Ang din blogg
killmebaby skrev:
RÄKNA UT GREJER TILL TEORIN!
Behöver hjälpt med hur man lättast sätter i system att räkna ut, reaktionssträcka, bromssträcka osv.
Ett tips till att börja med, jag gjorde teoriprov för BE förra veckan och fick någon fråga om hur långt avstånd i meter man ska hålla eller vad det var, istället för att börja räkna matte med 3-sekundersregel och skit så är det lättaste svaret cirka 90 meter i 90km/h och 50 meter i 50km/h osv.
Som sagt fruktansvärt svårt att förklara via text men har lite tid över så jag ska försöka, det är kul att pula lite med sånt här eftersom jag är under upplärning och det ska sitta i ryggmärgen, kanske ska fixa någon FAQ/sticky med tips i framtiden..
Stoppsträcka = Reaktionssträcka + Stoppsträcka.Reaktionstiden (tiden det tar innan man uppfattar faran och börjar bromsa) brukar vara 1 sekund. Reaktionssträckan är ju sträckan den sekunden tar. Alltså kan man genom samma uträkning se hur långt man färdas i meter/sekund och sådant undrar man ju ibland. Det enklaste är att
stryka nollan i hastigheten och gångra med tre.
Ex. Hur långt färdas man på en sekund i:
90km/h? 9 x 3 = 27 meter på en sekund.
30km/h? 3 x 3 = 9 meter på en sekund.
120km/h? 12 x 3 = 36 meter på en sekund.
Då var reaktionssträckan klar. bromssträckan då? Alltså längden det tar att få stopp på bilskrället från det att man tryckt bromsen i bott. Den är fucked up att räkna ut men när man väl fått häng på det går det som en dans.
Man måste veta en exempelbromssträcka för att kunna räkna ut den i en annan hastighet. En fråga kan vara hur lång bromssträcka man får i 90km/h om den är 9 meter i 30km/h. Här kommer det kluriga, eftersom det finns flera faktorer när det gäller bromssträckan är det inte bara att ta 9x3 utan bromssträckan blir längre "i kvadrat", i kvadrat betyder enkelt förkortat "gånger sig självt" i det här fallet.
Om den är 5 meter i 30 och man vill veta svaret i 90 får man tänka så här: 30x3 är 90. Då tar man 3 gånger sig självt alltså 9 och gångrar med 5 som var bromssträckan i 30, svaret är att i 90 är bromssträckan 45 meter.
Hade bromssträckan varit 12 meter i 50 och man vill veta den i 100 får man tänka att 50 x 2 är 100, alltså tar man 2x2 som är 4 och gångrar med 12 och får en bromssträcka på 48 meter i 100 knyck.
Exempel 1:
Hur lång stoppsträcka får du om du ökar farten från 30 till 90km/h och din bromssträcka i 30km/h är 5 meter.
Reaktionssträcka: 90 (och stryk nollan) x 3 = 27 meter på en sekund.
Stoppsträcka: 30 går 3 gånger i 90, då tar man 3 gånger sig själv som är 9. 9 gånger ursprungsbromssträckan 5 är 45.
Reaktionssträckan (27m) + Bromssträcka (45m) = 72 meters stoppsträcka.
Exempel 2:
Hur lång stoppsträcka får du i 80km/h om bromssträckan i 20km/h är 3 meter.
Reaktionssträckan: 8 x 3 (alltid x3) = 24
Bromssträckan: (20x4 är 80, alltså tar man 4 gånger sig självt och gångrar med ursprungsbromssträckan) 16 x 3 = 48
24 + 48 = 72 meters stoppsträcka.
Hoppas det blev
lite lättare i alla fall, sådana här frågor tror jag inte man brukar få på teoriprov (max en) utan det viktiga är trafikregler, skyltar osv. Vilka som får köra vart osv.