Sharky skrev:
Det är inte mängden ström som ger störningar, det är dI/dT - dvs hur mycket strömmen ändras per tidsenhet. I en remote så ändras strömmen bara en gång - när man slår på steget, sedan flyter samma ström vilket inte inducerar några störningar.
/Göran
Bra precis så är det när man pratar om störningar. Magnetfält induceras av en strömändring.
Du kan prova det med en sple och en glödlampa och lägga på en likspänning från t.ex. ett batteri. Lampan kommer att börja lysa efter en liten stund om du kopplat dem i serie och slockna efter en liten stund om du kopplat dem parallellt. Detta fenomen beror på det magnetfält som inducerar en motriktad emk för att upphäva förändringen i ström genom spolen.
Eller koppla ihop spolen och en glödlampa (låg volt) och drag en magnet hastigt förbi spolen kommer glödlampan att blinka till. Här har du den typen av elektromagnetisk störning som kan bildas av att två kablar ligger brevid varandra.
En kabel som det går en ström igenom bildar ett magnetfält. Det magnetfältet ändrar sig till styrka beroende på två faktorer. Strömstyrka och frekvens. Frekvensen innebär alltså hastigheten på poländringen i ett växelströmsfält, kan även vara spänningstoppar beroende på en dåligt skärmad generator t.ex.
I en kabel där det löper växelspänning står elektronerna mer eller mindre och hoppar fram och tillbaka i kabeln, medans i en kabel med likspänning har du ett flöde av elektroner. Det är det här som gör att magnetfältet ändras vilket i sin tur ger störningar.
Det den "lilla" jordkabeln gör är inte som felaktiskt tolkats här att jorda huvudenhet/steg utan att potensialutjämna dem. Dvs. skapa samma referenspunkt för jorden på båda sidor om lågnivåkablen och då också minska risken för störningar.
De flesta störningar i bilen som man har problem med härrör från generatorn. Generatorn är i dagens bilar av växelspänningstyp ofta trefas med inbyggd likriktare. Det här innebär att beroende på motorns varvtal ändras den i generatorn inducerade växelspänningen med varvtalet (i sin tur frekvensen på spänningen). Likriktarna som är dioder ser till att bara rätt del av växelspänningen kommer fram ut på nätet i bilen, MEN det är ingen ren likspänning. Likspänningen består av toppar och dalar och varierar således i styrka med samma tre gånger så hög frekvens som växelspänningen i generatorn (p.g.a. att alla tre faserna ligger ihop efter likriktaren.)
Det är de här topparna och dalarna som skapar de störningsproblem vi kan få i våra bilar.
Hur gör vi för att slippa dem??
1. Sätt steget nära batteriet, eller ha grova kablar till batteriet. Batteriet i det här fallet funkar som en kondensator eftersom det är spänningströgt och jämnar till likspänningen så vi slipper störningar. Jordpunkten är precis lika viktig!!!
2. Har man fortfarande problem med ströningar kan man vid steget koppla in en ferritkärna över pluskabeln (fungerar som ett motstånd för växelspänning men blockar inte likspänning, samt koppla in en liten kondensator parrallellt med steget som då kommer att kortsluta växelspänningen i matningen men leda fram likspänningen till steget.
Dessutom är det viktigt att signalvägarna till steget hålls så rena som möjligt. Allt brus och bös som finns med i signalkabeln kommer att förstärkas och spelas i högtalarna och detta är mycket svårare att komma åt. Bästa sättet här är en väl jordad skärmstrumpa i aluminium. Här kan man få bort olika typer av radiofrekvent störning som kan uppkomma av t.ex. äldre bilars tändsystem mm.
/Magnus