Smoke mätare

ZeroZebbe
23 mars 2008 · 14 Inlägg

Skulle behöva lite hjälp med 2 smoke mätare den ena är RPM mätare den andra olje temp(fick givare till). Jag vet hur jag ska koppla allt. Men problemet är att jag inte hittar Tändspolen och inte orginal oljetemp givaren jag ska byta ut. Tror jag hittat tändspolen men är inte säker dock( är nybörjare roll )

Har en volvo s40 2.0 SE . Har sökt genom forumet men inte hittat nått som hjälper mig att hitta givaren o spolen sad Skulle vara väldigt tacksam om nån hade en bild på en s40 där man ser tändspolen o givaren.

Tack på förhand

Senast redigerat av ZeroZebbe (23 mars 2008)

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
23 mars 2008 · 741 Inlägg

enklast för oljetempgivaren är att du gängar loss oljefiltret och monterar en "adapter" med utag för olika givare typ oljetemp, oljetryck osv

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
ZeroZebbe
23 mars 2008 · 14 Inlägg

Ok tack för svaret smile fast måste fortf hitta tändspolen ;( har en bild här om nån skulle kunna peka ut vart tändspolen är ungefär wink


http://img138.imageshack.us/img138/7104/dsc00110ee5.jpg

Miklen
23 mars 2008 ·

Du har väl 4 tändspolar.. dom 4 som sitter ovanpå motorn som d går in varsin sladd i...... typ..

Spiike
23 mars 2008 · 1 196 Inlägg

du har 4 tändkablar, följ dom 4 så kommer du till fördelaren och på fördelaren så sitter det en kabel till, följ dne så kommer du till tändspolen smile

ZeroZebbe
23 mars 2008 · 14 Inlägg

Tack så mycket för svaren big_smile bara att gå ut i kylan och fixa igen big_smile tack tack

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
23 mars 2008 · 2 853 Inlägg

Spiike skrev:
du har 4 tändkablar, följ dom 4 så kommer du till fördelaren och på fördelaren så sitter det en kabel till, följ dne så kommer du till tändspolen smile

haha rätt så kul skrivet:D

cleo355
23 mars 2008 · 244 Inlägg

Miklen skrev:
Du har väl 4 tändspolar.. dom 4 som sitter ovanpå motorn som d går in varsin sladd i...... typ..

visst fan har han det va? är väll tändkasett på dessa bilar

Senast redigerat av cleo355 (23 mars 2008)

MrTurbo Better than God \o/
23 mars 2008 · 1 882 Inlägg

Vad är "smoke mätare"?

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
jes
23 mars 2008 · 582 Inlägg

MrTurbo skrev:
Vad är "smoke mätare"?

mätare med svarta glas

hej
ZeroZebbe
23 mars 2008 · 14 Inlägg

Spiike skrev:
du har 4 tändkablar, följ dom 4 så kommer du till fördelaren och på fördelaren så sitter det en kabel till, följ dne så kommer du till tändspolen smile

Följer dom så sätts dom i hop till en kabel som går in i en liten plast "låda" (smal liten sak fördelaren ?) sen går det typ 6 olika kablar från den som sen leder till fler grenar där det går in i fler ställen och kommer ut ännu mer sladdar big_smile är tändspolen svår hittat eller är det jag som är seg ? lol

Tykoo bilmekaniker
23 mars 2008 · 121 Inlägg

du har två tändspolar med två utgångar vardera på den motorn. den motorn använder wastefire om jag inte kommer ihåg helt galet.
enklast är att leta på ett elschema och gå in på signalkablen som går upp i instrumentet istället för att försöka hitta en vettig kabel på någon av spolarna.

Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

jes skrev:

MrTurbo skrev:
Vad är "smoke mätare"?

mätare med svarta glas

Kanske ska utveckla det hela lite mer.
Det är mätare som är så mörka att dom ser svarta ut när dom är avstängda.
Kallas även för blackpanel.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MrTurbo Better than God \o/
23 mars 2008 · 1 882 Inlägg

Phaetoon skrev:

jes skrev:

MrTurbo skrev:
Vad är "smoke mätare"?

mätare med svarta glas

Kanske ska utveckla det hela lite mer.
Det är mätare som är så mörka att dom ser svarta ut när dom är avstängda.
Kallas även för blackpanel.

aha, det e sådana jag har med. De kopplas väl inte på annat sätt än vanliga? smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Crillee
24 mars 2008 · 133 Inlägg

Koppla in den på stift B7 i den bruna sockeln bakom instrument huset där orginalmätaren sitter

BMW 325i "BrilliantRot" (1992)
ZeroZebbe
24 mars 2008 · 14 Inlägg

Tack för alla svar:D snöade idag så ska ge mig ut i morrn o testa

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang