Tack tack! Det känns nästan som ett måste att fixa till en R när man äger en. Jodå, har blivit medlem på nordicr. Ska bara betala in medlemskapet.
Idag har jag varit i garaget i 13 timmar i sträck. Har lackat alla rostlagningar på bilen. Och jag har även fixat stötfångaren bak. Nya fästen fick tillverkas bla. Det kommer massor bilder på det i morgonbitti. Måste gå o lägga mig nu. God natt!
Lite bilder från igår i garaget. Lackat alla rostlagningar.
Klassiska skärmrosten. Före lack.
Klassiska stället, efter lackning.
Andra sidan. Lackad o klar. Det bästa är att färgen är solid. Så jag slipper hålla på med klarlack. Blir lätt att polera till lacken sen om någon vecka.
Nedre delen på framskärmen skulle också lackas. Före.
Framskärm. Efter.
Fick även lite färg på torkarkåpan baktill. Nästa projekt blir väl att lacka bakluckan.
I väntan på att lacken skulle bli torr, började vi pilla med lite andra saker. så som:
Nya reg-skyltslampor. Bra att veta!
Nya fästen till kofångaren bak. Då dom gamla var sönderrostade. Kofångaren hängde bara i två små metallbitar som en tidigare ägare "fixat".
Dom gamla fästena.
Dom nya. Egentillverkade!
Så då var kofångaren på plats. Nöjda!
Det tog oss ca 6 timmar att fixa kofångaren från början till slut. Och jag hoppas att dom där jävla fästena kostar en förmögenhet på volvo. Jag blir tokig om någon säger att dom kostar typ 200kr st. För då hade jag kunna köpt ett par och sparat massa tid. Om någon vet vad dom kostar så skriv gärna det!
Monterade tillbaka kjolarna idag. Var uppe på volvo och köpte platsklipps som håller kjolen o allt skit på plats. Sammanlagt 28 st. Dom kostade 11 kr/st. (308kr) För några plastbitar, var ju en rolig kostnad. Dock hade dom bara 15 st hemma. 10 svarta och 5 vita. Kom på en bra lösning i garaget sen iaf. Lite koppar bromsrör ist för plastbiten som ska funka som sprint.
Plasklipps. Volvo original Vs Garage fixade (beg)
Det var allt för denna gång. Imorgon blir det storstädning av garaget.
Detta kommer jag definitivt att följa! . Kul att du vill rädda denna eftertraktade klassiker! Tummarna upp för dig och hoppas ses på T-Gul träffen 2010.
Mvh/Tobias
Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Detta kommer jag definitivt att följa! . Kul att du vill rädda denna eftertraktade klassiker! Tummarna upp för dig och hoppas ses på T-Gul träffen 2010.
Mycket trevligt projekt! Underbart jobb du har gjort med bilen, en T-gul är helt klart en bil att rädda inför framtiden
Vad är det för lack du har använt dig av när du fixat rost osv? Blir ju kanon iallafall, lycka till!
tack tack!
Jag har först slipat ner plåten ren. sen har jag haft på loctite roststop. Efter det spacklade jag upp ytan lite. slipade, och sen lackade med volvo 607 lack (t-gul), på sprayburk. Färgen är jävligt lättarbetad nu efteråt för det behövs ingen klarlack på den solida lacken. Så det funkar kanon att spraylacka.
Mycket trevligt projekt! Underbart jobb du har gjort med bilen, en T-gul är helt klart en bil att rädda inför framtiden
Vad är det för lack du har använt dig av när du fixat rost osv? Blir ju kanon iallafall, lycka till!
tack tack!
Jag har först slipat ner plåten ren. sen har jag haft på loctite roststop. Efter det spacklade jag upp ytan lite. slipade, och sen lackade med volvo 607 lack (t-gul), på sprayburk. Färgen är jävligt lättarbetad nu efteråt för det behövs ingen klarlack på den solida lacken. Så det funkar kanon att spraylacka.
Vart kan man få tag i T-gul färg på sprayburk då??