Hyra ut släp. starta företag. erfarenheter? tips? råd?

Mattsson_91 Självlärd
7 januari 2011 · 3 083 Inlägg

Funderade lite på om man inte kunde starta företag och hyra ut släp. Vanliga släpkärror, båtkärror, hästsläp och bilsläp (alltså som man transporterar bilar på).

Någon som har erfarenhet av detta och vet hur det funkar? Någon som kan ge lite tips och råd på hur man kommer igång och på hur man inte blir av med sina släp när man hyr ut dom. Alltså att man vet att dom kommer tillbaka den dag det är sagt. Så dom inte försvinner ut till någon annan.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
DalleRacing
7 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Du måste gå en kurs nu för tiden innan du får öppna ett företag! Där får du veta allt som behövs! Men det skulle vara kul att få höra din affärsplan! Vill du redovisa? skulle vara intressant!

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Bjare
7 januari 2011 · 945 Inlägg

90% av alla som startar går i graven innan företaget hinner dyka upp på marknaden.
Men har du tankar på att lyckas tjäna pengar då bör du absolut Inte prata kring just Din affärsplan, här.

Jag började som enskild och gick vidare till försäljning för att sen starta AB,
Som uthyrning, renovering, import, export, försäljning inom just släpvagnar.

Önskar dig lycka till. Tips: Du måste vara en jävel på affärer och snabba uträkningar kring det mesta.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
DalleRacing
7 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Bjare skrev:
90% av alla som startar går i graven innan företaget hinner dyka upp på marknaden.
Men har du tankar på att lyckas tjäna pengar då bör du absolut Inte prata kring just Din affärsplan, här.

Jag började som enskild och gick vidare till försäljning för att sen starta AB,
Som uthyrning, renovering, import, export, försäljning inom just släpvagnar.

Önskar dig lycka till. Tips: Du måste vara en jävel på affärer och snabba uträkningar kring det mesta.

Helt rätt! Som sagt det är ingen dans på rosor precis för att öppna eget, Första åren är det inga 7-16 tider utan nästintill dygnet runt för att man ska lyckas bygga upp en framgångsrik framtid! Vissa är alldeles för snälla mot kompisar m.m som gärna utnyjar dina tjänster gratis! så du måste vara tuff o hård även mot dina närmaste om du ska lyckas!

Att lägga up affärsidè här är nog dumt utan håll det för dig själv wink

Men räkna:

Driftkostnad i månaden om du ska hyra en lokal? + el, vatten m.m
inköp av släppor och just VILLKA som kommer vara mest eftertraktade? typ kärra för att köra skräp är kanske mer eftertraktat än bilkärra?
hur många bor i din stad och hur många kan du räkna bort som INTE kommer hyra en kärra?
Har du konkurenter o vilka priser har dom?

Det finns ju hur mycket som hälst man måste räkna på och jag ska säga att jag är inte en egenföretagare men jag ska bli o håller själv på att räkna på allt möjligt men hittar inget som är lönsamt tyvärr i mina trakter sad Hoppas man har hjälpt till lite o kanske en egenföretagar kan fylla i eller rätta mig? Men jag ger lite vad jag vet och lärt mig utav kompisar som har eget smile

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Hamilton
7 januari 2011 · 8 865 Inlägg

Den första frågan trådskaparen måste ställa sig är om det finns en marknad på orten.
Finns det redan företag som erbjuder det du har och det gör det med all säkerhet då det flesta mackar har just släpkärror för uthyrning och då måste du ha något som gör att en evt kund väljer dig i stället för macken.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Mattsson_91 Självlärd
7 januari 2011 · 3 083 Inlägg

Man behöver väl inte gå en kurs för att starta företag? Isåfall så skulle jag vilja veta när det började att gälla. Har en polare som startade städfirma för ett tag sedan och han gick iaf ingen kurs. Däremot så såg jag att man måste gå ngn kurs för att få hyra ut bilar. Funderar på om samma gäller för att hyra ut släp.

Och att jag skulle avslöja min affärsplan här finns inte ens i mina tankar.

Att det tar ett par år att få snurr på företagandet vet jag redan då jag känner ett par stycken som har eget.

Eller skulle man kanske kunna köpa 1-2 släpor och hyra ut som privat person till att börja med för att dra in lite loppor och sedan starta företag osv. Och det många inte heller tänker på när man startar företag är ju att det går mycket tid till bokföring och annat. Men den biten skulle jag kunna få hjälp med då min far har några kontakter på det planet.

Men jag får väl tacka för iaf dom två sista inläggen här som hade lite intressanta tips smile. Vi får se hur det går med detta nu. Får sitta och fundera lite på detta då man ändå är arbetslös och inte har ett skvatt att göra om dagarna förutom att ta hand om frun tongue.

