Sokrates skrev:
Detta är som att diskutera"Vilket kom först hönan eller ägget".
De finns lika många påståenden för det ena som det andra.
Dock är påståendet att "Vrid är ointressant" inte sant.
En motor producerar inte Hk.
En motor omvandlar Bränsle/bensin till vridmoment.
Utan vridmoment kan ni inte mäta era så önskvärda Hk i era bromsbänkar,,,,
Hk är en siffra i förhållande till varvtal och vridmoment.
Vridmomentet får fordonet att röra sig framåt, Hk får fordonet att behålla hastigheten.
För att få detta så måste en utväxling/drivlina vara ansluten.
Vridmomentet är ett bevis på hur effektivt motor arbetar. Där vridmomentkurvan dalar påvisas att motor inte hinner återfylla cylindrarna med tillräcklig energi/bränsleblandning.
Det är här Turbo och annat kommer in,,,
I detta skede blir motorn mer och mer ineffektiv.
Fördelen med ett högt och brett vrid är många.
Motorn är mer förlåtande vid växlingar, vid lågt smalt vrid är man mer beroende av exakta växlingar och gärna fler växlar (5-6) för att kunna utnyttja det smala vridmomentet.
Tex. en F1 har en dj-a massa växlar.
En snöskoter som var på tal tidigare har en variator som är väldigt ineffektiv relativt sett
men är en steglös växellåda som ligger där mest vrid finns konstant.
Det alla eftersträvar är så mycket vrid som möjligt på ett så brett register som möjligt.
There is no substitute for cubic inches/Tommy.