2815
Sök

Teoriprov (brådskande hjälp)

4 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har gjort två stycken prov nu, klarat uppkörningen på första försöket.
Fick 45 på mitt första och nu 48, har övat med teo trafiksskola samt bonniers och klarar provet på bonnier med mellan 52-60 varje gång. På teo's trafikskola sätter jag nästan alltid alla rätt!

I slutet på nästa vecka har jag mitt tredje prov, det måste jag verkligen klara!!

Min fråga till er är ifall någon vet hur man verkligen kan plugga in allt det där för att klara VV's prov?
Jag har svårt för att läsa böcker och känner att man knappt kan lita på datorprogrammen längre. sad

Någon som har funnit teorin som ljudbok eller liknande kanske? Alla tips mottages... Vill verkligen klara det!

Yrkeschaufför
165 Inlägg
1 oktober 2009
#2
Du borde satsa på att läsa boken iaf en gång och sedan bara läsa rubrikerna till allt och läsa på det du inte kommer ihåg, när du gör datorproven märker du ju vad du inte kan läs på det 2-3 gånger i boken då! Då borde du klara det! Jag klarade mit igår fick 63/65 smile

Lycka till!


4 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#3
Okej... Grattis. ända jag brister på typ e trafikregler som i sig jag kan i min mening...
Var tex. en bild där man kommer i en t-korssning, till vänster ser man att det sitter ett märke för väjningsplikt. Men på vägen till höger är det ett påbudsmärke med pil åt höger.
Får man svänga endast höger, endast vänster eller både och? jag svarade både och..
sen högerregeln, var bild på en parkering. där sa jag den gällde. men sen var det en liten väg, där tror jag också att den gäller. borde nog svarat det!!! känns surt med 4 fel från körkort

4 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#4
Ingen alls om kan tipsa på hur man bäst pluggar in trafikregler på en vecka? sad

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 oktober 2009
#5
Mitt tips till dig!

Här i Nyköping gör man provet vid en dator och har tillgång till headset.

Lyssna på varje fråga och alla svars alternativ. ÄVEN fast du tror dig har förstått frågan och svaren, lyssna i alla fall på så sätt slipper du göra slarvfel.

Tänk logiskt. Sen bör du faktiskt klara det.

Men om du inte har läst boken så får jag lov att rekommendera dig det.
Senast redigerat av -Mackan- (1 oktober 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

4 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
#6
Ska läsa genom boken en gång tänkte jag. Men jag har svåra problem med att inta vad jag läser, har inte tid att gå på någon intensivteori heller då min nästa uppskrivning är om en vecka exakt. sad

9 108 Inlägg
1 oktober 2009
#7
Gå till en trafikskola så kan dom hjälpa dig, det finns en lättläst körkortsbok att köpa med tillhörande cd-skiva, har bestämt för mig att det är ljudspår på den så man kan få saker upplästa. Dock är det nog inte många körskolor som har den hemma men dom bör få hem den från STR på några dagar. Har kikat lite i den och allt är upplagt för att det ska vara enkelt att förstå.

Vill du inte köpa en ny bok så är det bara att sätta sig med boken och någon som har koll och är beredd att lägga lite tid så att du är med på banan. Jag trivs bäst med att läsa i boken och anteckna sådant jag tycker är viktigt men det är sjukt olika från person till person.

Synd du inte bodde i Helsingborg wink Vi har ett par elever hos oss som bara läser teori ensamma med en lärarkandidat och dom tycker det funkar skitbra.


Fotograf
253 Inlägg
1 oktober 2009
#8
Mitt tips är att du gör proven på trafikskolan och samtidigt läser boken för att hitta svaren.

