Jag vet inte vad för sida du har hittat men den saknar källhänvisning och verkar vara motsvarande Wikipedia för bilmodeller. Jag litar inte på de siffrorna för jag tror fortfarande den skillnaden är orimlig som jag påstått tidigare.
Jag håller fast vid att jag inte upplevt någon nämnvärd skillnad i praktiken, men för att komma med ett nytt argument försöker jag ta fysik till hjälp istället:
*****
En motor handlar förenklat om en svängande massa, åtminstone vid stadskörning när man inte har någon eller väldigt liten belastning på motorn. Arbetet
(energin som krävs) för att hålla sex cylindrar i rörelse istället för fyra stycken är i det läget mycket större än skillnaden i arbetet för att hålla sex cylindrar med två olika massor i rörelse.
Ett exempel. Du Richtenb skall rulla en vagn på 100kg framför dig på plan väg, då kommer det vara jobbigt att komma upp i fart. Men när du väl håller konstant fart behöver du inte lägga mycket energi på att hålla denna eller hur? Höjer vi vikten till 150kg kommer starten kräva ännu mer arbete, men att hålla tempot på den högre vikten när du väl är uppe i fart kräver inte nämnvärt mer arbete än att hålla 100kg rullandes.
Alltså, en sexa innebär ett visst arbete att dra runt när motorn sedan går gör motorvolym och slaglängd inga enorma skillnader på det utförda arbetet. Åtminstone inte jämfört med skillnaden i arbete mellan en fyra och en sexa.
Då för jag över liknelsen till BMW, skillnaden mellan en 318i på fyra cylindrar och en 320i som har sex cylindrar som rör sig en längre sträcka resulterar praktiskt i 1.5dl/ mer bränsle per mil.
Mätt enligt NEDC.Att det skulle kräva lika mycket mer energi (Bensin=energi) för att hålla i gång M50B25 jämfört med B20, som det krävs för att hålla i gång sexcylindriga M54B22 jämfört med fyrcylindriga N46B20 (318i LCI E46=2.0L) är inte rimligt. Sammanfattat så spelar motorvolymen inte någon större roll så länge konstruktionen och antalet cylindrar är den samma, men två extra cylindrar kräver mycket mer energi (vid stadskörning/tomgång).
Ändå kräver 320i "bara" 1.5dl mer än fyran i 318i, du påstår att en större sexa också behöver 1.5dl extra per mil utöver en mindre sexa trots likheten i arbete och konstruktion. Nu inser jag att ovanstående är duktigt snurrigt skrivet av mig, men hängde du med trots allt?