Fler tips mottages mer än gärna smile.

EDIT:

Då hamilton skrev inlägg precis innan jag var klar med detta så blir det ju tre senaste inläggen istället för två wink. Rätt ska vara rätt

Senast redigerat av Volvo142_73a (7 januari 2011)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Mattsson_91 Självlärd
7 januari 2011 · 3 083 Inlägg

Hamilton skrev:
Den första frågan trådskaparen måste ställa sig är om det finns en marknad på orten.
Finns det redan företag som erbjuder det du har och det gör det med all säkerhet då det flesta mackar har just släpkärror för uthyrning och då måste du ha något som gör att en evt kund väljer dig i stället för macken.

Mvh
Hamilton

Då jag bor på gotland så är ju inte ställena som hyr ut många direkt. Jag känner till max två eller tre ställen som hyr ut släp. Finns säkert fler. Men dom är ju i stan. Finns inget utåt landet. Och om man behöver ett släpa på landet så åker man ju knappast 3-7 mil för att hämta det, 7 mil tillbaka sedan ska man lämna det igen och hem. det blir 14+14 mil. 28 mil för ett släp. Det är gotlänningar så dom är för snåla för att göra en sån långresa bara för ett släp. Sedan så har ju alla på gotland bara gamla bilar som drar över 1liter milen. Nåja nu ska jag fundera lite.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
DalleRacing
7 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Man behöver väl inte gå en kurs för att starta företag? Isåfall så skulle jag vilja veta när det började att gälla. Har en polare som startade städfirma för ett tag sedan och han gick iaf ingen kurs. Däremot så såg jag att man måste gå ngn kurs för att få hyra ut bilar. Funderar på om samma gäller för att hyra ut släp.

Och att jag skulle avslöja min affärsplan här finns inte ens i mina tankar.

Att det tar ett par år att få snurr på företagandet vet jag redan då jag känner ett par stycken som har eget.

Eller skulle man kanske kunna köpa 1-2 släpor och hyra ut som privat person till att börja med för att dra in lite loppor och sedan starta företag osv. Och det många inte heller tänker på när man startar företag är ju att det går mycket tid till bokföring och annat. Men den biten skulle jag kunna få hjälp med då min far har några kontakter på det planet.

Men jag får väl tacka för iaf dom två sista inläggen här som hade lite intressanta tips smile. Vi får se hur det går med detta nu. Får sitta och fundera lite på detta då man ändå är arbetslös och inte har ett skvatt att göra om dagarna förutom att ta hand om frun tongue.

Fler tips mottages mer än gärna smile.

Den har jag för mig är rätt så ny, kompisen öppnade alltjänst och fick gå en kurs just hur man sköter bokförningar, vilka intyg o licenser han måste ha m.m ja en grundlig genomgång för att just veta hur man driver ett företag! Det är alldeles för många som någon skrev ovan går i graven innan det änns öppnat, och dom väl öppnat går de i konkurs för att ha just dåligt kunnande! Därav tillkom kursen Att hyra ut till nära o kära är inga problem men att hyra ut till folk du inte känner är inte så smart! En vacker dag kommer du bli granskad o åker då dit så det är att starta ett företag som gäller! Men du frå ju ett startbidrag om du är över 25 har jag för mig?

Men som sagt hoppas du lyckas, Är de det här du vill så jobba stenhårt på det!!


Lycka till!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Bjare
7 januari 2011 · 945 Inlägg

Fråga gärna om du vill veta något specifikt.
Tänkte först fylla ut med info här men det gynnar nog varken dig eller mig speciellt mycket.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
DalleRacing
7 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

Hamilton skrev:
Den första frågan trådskaparen måste ställa sig är om det finns en marknad på orten.
Finns det redan företag som erbjuder det du har och det gör det med all säkerhet då det flesta mackar har just släpkärror för uthyrning och då måste du ha något som gör att en evt kund väljer dig i stället för macken.

Mvh
Hamilton

Då jag bor på gotland så är ju inte ställena som hyr ut många direkt. Jag känner till max två eller tre ställen som hyr ut släp. Finns säkert fler. Men dom är ju i stan. Finns inget utåt landet. Och om man behöver ett släpa på landet så åker man ju knappast 3-7 mil för att hämta det, 7 mil tillbaka sedan ska man lämna det igen och hem. det blir 14+14 mil. 28 mil för ett släp. Det är gotlänningar så dom är för snåla för att göra en sån långresa bara för ett släp. Sedan så har ju alla på gotland bara gamla bilar som drar över 1liter milen. Nåja nu ska jag fundera lite.