Fotar din bil i Göteborg. skicka pm!
Flickr - Mitt Fotoalbum

1 297 Inlägg
1 oktober 2009
#9
När jag gjorde provet så kunde man bocka i frågor som man ville återkomma till. De frågor som jag inte var 100% säker på bockade jag i. Sen när jag gått runt ett varv så kollade jag frågorna som jag hade bockat i en gång till. Hade 17st markerade frågor när jag var klar men tog det som lät mest logiskt. Sjukt nervös när jag klickade vidare men hade ändå 60/65.


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
1 oktober 2009
#10
Jag har nått program med en jävla massa prov (Bilskolefrågor verkar det heta), man köttar igenom ett prov och sedan får man se vad man hade fel på, så berättar programmet varför det ska vara på ett visst sätt osv, så man förstår vad som är rätt riktigt ordentligt. Sen gör man nästa prov och sen nästa osv.

Jag hade helt glömt bort min teori-tid, kom på det kvällen innan jag skulle skriva, och jag hade inte läst i boken eller nånting.
Jag satt i flera timmar och bara köttade igenom alla prov. Det jag gjorde var att göra ett prov, sen när den rättat mina fel så gjorde jag provet igen för att se att jag lärt mig det jag hade fel på innan. Sen gick jag vidare till nästa prov och gjorde samma sak igen.

Mitt resultat var 58/65, helt ok för att bara ha kört ett pissprogram i ett par timmar kvällen innan. smile


Jlmmy
1 oktober 2009
#11
Mitt tips är att sitta vid datorerna på körskolan, Det underlättar en hel del istället för teo/Bonniers osv...
Tycker ialfall jag, För det blir lätt att man lär sig svaren osv automatiskt i dom programmen då det dyker upp samma frågor m.m hela tiden smile

Jag skrev upp på min 18års dag i mars -09, Och satt en hel del vid skolans datorer samt läste boken även fast jag inte har så lätt för att läsa, Men det är lätt värt dom timmarna du sitter med boken!

Klarade det på första 58/65, Glad var man big_smile
Lycka till nu!

9 108 Inlägg
2 oktober 2009
#12
killmebaby skrev:
Okej... Grattis. ända jag brister på typ e trafikregler som i sig jag kan i min mening...
Var tex. en bild där man kommer i en t-korssning, till vänster ser man att det sitter ett märke för väjningsplikt. Men på vägen till höger är det ett påbudsmärke med pil åt höger.
Får man svänga endast höger, endast vänster eller både och? jag svarade både och..
sen högerregeln, var bild på en parkering. där sa jag den gällde. men sen var det en liten väg, där tror jag också att den gäller. borde nog svarat det!!! känns surt med 4 fel från körkort

Trafikreglerna är det dom flesta har problem med, även jag smile
Om pilen med enkelriktat åt höger (brukar vara enkelriktat på teoriprovsfrågorna=rektangulär skylt, påbudsmärken är runda) är på höger sida, inne på vägen du ska svänga höger på så kan du även svänga åt vänster ja, och väjningsmärket är ju ännu en hjälp till att man får svänga till vänster så du har rätt i att man får svänga åt båda håll. Fick själv den frågan när jag skrev upp för BE i onsdags smile

Inne på parkeringar gäller högerregeln men när man ska svänga ut från en parkering eller något annat ställe som inte är en egen gata (gator ska alltid ha dom där små vita skyltarna i gatuhörnet) så gäller utfartsregeln och då ska man släppa förbi alla andra.

Tänk så här, kör du inte på huvudled så är det i princip alltid högerregeln som gäller om det inte är undantag som t.ex. utfartsregel från parkering eller om dom har väjningsplikt på vägen från höger osv, även om man kommer från en sketen grusväg in på en 70-väg så gäller alltså högerregel om inte den större vägen är huvudled, lite tokigt men sant.


9 108 Inlägg
6 oktober 2009
#13
Ang din blogg
killmebaby skrev:
RÄKNA UT GREJER TILL TEORIN!
Behöver hjälpt med hur man lättast sätter i system att räkna ut, reaktionssträcka, bromssträcka osv.

Ett tips till att börja med, jag gjorde teoriprov för BE förra veckan och fick någon fråga om hur långt avstånd i meter man ska hålla eller vad det var, istället för att börja räkna matte med 3-sekundersregel och skit så är det lättaste svaret cirka 90 meter i 90km/h och 50 meter i 50km/h osv.

Som sagt fruktansvärt svårt att förklara via text men har lite tid över så jag ska försöka, det är kul att pula lite med sånt här eftersom jag är under upplärning och det ska sitta i ryggmärgen, kanske ska fixa någon FAQ/sticky med tips i framtiden..

Stoppsträcka = Reaktionssträcka + Stoppsträcka.

Reaktionstiden (tiden det tar innan man uppfattar faran och börjar bromsa) brukar vara 1 sekund. Reaktionssträckan är ju sträckan den sekunden tar. Alltså kan man genom samma uträkning se hur långt man färdas i meter/sekund och sådant undrar man ju ibland. Det enklaste är att stryka nollan i hastigheten och gångra med tre.
Ex. Hur långt färdas man på en sekund i:
90km/h? 9 x 3 = 27 meter på en sekund.
30km/h? 3 x 3 = 9 meter på en sekund.
120km/h? 12 x 3 = 36 meter på en sekund.

Då var reaktionssträckan klar. bromssträckan då? Alltså längden det tar att få stopp på bilskrället från det att man tryckt bromsen i bott. Den är fucked up att räkna ut men när man väl fått häng på det går det som en dans.

Man måste veta en exempelbromssträcka för att kunna räkna ut den i en annan hastighet. En fråga kan vara hur lång bromssträcka man får i 90km/h om den är 9 meter i 30km/h. Här kommer det kluriga, eftersom det finns flera faktorer när det gäller bromssträckan är det inte bara att ta 9x3 utan bromssträckan blir längre "i kvadrat", i kvadrat betyder enkelt förkortat "gånger sig självt" i det här fallet.
Om den är 5 meter i 30 och man vill veta svaret i 90 får man tänka så här: 30x3 är 90. Då tar man 3 gånger sig självt alltså 9 och gångrar med 5 som var bromssträckan i 30, svaret är att i 90 är bromssträckan 45 meter.
Hade bromssträckan varit 12 meter i 50 och man vill veta den i 100 får man tänka att 50 x 2 är 100, alltså tar man 2x2 som är 4 och gångrar med 12 och får en bromssträcka på 48 meter i 100 knyck.

Exempel 1:
Hur lång stoppsträcka får du om du ökar farten från 30 till 90km/h och din bromssträcka i 30km/h är 5 meter.

Reaktionssträcka: 90 (och stryk nollan) x 3 = 27 meter på en sekund.
Stoppsträcka: 30 går 3 gånger i 90, då tar man 3 gånger sig själv som är 9. 9 gånger ursprungsbromssträckan 5 är 45.

Reaktionssträckan (27m) + Bromssträcka (45m) = 72 meters stoppsträcka.

Exempel 2:
Hur lång stoppsträcka får du i 80km/h om bromssträckan i 20km/h är 3 meter.

Reaktionssträckan: 8 x 3 (alltid x3) = 24
Bromssträckan: (20x4 är 80, alltså tar man 4 gånger sig självt och gångrar med ursprungsbromssträckan) 16 x 3 = 48

24 + 48 = 72 meters stoppsträcka.

Hoppas det blev lite lättare i alla fall, sådana här frågor tror jag inte man brukar få på teoriprov (max en) utan det viktiga är trafikregler, skyltar osv. Vilka som får köra vart osv.


Evolution
1 627 Inlägg
6 oktober 2009
#14
intressant Millen men svårt att komma ihåg

Fäll ner pungen och landa

9 108 Inlägg
6 oktober 2009
#15
Ja man måste sitta en bra stund med det, man bör gå på en teorilektion och få det förklarat av en lärare som kan ge lite fler exempel smile



Sök