.
Man vill heller inte att det ska rinna olja okontrollerat när den lyfts ner, och därför låter det ganska sunt att man tömmer den på olja.
Så inga konstigheter med det.

Men inget förklarar varför spaken/knoppen kan vridas.

Ett kopplingsbyte som kostar 10.000kr MER än först estimerat, kan möjligen förklaras (delvis i alla fall) om man upptäckt ett dåligt dubbelmassesvänghjul. Dom kostar många tusen och är inte helt ovanligt fel som upptäcks vid kopplingsbyte.

Men naturligtvis måste ägaren få frågan först, även om man då i det läget har svårt att neka, liksom.
Lite dumsnålt då.

Senast redigerat av Mossan1 (25 april )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang