3498
Sök

IS200 aka "vinterpulka!

Försöker föra en lite projektlogg för första gången utav en av mina bilar då jag har i åtanke att lite ska förhoppningsvis hända med denna IS200an. :)

16 205 Visningar
Projektet avslutat 26 augusti 2014
1 200 Inlägg
1 mars 2014
#21
Tompacc skrev:
Jo har sett dedär modsen förut och vore kanske något ändå i en andra eftertanke. Ska kolla lite guider på det, är det mycket pill? Vill inte utföra allt för mycket "bondmeckande" med tjuvar osv.
Följer du min guide behöver du inga strömtjuvar alls. Här är den:

If you look at the wiring diagram you can see that the feed to the fog lights splits up at a junction connector called J14. Therefore it is fitting to make the connections at or before this JC.
http://img806.imageshack.us/img806/12/02foglight.jpg


The tail lights are connectred the same way, but at a JC called J15. Presumably J14 and J15 should be located near eachother.
http://img843.imageshack.us/img843/5192/03taillightstoplight.jpg

This drawing confirms that
http://img254.imageshack.us/img254/4580/04positions.jpg

To be able to reach the connectors you need to remove the rear seats. I'll make a guide on how to do that as well.
http://img690.imageshack.us/img690/2230/51918727.jpg

http://img690.imageshack.us/img690/4860/86563087.jpg

http://img440.imageshack.us/img440/2376/07j14.jpg

http://img138.imageshack.us/img138/1294/90372530.jpg

http://img401.imageshack.us/img401/8307/09j15.jpg

It doesn't really matter which one of these green-white wires you use, but the one the arrow points at is the one coming from the brake light switch.
http://img718.imageshack.us/img718/4462/43982424.jpg

Cut and peel the orange-green wire. The green-white wire doens't need to be cut, only peeled.
http://img822.imageshack.us/img822/516/56437946.jpg

Now you need two diodes if you're aiming for stage 2 or 3. I used 6A40 diodes, which means max. 6A and 400V.
http://img24.imageshack.us/img24/2608/93026710.jpg

Solder the diodes and wires together like this.
http://img443.imageshack.us/img443/2861/12846000z.jpg

Insulate the connections to avoid shorts.
http://img35.imageshack.us/img35/6238/10076769.jpg

Now it's time to deal with the fog lights. You'll need two 5/21W bulbs. They are the same as the ones for your tail lights.
http://img46.imageshack.us/img46/803/61697911.jpg

You also need two bulb holders. They can be bought here: http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI. … 169wt_1012
http://img215.imageshack.us/img215/9238/23641275.jpg

The bulb holders need some cutting to fit into the fog light housings. Luckily they are made from a plastic that is easily modified using a sharp knife.
http://img717.imageshack.us/img717/3118/40562980.jpg

Remove the connectors from your old bulb holders and connect them you your new ones like this. As you can see there is one wire left over, the black-red one.
http://img528.imageshack.us/img528/6585/24282311.jpg

Connect the lights and make sure they light up when you press the brake pedal.
http://img841.imageshack.us/img841/1548/76298337.jpg

Splice the black-red wire and connect it to the green-black wire going to the license plate light.
http://img40.imageshack.us/img40/1986/65577442.jpg

Insulate and reconnect. Make sure your new tail lights light up along with the other ones and that they become brighter when you press the brake pedal. If everything does what it's supposed to you can refit the rear seat.
http://img72.imageshack.us/img72/346/78664969.jpg

Congratulations! You've now finished the stage 3 Skyline mod. That sounds a little bit more fancy than it is, doesn't it? smile
Hojta till om du undrar över något, så kan jag hjälpa dig.

44 Inlägg
2 mars 2014
Trådstartare
#22
Minister skrev:
Tompacc skrev:
Jo har sett dedär modsen förut och vore kanske något ändå i en andra eftertanke. Ska kolla lite guider på det, är det mycket pill? Vill inte utföra allt för mycket "bondmeckande" med tjuvar osv.
Följer du min guide behöver du inga strömtjuvar alls. Här är den:

Hojta till om du undrar över något, så kan jag hjälpa dig.
Härligt, vore kanske något att faktiskt överväga smile
Saknar garage idag så inväntar värmen så man kan stå ute och skruva.

Annars så vart det en tvätt idag som jag lovade igår så bjuder på en bild med nya grillen och lite renare än senast. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-2fbe256104ee86b1be19def109f6c5bb.jpg

Däremot när jag kom till henne imorse så upptäckte jag en mindre kul sak, någon har varit allt för närgången...   Klarlacken är bortskrapad och lacken är rätt matt just där. Glad att det inte är ända in i plasten men känns rätt trist. sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-affaaed789ed21e074797755db4861ec.jpg
Senast redigerat av Tompacc (2 mars 2014)


71 Inlägg
1 april 2014
#23
Tompacc skrev:
Minister skrev:
Tompacc skrev:
Jo har sett dedär modsen förut och vore kanske något ändå i en andra eftertanke. Ska kolla lite guider på det, är det mycket pill? Vill inte utföra allt för mycket "bondmeckande" med tjuvar osv.
Följer du min guide behöver du inga strömtjuvar alls. Här är den:

Hojta till om du undrar över något, så kan jag hjälpa dig.
Härligt, vore kanske något att faktiskt överväga :)
Jag gjorde min egen variant på den modifieringen, jag struntade helt enkelt i dimbakljusfunktionen,
köpte två lamphållare till USA versionen utan dimbakljus hos Toyota, tog ström till 5wattarna från skyltbelysningen
och kopplade 21Wattarna till koffertluckans bromsljus. :)

Dimbakljusknappen gick dock inte koppla ur och ta bort märkte jag, då dör halvljuset, så funderar på att gömma den innanför panelen inkopplad istället ;)

Dock har jag en IS300 sportcross, men de bör inte va nån skillnad i elen ändå.


44 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
#24
Skäms nästan lite över min inaktivitet i tråden men det är full fart dagarna i ända så har svårt att finna orken att sätta igång datorn och sätta mig här så drar en update nu innan jag far iväg och hoppas få mina lyktor på plats ordentligt. smile

Det som hänt sedan sist är väll att coilovers är monterade och bottenskruvade fram. Och ett byte var välbehövligt då jag upptäckte att 3 utav 4 av mina fjädrar hade gått av.  neutral
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-a8a147e1ed8d6326f11baa6f6bb5c6a2.jpg

Kanske skulle kapa några lätta kilon här. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-f8665e57eeb9d32783505fed42279935.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-Da1Zc3l6bbw/UzcE1zWJfyI/AAAAAAAAGa8/fCrJCWSjTbs/w2178-h1225-no/DSC_0147.JPG

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-37f62bb0dfd6cabcf5e6040b9c119d06.jpg


Även kamremmen har blivit bytt, fick riva fronten osv för att kunna fåbort remskivan som alltid är det största böcket vid byten om man saknar special verktyg men ungefär 3.5 tim totalt så var rätt smidigt. smile
När fronten ändå var nere så passade jag på att plocka bort framlyktorna, tänkte dela på dem och lacka insatserna svarta. Kollade runt lite på nätet och två sepparata guider sa släng in dem i ugnen osv så gjorde det. Problemet jag inte tänkte på var att övervärmen ska nog inte vara igång när man gör det så förstörde ena lyktan.... sad
Så slängde mig in på ebay och klickade hem ett par färdiga svarta IS300 lyktor. Vissa sa att det går inte att montera 300 lyktorna på en 200a men somliga har lyckats så då ska jag bannemig lyckas också tänkte jag!

Så när de kom hem så ställde jag mig och skulle provmontera dem, och jadu, det var inte bara att smälla dit dem så vinkelkapen åkte fram, nya xenonlampor beställdes samt adaptrar för att kunna köra D2R lampor istället för HB4 som orginal satt.
Plåt har kapats i fronten, och lyktorna har fått offra onödig plast och fästen har böjts, har provmonterat både höger och vänster och idag så är tanken att försöka få lyktorna täta och på plats och få det att lysa! Sen hur besiktningen kommer gå i sommar kommer bli jääävligt spännande....  neutral

Såhär kan det seut om man ska provmontera nya lysen.  big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-09d2dcf66c2494297ab44c4f8ec88fa3.jpg

IS300 lyktorna som ska på plats, avsevärt tjockare än orginal då de är gjorda för Xenon bla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-10d92000e5aef696331b7fb4982fea0b.jpg

Däck är även beställda till fälgarna samt hjulmuttrar, hoppet är att bilen kommer kunna rulla ner till elmia på fredag utan nya fälgarna och till helgen efter kunna ha fälgarna monterade till barkarby träffen om allt klaffar! smile

Som hon står på de gamla sommarfälgarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-8ab9f27615dcdf3f292fe909600233e5.jpg

Ska försöka slängaupp en update imorgon med bilder osv med lyktorna på plats helt enkelt om allt går som jag vill idag, tills dess så önskar jag alla andra lyckatill med sina byggen inför säsongsstarten!  big_smile


44 Inlägg
12 april 2014
Trådstartare
#25
Hemma efter lite skruvande! big_smile

Visade sig vara lite oväsen från ena coilisen så var tvungen att draåt toppskruven som tydligen inte var åtdragen (inte kört henne något sedan förra helgen då coiloversen monterades) men var rätt snabbt åtgärdat!
Sen så påbörjades slutmonteringen utav lyktorna, då jag måste köra med adaptrar osv då 300an har D2R på halvljus medans 200an har HB4 så var det lite bök att fåtill allt bra men det gick, nu hoppas jag bara att lyktorna är täta och inte tarin fukt, något tiden får utvisa helt enkelt!

Bjuder på två mörka bilder med resultatet, jävligt nöjd! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-1c9afbcd5e534caa7d427056fec83853.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-f06ade07218148935088ac78fd9acaee.jpg

Och upptäckt att jag måste skakafram en vals för framskärmarna speciellt, skrapar rätt fint såfort minsta ojämt och man vrider på ratten. x)
Senast redigerat av Tompacc (12 april 2014)


71 Inlägg
13 april 2014
#26
Ser bra ut som fasen med mer sänkning. tongue

Vilket märke är det på strålkastarna, Depo eller Eagle Eyes?

Köpte nämligen Eagle Eyes i höstas och monterade då mina halvljusreflektorer var brända precis ovanför lampan,
dock var ljusbilden så kass att jag inte kunde köra med dom hela vintern, de lös för dåligt helt enkelt, plus att vänsterlyktan tog in vatten rätt så rejält. Ljusbilden var nån blandning mellan Asymmetrisk och amerikansk.
Så det fick bli nya original från Toyota, dock köpte jag strålkastare från en årsmodell 2005, dom är lite mörkare än 2003 och tidigare. wink

Funderar på Coils till min med, kan sänka en bit till mot det som jag har nu, och mina skärmkanter är redan valsade och innerskärmarna lite smått modifierade tongue


44 Inlägg
13 april 2014
Trådstartare
#27
Pierre2JZ skrev:
Ser bra ut som fasen med mer sänkning. tongue

Vilket märke är det på strålkastarna, Depo eller Eagle Eyes?

Köpte nämligen Eagle Eyes i höstas och monterade då mina halvljusreflektorer var brända precis ovanför lampan,
dock var ljusbilden så kass att jag inte kunde köra med dom hela vintern, de lös för dåligt helt enkelt, plus att vänsterlyktan tog in vatten rätt så rejält. Ljusbilden var nån blandning mellan Asymmetrisk och amerikansk.
Så det fick bli nya original från Toyota, dock köpte jag strålkastare från en årsmodell 2005, dom är lite mörkare än 2003 och tidigare. wink

Funderar på Coils till min med, kan sänka en bit till mot det som jag har nu, och mina skärmkanter är redan valsade och innerskärmarna lite smått modifierade tongue
Eagle Eyes, och ljusbilden är långtifrån perfekt, men min rullar inte så himla mycket och mest inom stan (oftast välupplyst) så det bör duga iallafall. Köpa eftermarknads lyktor blir väll oftast form>function.

Har sett de som är lite nertonade och de är helt klart snyggare, däremot så eftersom ena lyktan vart sabbad så kunde jag lika gärna köpa nya med färdiga svarta insatser och då hittade jag bara 300 lyktor, gillar dessutom deras helsida till blinkers bättre än 200ans så därför vart det dessa. smile

Och coils var inte så jäkla dyrt till henne, om du redan förberett såpass mycket så varför inte plocka ner henne lite till. wink


71 Inlägg
13 april 2014
#28
Tompacc skrev:
Pierre2JZ skrev:
Ser bra ut som fasen med mer sänkning. tongue

Vilket märke är det på strålkastarna, Depo eller Eagle Eyes?

