NYHETER!!
Denna tråd handlar om 740n som jag linuslinje ägde och ville ha som projektbil, sen sålde jag den till Mathias som nu fortsätter denna tråd med hans planer på bilen.
Han fortsätter även i denna tråd så all info om bilen finns samlad
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nuvarande ägaren: Matheuss
Tjenare gott folk här ute på garaget! Tänkte ta och "göra" en tråd här nu, dels för att få kritik å lite beröm kanske, Denna tråd skall handla om min Volvo 740 GL årsmodell -90 som jag köpte av linuslinje här på garaget, det var han som startade denna tråd som jag har fått ta över med hans godkännande! smile
jag köpte bilen av Linus i augusti då var den helt orginal med 940 orionfälgar. och idag har det hänt lite på bilen, men jag tänkte börja med att lägga upp bilder på det första jag har bilder på tills hur den är idag,
Denna tråd görs för eget bruk, så jag kan gå tillbaka och se vad som hände med bilen för länge sedan, och se hur jag gjort allt, börjar med en liten lista på sånt som jag vill göra/gjort
[x] Polering/Waxning.
[x] Blåa dioder i instrumentpanel.
[x] Sportstolar.
[x] Sportratt.
[x] Instegsbelysning.
[x] Instegslister s60.
[x] Tona rutorna.
[x] Vita blinkers runtom
[x] Sänka Kapa/sänkningssats.
[x] Skinbaksäte
[x] Andra fälgar gärna 18-19".
[x] Stereobygge
[] Backvarnare
[] Motorbyte turbomotor.
[] Fixa exakt all rost.
[] Lacka om bilen
[] Fixa med mera dioder
[x] 940 front med turbogrill.
[x] Koppla in dimljusen.
[x] Kolfiberpaneler
[] Svart inredning.
[] Bättre bromsar.
[] Chrome mätarringar.
[x] Extramätare.
[x] Lacka lyktinsatsen svart.
[] Bredda kanske?
[] Bygga 2 dörrars?
[] Bygga bur kanske?
[] Bygga taklucka?
Det är vad jag kan komma på för tillfället! hoppas ni kommer tycka om samma sak som jag tycker om!!
kommentera och läsa ! blir alltid roligare med läsare och kritik bra som dålig!
Mvh Mathias
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gamla ägaren: Linuslinje
Jahapp, då var det väl dags för ännu en liten 740-projekt-tråd då?
Satt och kollade runt lite på blocket efter 740s och hittade en Volvo 740 -90 rostfri 13k mil.
För bra för att vara sant? Tjao jag åkte dit. Kollade upp mätarställning genom tidigare besiktningar och så.. såg bra ut. Den hade stått still ett par år och tidigare varit ägd av ICA. Jag tänker mig att en direktör på ICAs hade den även om det förmodligen inte var så.
Den enda rostfläcken jag hittade var på dörren, så jag får byta höger passagerardörr då. Rätt stort hål... Tror dörren har blivit bytt då den skiljer lite i färg.. ? Punka på ett däck och en fet NMT-telefon, så jag köpte den för en spottstyver!
Observera att denna tråd är primärt för mig själv där jag kan gå tillbaka och kolla hur jag gjorde osv. Om ngn känner för att kommentera positivt eller ge konstruktiv kritik så gör GÄRNA det
Tråden kommer bli rätt hårt uppdaterad med bilder då jag gillar själv att läsa trådar som är lite som guider där man kan se hur någon har bytt en viss sak osv.
Bilder på bilen:
Bild utanför Odalsilon i Strängnäs.
Bild när S90 Mercuriusfälgarna sitter på. Utanför Odalpiren i Strängnäs.
Bakarslet Utanför Odalpiren i Strängnäs.
Vårbild vid Odalkajen på interiören. Notera den coola telefonen!
Orört baksäte sedan 1990. När bilen var precis inköpt. Mycket ska bytas och piffas upp så att den blir som ny! Glöm inte att ge kritik god som dålig, vad behövs förbättras? Tack!
Mål:
Att få bilen så original och fabriksny utseende som är möjligt. Jag gillar original-looken.