Om du bara vill "öppna" just ett eget o de inte spelar roll vad det är så kolla vad som inte finns i gotland men som det gör på typ fastlandet! T.ex ett gym? Hur många finns det och hur långt ifrån ligger dom varandra? En stor hit i sthlm är glass baren "Ben & Jerry" Efter som gotland säkert har många turister? skulle den glasen bli en stor hit tror jag om de nu inte finns? Resturang som har mat som inga andra ställen? Styling/Trimning/billjud försäljning kanske är eftertraktat? Däckverkstäder finns garanterat men hur många? Någon tjänst för turister?

Fundera lite så hittar du säker något som gör dig framgångs rik wink Ännu en gång lycka till!!!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mattsson_91 Självlärd
8 januari 2011 · 3 083 Inlägg

940RDALLE skrev:

Volvo142_73a skrev:

Hamilton skrev:
Den första frågan trådskaparen måste ställa sig är om det finns en marknad på orten.
Finns det redan företag som erbjuder det du har och det gör det med all säkerhet då det flesta mackar har just släpkärror för uthyrning och då måste du ha något som gör att en evt kund väljer dig i stället för macken.

Mvh
Hamilton

Då jag bor på gotland så är ju inte ställena som hyr ut många direkt. Jag känner till max två eller tre ställen som hyr ut släp. Finns säkert fler. Men dom är ju i stan. Finns inget utåt landet. Och om man behöver ett släpa på landet så åker man ju knappast 3-7 mil för att hämta det, 7 mil tillbaka sedan ska man lämna det igen och hem. det blir 14+14 mil. 28 mil för ett släp. Det är gotlänningar så dom är för snåla för att göra en sån långresa bara för ett släp. Sedan så har ju alla på gotland bara gamla bilar som drar över 1liter milen. Nåja nu ska jag fundera lite.

Om du bara vill "öppna" just ett eget o de inte spelar roll vad det är så kolla vad som inte finns i gotland men som det gör på typ fastlandet! T.ex ett gym? Hur många finns det och hur långt ifrån ligger dom varandra? En stor hit i sthlm är glass baren "Ben & Jerry" Efter som gotland säkert har många turister? skulle den glasen bli en stor hit tror jag om de nu inte finns? Resturang som har mat som inga andra ställen? Styling/Trimning/billjud försäljning kanske är eftertraktat? Däckverkstäder finns garanterat men hur många? Någon tjänst för turister?

Fundera lite så hittar du säker något som gör dig framgångs rik wink Ännu en gång lycka till!!!

Jag har varit lite inne på det där med att sälja bildelar, ljud osv. Men då kommer man ju till det problemet med importörer. Vart köper man in grejerna? Och så ska man ha lokal till det också. Och ett kassasystem för ex antal tusen.. Men har tänkt mycket på det. men det är väl problemet med lokal och vart man köper in grejerna som sätter käppar i hjulet så att säga.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Mattsson_91 Självlärd
8 januari 2011 · 3 083 Inlägg

940RDALLE skrev:

Volvo142_73a skrev:
Man behöver väl inte gå en kurs för att starta företag? Isåfall så skulle jag vilja veta när det började att gälla. Har en polare som startade städfirma för ett tag sedan och han gick iaf ingen kurs. Däremot så såg jag att man måste gå ngn kurs för att få hyra ut bilar. Funderar på om samma gäller för att hyra ut släp.

Och att jag skulle avslöja min affärsplan här finns inte ens i mina tankar.

Att det tar ett par år att få snurr på företagandet vet jag redan då jag känner ett par stycken som har eget.

Eller skulle man kanske kunna köpa 1-2 släpor och hyra ut som privat person till att börja med för att dra in lite loppor och sedan starta företag osv. Och det många inte heller tänker på när man startar företag är ju att det går mycket tid till bokföring och annat. Men den biten skulle jag kunna få hjälp med då min far har några kontakter på det planet.

Men jag får väl tacka för iaf dom två sista inläggen här som hade lite intressanta tips smile. Vi får se hur det går med detta nu. Får sitta och fundera lite på detta då man ändå är arbetslös och inte har ett skvatt att göra om dagarna förutom att ta hand om frun tongue.

Fler tips mottages mer än gärna smile.

