2973
Sök

[Volvo S40 T4 -98] Pressar ut olja genom stickan vid höga hastigheter

Dahlgren
450 Inlägg
Cupra_
5 september 2013
Har gjort det på min 2,0t -02. Vad jag vet ska fälla och rör bytas samt kanalen ned i tråget göras rent var 4000:e mil. Det är inte avancerat men det är lite pilligt att komma åt vissa bultar. Du kommer behöva lyfta av insuget för att komma åt och egentligen ska tråget ned för att göras rent. Jag drog med en vajer och det gick för mig... Dock är detta sätt ej korrekt, bara så du vet. Slangarna går på 6-700 om du ska köpa nya på bilia.

Det finns guider Hur man gör lite var stans på nätet. Jagrullar.se kan vara bra att kika in på.

23 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
Deception skrev:
Har gjort det på min 2,0t -02. Vad jag vet ska fälla och rör bytas samt kanalen ned i tråget göras rent var 4000:e mil. Det är inte avancerat men det är lite pilligt att komma åt vissa bultar. Du kommer behöva lyfta av insuget för att komma åt och egentligen ska tråget ned för att göras rent. Jag drog med en vajer och det gick för mig... Dock är detta sätt ej korrekt, bara så du vet. Slangarna går på 6-700 om du ska köpa nya på bilia.

Det finns guider Hur man gör lite var stans på nätet. Jagrullar.se kan vara bra att kika in på.

Såg rätt komplicerat ut, inget jag tror att jag klarar mig på. Vad skulle detta kosta på en verkstad?

Cupra_
6 september 2013
På bilia ville de inte åta sig jobbet ens.. Delarna är inte så dyra men jobbet tar ju minst 1 timme, om inte två. Det tog typ 4 för mig i garaget med vanliga verktyg Första gången jag gjorde det..

Dahlgren
450 Inlägg
8 september 2013
Bytte nyss fällan och gjorde rent alla slangar på v70'n.

Bort med tryckröret som går under insug,Bort med luftintaget.
Bort med oljestickan,Bort med kylarfläkten.
Fällan"Oljeavskiljaren" sitter i 2 bult, tror det var 12mm.
Kostade 250kr för fällan.

Eller så kan man ta bort insuget.

Det är jävligt trångt att komma åt  slangklämmor på fällan. när man inte tar bort insug. Men det går!
Du spar tid på att ta bort insuget.
Jag hade hellre tagit bort insuget än göra på det viset jag gjorde som jag beskrev högre upp.
Senast redigerat av A-Dahlgren (8 september 2013)

23 Inlägg
9 september 2013
Trådstartare
Tror jag lämnar in den, plocka isär den själv känns inte som något jag vill göra just nu. Skönt att veta att det inte var kompet iaf.

Tack för all hjälp.
Senast redigerat av manske (9 september 2013)

Sök