Att göra:
[ ] = Ej klart
[-] = Inköpt material, inväntar montering
[X] = Klart
Längst upp i listan är det som nyligen har gjorts.
[?] Byta ut hela avgassystemet utom grenröret (håller på)
[X] Köpa ny katalysator (fick en av XdanneX, tack så mycket!)
[X] Köpa nya originalfälgar, kravet är 740 eller 940. (Det blev Orion 940-fälgar)
[X] Rengöra sommarfälgarna (då det var 142-fälgar så flyttas de till framtida volvo 142-bilen)
[X] Byta grenrörspackning
[X] Byta ventilkåpspackning
[X] Byta regplåtar
[X] Köpa formpressade gummi-mattor
[X] Byta till vinterdäck (klart 17/12 med 2 dm snö. phew)
[X] Byta tändstift
[X] Byta luftfilter
[X] Byta olja och oljefilter
[X] Byta bränslefilter
[-] Byta kamrem (avvaktar ett tag)
[X] Spänt drivrem/generatorrem
[ ] Byta bromsbelägg runtom
[X] Besiktiga innan 31/12 (det blev 2010-03-16 istället. hehe)
[-] Tona med biltemas nya återanvändningsbara solfilm. JA JAG VET. FATTIGT. Men jag måste testa!
[-] Sätta i Rockford fosgate 6:9or bak och T168-2S 6,5or fram
[ ] Dra el + ljud till baslådan och 6:9orna
[-] Koppla in baslådan
[/] Polera upp bakljusen
[X] Polera lacken
[X] Köpa nytt glas till vänster framlampa
[X] Göra rent och fint innuti.
[X] Försöka göra något åt lacken
[X] Lackera fram och bakspoilers samt alla lister svarta alternativt göra den finare med värmepistol enligt tips. Även om den gråa är original så ser det ju FÖRJÄVLIGT UT! (värmepistol blev det)
[ ] måla/putsa/lackera motordelar
[X] Rekond invändigt
Mer kommer!
Denna tråd handlar om 740n som jag linuslinje ägde och ville ha som projektbil, sen sålde jag den till Mathias som nu fortsätter denna tråd med hans planer på bilen.
Han fortsätter även i denna tråd så all info om bilen finns samlad
Nuvarande ägaren: Matheuss
Tjenare gott folk här ute på garaget! Tänkte ta och "göra" en tråd här nu, dels för att få kritik å lite beröm kanske, Denna tråd skall handla om min Volvo 740 GL årsmodell -90 som jag köpte av linuslinje här på garaget, det var han som startade denna tråd som jag har fått ta över med hans godkännande! smile
jag köpte bilen av Linus i augusti då var den helt orginal med 940 orionfälgar. och idag har det hänt lite på bilen, men jag tänkte börja med att lägga upp bilder på det första jag har bilder på tills hur den är idag,
Denna tråd görs för eget bruk, så jag kan gå tillbaka och se vad som hände med bilen för länge sedan, och se hur jag gjort allt, börjar med en liten lista på sånt som jag vill göra/gjort
[x] Polering/Waxning.
[x] Blåa dioder i instrumentpanel.
[x] Sportstolar.
[x] Sportratt.
[x] Instegsbelysning.
[x] Instegslister s60.
[x] Tona rutorna.
[x] Vita blinkers runtom
[x] Sänka Kapa/sänkningssats.
[x] Skinbaksäte
[x] Andra fälgar gärna 18-19".
[x] Stereobygge
[] Backvarnare
[] Motorbyte turbomotor.
[] Fixa exakt all rost.
[] Lacka om bilen
[] Fixa med mera dioder
[x] 940 front med turbogrill.
[x] Koppla in dimljusen.
[x] Kolfiberpaneler
[] Svart inredning.
[] Bättre bromsar.
[] Chrome mätarringar.
[x] Extramätare.
[x] Lacka lyktinsatsen svart.
[] Bredda kanske?
[] Bygga 2 dörrars?
[] Bygga bur kanske?
[] Bygga taklucka?
Det är vad jag kan komma på för tillfället! hoppas ni kommer tycka om samma sak som jag tycker om!!
kommentera och läsa ! blir alltid roligare med läsare och kritik bra som dålig!
Mvh Mathias
Gamla ägaren: Linuslinje
Jahapp, då var det väl dags för ännu en liten 740-projekt-tråd då?
Satt och kollade runt lite på blocket efter 740s och hittade en Volvo 740 -90 rostfri 13k mil.
För bra för att vara sant? Tjao jag åkte dit. Kollade upp mätarställning genom tidigare besiktningar och så.. såg bra ut. Den hade stått still ett par år och tidigare varit ägd av ICA. Jag tänker mig att en direktör på ICAs hade den även om det förmodligen inte var så.
Den enda rostfläcken jag hittade var på dörren, så jag får byta höger passagerardörr då. Rätt stort hål... Tror dörren har blivit bytt då den skiljer lite i färg.. ? Punka på ett däck och en fet NMT-telefon, så jag köpte den för en spottstyver!
Observera att denna tråd är primärt för mig själv där jag kan gå tillbaka och kolla hur jag gjorde osv. Om ngn känner för att kommentera positivt eller ge konstruktiv kritik så gör GÄRNA det
Tråden kommer bli rätt hårt uppdaterad med bilder då jag gillar själv att läsa trådar som är lite som guider där man kan se hur någon har bytt en viss sak osv.
Bilder på bilen:
Bild utanför Odalsilon i Strängnäs.
Bild när S90 Mercuriusfälgarna sitter på. Utanför Odalpiren i Strängnäs.
Bakarslet Utanför Odalpiren i Strängnäs.
Vårbild vid Odalkajen på interiören. Notera den coola telefonen!
Orört baksäte sedan 1990. När bilen var precis inköpt. Mycket ska bytas och piffas upp så att den blir som ny! Glöm inte att ge kritik god som dålig, vad behövs förbättras? Tack!
Mål:
Att få bilen så original och fabriksny utseende som är möjligt. Jag gillar original-looken.
Att göra:
[ ] = Ej klart
[-] = Inköpt material, inväntar montering
[X] = Klart
Längst upp i listan är det som nyligen har gjorts.
[?] Byta ut hela avgassystemet utom grenröret (håller på)
[X] Köpa ny katalysator (fick en av XdanneX, tack så mycket!)
[X] Köpa nya originalfälgar, kravet är 740 eller 940. (Det blev Orion 940-fälgar)
[X] Rengöra sommarfälgarna (då det var 142-fälgar så flyttas de till framtida volvo 142-bilen)
[X] Byta grenrörspackning
[X] Byta ventilkåpspackning
[X] Byta regplåtar
[X] Köpa formpressade gummi-mattor
[X] Byta till vinterdäck (klart 17/12 med 2 dm snö. phew)
[X] Byta tändstift
[X] Byta luftfilter
[X] Byta olja och oljefilter
[X] Byta bränslefilter
[-] Byta kamrem (avvaktar ett tag)
[X] Spänt drivrem/generatorrem
[ ] Byta bromsbelägg runtom
[X] Besiktiga innan 31/12 (det blev 2010-03-16 istället. hehe)
[-] Tona med biltemas nya återanvändningsbara solfilm. JA JAG VET. FATTIGT. Men jag måste testa!
[-] Sätta i Rockford fosgate 6:9or bak och T168-2S 6,5or fram
[ ] Dra el + ljud till baslådan och 6:9orna
[-] Koppla in baslådan
[/] Polera upp bakljusen
[X] Polera lacken
[X] Köpa nytt glas till vänster framlampa
[X] Göra rent och fint innuti.
[X] Försöka göra något åt lacken
[X] Lackera fram och bakspoilers samt alla lister svarta alternativt göra den finare med värmepistol enligt tips. Även om den gråa är original så ser det ju FÖRJÄVLIGT UT! (värmepistol blev det)
[ ] måla/putsa/lackera motordelar
[X] Rekond invändigt
Mer kommer!
Senast redigerat av linuslinje (23 december 2010)
Projekttråden Volvo S90 3.0
Projekttråden Volvo 940 V8 Bigblock 7.4 För senaste nyheter, gilla och följ bilen på FACEBOOK!!
Projekttråden Volvo 940 V8 Bigblock 7.4 För senaste nyheter, gilla och följ bilen på FACEBOOK!!
0
0
0
0