2617
Sök

[Volvo S40 T4 -98] Pressar ut olja genom stickan vid höga hastigheter

23 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har fått lite problem med bilen på sistone, den sprutar nämligen ut olja genom oljestickan vid fullt ladd i hastigheter över ca 130kmh. Går bra i övrigt, steg 3 chippad.

Har varit på lite olika verkstäder och rådfrågat men alla verkar säga olika. En säger att man ska byta vevhusvent, en säger att man bör göra komptest och en annan säger att en generell felsökning är det bästa att börja med.

Någon som vet var felet kan ligga eller hur man kan komma undan billigast? Kan inte mecka något själv så länge det inte gäller väldigt basic saker.

Tack på förhand!

904 Inlägg
5 september 2013
#2
Låter som vevhuset

AUTOTECH S60 power

4 670 Inlägg
5 september 2013
#3
Komp kan du kolla själv hemma. Mätare kostar 200kr

Om du lägger papper över hålet på oljestickan vad händer?


23 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#4
mickius skrev:
Komp kan du kolla själv hemma. Mätare kostar 200kr

Om du lägger papper över hålet på oljestickan vad händer?

Skulle du kunna länka en sådan? Antar att det inte är allt för svårt att kolla själv, bara av med stiften och mäta?

Testat med papper på oljestickan och det händer inget särskilt vare sig på tomgång eller om man varvar lite (inget sug eller att det pressas ut luft). Övertrycket sker ju dock bara vid full ladd i höga hastigheter så antar att man inte kan lita blint på det testet.
Senast redigerat av manske (5 september 2013)

4 670 Inlägg
5 september 2013
#5
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-151314/

Du lossar tändstift och drar säkringen till soppapumpen!

Motorn ska va varm och när testet utförs ska du hålla full gas samtidigt som du låter startmotorn snurra. Försök kör lika många varv på varje cylinder.
Senast redigerat av mickius (5 september 2013)


23 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#6
mickius skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/

Du lossar tändstift och drar säkringen till soppapumpen!

Motorn ska va varm och när testet utförs ska du hålla full gas samtidigt som du låter startmotorn snurra. Försök kör lika många varv på varje cylinder.

Ok tackar!

Du har ingen aning om vad som kan vara fel?

4 670 Inlägg
5 september 2013
#7
manske skrev:
mickius skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/

Du lossar tändstift och drar säkringen till soppapumpen!

Motorn ska va varm och när testet utförs ska du hålla full gas samtidigt som du låter startmotorn snurra. Försök kör lika många varv på varje cylinder.

Ok tackar!

Du har ingen aning om vad som kan vara fel?

Svårt o sitta här o gissa hmm tycker de e lite konstigt om den endast gör det över 130km/t är du säker på att det ej händer typ 3an segdragning tills turbon laddar fullt?

Utför komptest först.
Finns det på dessa några backventiler som kan pajja så laddtrycket åker in i motorn?


23 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#8
mickius skrev:
manske skrev:
mickius skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/

Du lossar tändstift och drar säkringen till soppapumpen!

Motorn ska va varm och när testet utförs ska du hålla full gas samtidigt som du låter startmotorn snurra. Försök kör lika många varv på varje cylinder.

Ok tackar!

Du har ingen aning om vad som kan vara fel?

Svårt o sitta här o gissa hmm tycker de e lite konstigt om den endast gör det över 130km/t är du säker på att det ej händer typ 3an segdragning tills turbon laddar fullt?

Utför komptest först.
Finns det på dessa några backventiler som kan pajja så laddtrycket åker in i motorn?

99% säker ja. Har evo scoop så man märker rätt tydligt när rutan blir sprejad med olja haha.

Ang. ventilerna så har jag ingen aning, är inte så pass kunnig än. Hur vet man det? Sitter dumpventil på om det har något med saken att göra.

4 670 Inlägg
5 september 2013
#9
Testat byta oringen på oljestickan?


398 Inlägg
5 september 2013
#10
Skulle gissa på vevhusventilationen.
Har haft liknande problem på en av mina tidigare bilar.

23 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#11
mickius skrev:
Testat byta oringen på oljestickan?

Nope, ser dock bra ut så tror inte att det kan vara felet... Attans också, detta känns som ett komplicerat fel sad

4 670 Inlägg
5 september 2013
#12
Tror tyvärr oxå på tät vevhus! Dock är alla andra småsaker väldigt billiga o testa innan man ger sig på vevhus. Dock har jg ingen aning om hur den är uppbyggd på din motor om den funkar som på min.

Finns dom som bytt oringen på stickan o detta har löst deras problem


23 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#13
mickius skrev:
Tror tyvärr oxå på tät vevhus! Dock är alla andra småsaker väldigt billiga o testa innan man ger sig på vevhus. Dock har jg ingen aning om hur den är uppbyggd på din motor om den funkar som på min.

Finns dom som bytt oringen på stickan o detta har löst deras problem

Okej, får börja med oringen eftersom att detta knappt kostar. Killen på mekonomen sa att det var topplocket, kolvringarna och hela paketet men det tror jag inte på. De ville göra en felsökning för 2000...

Om det är vevhuset är jag ju mer glad än att det är kolvringarna eller något annat i den stilen.

904 Inlägg
5 september 2013
#14
Den ska ju rengöras vid vissa service intervaller så ä det på 850 i alla fall ä det inte gjort så gör det kolla om det är mycket olja i ic rören

AUTOTECH S60 power

23 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#15
Blyfot_Racing skrev:
Den ska ju rengöras vid vissa service intervaller så ä det på 850 i alla fall ä det inte gjort så gör det kolla om det är mycket olja i ic rören

Är det svårt att kolla rören till ic:n? Är som sagt helt nybörjare på att meka med bilar.

4 670 Inlägg
5 september 2013
#16
Bara lossa slangklämman o ta bort! Tar 1 minut


Dahlgren
450 Inlägg
5 september 2013
#17
Har denna gått i Torsby? Känner igen den!
Tippar på vevhus!
Kostar inte så mycket att fixa!
Ny fälla "Oljeavskiljare" 300kr
Och rengörning av resterande slangar osv.


23 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#18
mickius skrev:
Bara lossa slangklämman o ta bort! Tar 1 minut

Tackar! Ska kika på det då. Finns det möjligtvis en bild på var denna sitter?

Dahlgren
450 Inlägg
5 september 2013
#19
manske skrev:
mickius skrev:
Bara lossa slangklämman o ta bort! Tar 1 minut

Tackar! Ska kika på det då. Finns det möjligtvis en bild på var denna sitter?

Du kan inte missa.. Det går 2 grova rör.. i tex absplast.


23 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
#20
A-Dahlgren skrev:
Har denna gått i Torsby? Känner igen den!
Tippar på vevhus!
Kostar inte så mycket att fixa!
Ny fälla "Oljeavskiljare" 300kr
Och rengörning av resterande slangar osv.

Inte efter 2010 iaf smile

Ang. byte/rengöring av vevhus hör jag så mycket spridda saker. Vissa säger att det är rätt enkelt och andra säger att man måste plocka loss halva motorn. Hur ligger det till?


Sök