Köpte nämligen Eagle Eyes i höstas och monterade då mina halvljusreflektorer var brända precis ovanför lampan,
dock var ljusbilden så kass att jag inte kunde köra med dom hela vintern, de lös för dåligt helt enkelt, plus att vänsterlyktan tog in vatten rätt så rejält. Ljusbilden var nån blandning mellan Asymmetrisk och amerikansk.
Så det fick bli nya original från Toyota, dock köpte jag strålkastare från en årsmodell 2005, dom är lite mörkare än 2003 och tidigare. wink

Funderar på Coils till min med, kan sänka en bit till mot det som jag har nu, och mina skärmkanter är redan valsade och innerskärmarna lite smått modifierade tongue
Eagle Eyes, och ljusbilden är långtifrån perfekt, men min rullar inte så himla mycket och mest inom stan (oftast välupplyst) så det bör duga iallafall. Köpa eftermarknads lyktor blir väll oftast form>function.

Har sett de som är lite nertonade och de är helt klart snyggare, däremot så eftersom ena lyktan vart sabbad så kunde jag lika gärna köpa nya med färdiga svarta insatser och då hittade jag bara 300 lyktor, gillar dessutom deras helsida till blinkers bättre än 200ans så därför vart det dessa. smile

Och coils var inte så jäkla dyrt till henne, om du redan förberett såpass mycket så varför inte plocka ner henne lite till. wink
Har inte bestämt vilka coils de blir än bara, va en före detta ägare i Tyskland som sänkte, bytte dämpare, fjädrar och grejade med hjulhusen. Satt 8x18 et38 runtom med 225/40 förut. Kör 8x18 fram och 9x18 bak nu, alla med et40, 225/40 fram och 235/40 bak. Har även 3mm spacers bak wink
Hoppas du får strålkastarna genom bes, med tanke på både konvertering och hur ljusbilden ser ut.
Dom strålkastarna sitter original på 200an också när de är xenon från fabrik. Exakt samma strålkastare, 300an finns bara med xenon f.ö tongue
Senast redigerat av Pierre2JZ (13 april 2014)


44 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
#29
Fick äntligen på fälgarna på bilen idag!  big_smile
Var en jävla massa bök när jag skulle ha däcken påkrängda, euromaster kämpade och kämpade men gavupp tillslut. Så det var ju bara att åka hem, handla stor burk startgas och börja leka.
Efter många om och men så fick vi till det, redigt med startgas, tryckluft och sen öppen flamma så small de på fint!  (Y)

Nu ska jag ta någon dag och valsa bakskärmarna framförallt, då jag interns kan köra för minsta lilla jag svänger eller ojämnhet så tar däcket i bakskärmen.  neutral
Sen när jag valsat så funderar jag lite på om man ska snegla på fram coilisarna om det är så att de går att modifiera lite så de går att skruva ner lite till...

Aja såhär ser det ut just nu iallafall. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-df613fec05cad5695dfd484e2fb897a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-9a9d76eab8cba949edcd500cdc6dc584.jpg


71 Inlägg
6 maj 2014
#30
Fräsht värre, va har du för spec på hjulen?


44 Inlägg
6 maj 2014
Trådstartare
#31
Pierre2JZ skrev:
Fräsht värre, va har du för spec på hjulen?
Det bör vara 17x9" et 22 har jag för med, med 205/40-17 däck på. smile


44 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#32
Var ett tag sen man uppdaterade! Bilen har fått lite lågprio senaste månaderna då man ibland prioriterar annat i livet helt enkelt. Däremot efter grinigt fått byta tillbaks till orginalratt samt orginalframlyktor samt bytt en spindelled fram så rullade damen igenom besiktningen! big_smile
http://i.picpar.com/t8Y.jpg

Sen vare bara full fart hem och börja återställa henne och fortsätta fixa nu när man inte behöver oroa sig över samhällets tycke förs slutet av nästa sommar. wink

Så börjades halvti
digt under lördagen och riva lite här och där, sprayflaskor åkte fram och tillbaks och det borrades och det donades och lite service hans med!
Vart lagom klar innan lördagens Västeråsträff och även om jag är långtifrån klar eller nöjd med utsidan så blir hon bara bättre och bättre med tiden! smile
Stormeck och kanonväder!
https://lh4.googleusercontent.com/-0t8LhSI0JtE/U94ZECrS2aI/AAAAAAAAIIc/fgzi4gJniVs/w1834-h1032-no/DSC_0201.JPG
Farväl krom!
https://lh3.googleusercontent.com/-xAPrW-uvH1E/U94ZCguXpAI/AAAAAAAAIMQ/O_JRHAC86-A/w1834-h1032-no/DSC_0200.JPG
Sen mot kvällen fick man väll lite valuta för slitet då de spontaninvinkade mig samt två polare till finbils parkeringen vilket kändes jävligt kul! smile
https://lh6.googleusercontent.com/-WDmnfdlM89I/U94ZLRwLS9I/AAAAAAAAIJc/2eLFJ1zxNWs/w1834-h1032-no/DSC_0206.JPG

Just nu sitter jag och inväntar lite förbrukningsvara som kommer antagligen få mig att skrapa lite oftare än jag redan gör! wink
Om allt går fint så ska de-cat grenröret åkapå snart och förhoppningsvis nytt utblås fixas m.m.

Hoppas det inte dröjer lika lång tid tills nästa update bara! smile
https://lh6.googleusercontent.com/-r-t4795yWSE/U94Y8n76HdI/AAAAAAAAILc/nMZJMMnCFKM/w1834-h1032-no/DSC_0208.JPG


44 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#33
Gick idag och anmälde mig till Wescrape träffen i Uppsala, 16/8. Så hade tänkt försöka läggai en extra växel denna helg och under kommande veckan. Trillade bla in en liten trevlig sak idag via posten. Inte perfekt fitment rakt av men hoppas kunna passa in den tills träffen nästa helg! Även framläpp+bakläpp borde anlända nästa vecka, och lyckades även få igenom liten regplåt fram som bör anlända måndag eller tisdag! smile

https://lh4.googleusercontent.com/-BF-98IIGZF8/U-Tyby8EmFI/AAAAAAAAIVs/47DR91hLSwA/w1416-h1062-no/IMG_0414.JPG


44 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
#34
Nu känns det verkligen som att säsongen är över! Regnar varannan dag känns det som och kylan börjar tränga sig på allt mer och mer på!
Däremot så vart det lite piller i fredags. Fixade så regplåtarna fick kardborre så jag lätt kan switcha dem till japanska plåtar som jag fått hem. Även fått liten plåt fram! big_smile
Nitade även dit en läpp fram, passformen var absolut inte hundra men vafan, fyskam dem som ger sig! Och vart riktigt nöjd med resultatet! Däremot kände jag att rocket bunny vingen ville jag inte stressa med så den ligger orörd här hemma, även bakläppen. hmm
Däremot som jag skrev innan känns det som att säsongen är över nu och jag går i tankar på större bil, så till den som vill taöver henne finns hon uppe på blocket nu. Så får se hur mycket till som görs på henne nu, däremot får jag ingen vettig slant för henne så stannar hon till våren åtminstone!

Avslutar med några bilder från helgen. smile
Wecrape meet 2014
https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-db3fd4c88a4564d55df35dfb68bf4d87.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-5b8d9dc62fba3a5569096ed715d23df4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163846/163846-4b7c24be7424733cb94c7cdb7917865c.jpg
Senast redigerat av Tompacc (17 augusti 2014)


44 Inlägg
20 augusti 2014
Trådstartare
#35
Och med helgens bilder så stänger vi denna tråden då Tezzi rullat till nästa ägare! Hon rullar i Uppsala dock så kan ju hända man springer på henne på någon kommande träff, vem vet. Otroligt bra bil och för de som vill åka japanskt och sedan så är det ett kanonalternativ om ni frågar mig, lite lite kräm bara tyvärr! smile
Dags att börja fundera över nästa bil nu då! wink



Sök