Den har jag för mig är rätt så ny, kompisen öppnade alltjänst och fick gå en kurs just hur man sköter bokförningar, vilka intyg o licenser han måste ha m.m ja en grundlig genomgång för att just veta hur man driver ett företag! Det är alldeles för många som någon skrev ovan går i graven innan det änns öppnat, och dom väl öppnat går de i konkurs för att ha just dåligt kunnande! Därav tillkom kursen Att hyra ut till nära o kära är inga problem men att hyra ut till folk du inte känner är inte så smart! En vacker dag kommer du bli granskad o åker då dit så det är att starta ett företag som gäller! Men du frå ju ett startbidrag om du är över 25 har jag för mig?

Men som sagt hoppas du lyckas, Är de det här du vill så jobba stenhårt på det!!


Lycka till!

Okej tack så mkt då vet jag det smile. De kan dom ju gärna få kolla upp såvida jag inte tjänar för mkt på det. Man kan ju faktiskt ha det som en såkallad "bisyssla" Man får inte tjäna mer än ett visst antal tusen i månaden eller om det är om året. Har inte någon direkt koll på det just nu.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Caffe
8 januari 2011 · 1 436 Inlägg

940RDALLE skrev:
Den har jag för mig är rätt så ny, kompisen öppnade alltjänst och fick gå en kurs just hur man sköter bokförningar, vilka intyg o licenser han måste ha m.m ja en grundlig genomgång för att just veta hur man driver ett företag! Det är alldeles för många som någon skrev ovan går i graven innan det änns öppnat, och dom väl öppnat går de i konkurs för att ha just dåligt kunnande! Därav tillkom kursen Att hyra ut till nära o kära är inga problem men att hyra ut till folk du inte känner är inte så smart! En vacker dag kommer du bli granskad o åker då dit så det är att starta ett företag som gäller! Men du frå ju ett startbidrag om du är över 25 har jag för mig?

Du tror så mycket...
Kan du visa något bevis eller någon källa att man måste gå en kurs för att få starta företag?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Mattsson_91 Självlärd
8 januari 2011 · 3 083 Inlägg

Caffe skrev:

940RDALLE skrev:
Den har jag för mig är rätt så ny, kompisen öppnade alltjänst och fick gå en kurs just hur man sköter bokförningar, vilka intyg o licenser han måste ha m.m ja en grundlig genomgång för att just veta hur man driver ett företag! Det är alldeles för många som någon skrev ovan går i graven innan det änns öppnat, och dom väl öppnat går de i konkurs för att ha just dåligt kunnande! Därav tillkom kursen Att hyra ut till nära o kära är inga problem men att hyra ut till folk du inte känner är inte så smart! En vacker dag kommer du bli granskad o åker då dit så det är att starta ett företag som gäller! Men du frå ju ett startbidrag om du är över 25 har jag för mig?

Du tror så mycket...
Kan du visa något bevis eller någon källa att man måste gå en kurs för att få starta företag?

Just att starta företaget kanske inte kräver ngn kurs. Kanske är själva verksamheten som man behöver gå kurs för. Eftersom det var en alltjänst så antar jag att han behöver motorsågs kursen och finns säkert en massa andra också.

Som jag skrev tidigare så kräver transportstyrelsen att man går en kurs för att få hyra ut bilar.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
DalleRacing
8 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Volvo142_73a skrev:

Caffe skrev:

940RDALLE skrev:
Den har jag för mig är rätt så ny, kompisen öppnade alltjänst och fick gå en kurs just hur man sköter bokförningar, vilka intyg o licenser han måste ha m.m ja en grundlig genomgång för att just veta hur man driver ett företag! Det är alldeles för många som någon skrev ovan går i graven innan det änns öppnat, och dom väl öppnat går de i konkurs för att ha just dåligt kunnande! Därav tillkom kursen Att hyra ut till nära o kära är inga problem men att hyra ut till folk du inte känner är inte så smart! En vacker dag kommer du bli granskad o åker då dit så det är att starta ett företag som gäller! Men du frå ju ett startbidrag om du är över 25 har jag för mig?

Du tror så mycket...
Kan du visa något bevis eller någon källa att man måste gå en kurs för att få starta företag?

Just att starta företaget kanske inte kräver ngn kurs. Kanske är själva verksamheten som man behöver gå kurs för. Eftersom det var en alltjänst så antar jag att han behöver motorsågs kursen och finns säkert en massa andra också.

Som jag skrev tidigare så kräver transportstyrelsen att man går en kurs för att få hyra ut bilar.

Starta företag-dagar
Starta företag-dagen vänder sig till dig som vill starta företag. Föreläsare från sex myndigheter berättar om vägen till eget företag. Starta företag-dagen arrangeras i större städer i hela landet. Tider, platser och anmälan finns på verksamt.se.

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Caffe
8 januari 2011 · 1 436 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Just att starta företaget kanske inte kräver ngn kurs. Kanske är själva verksamheten som man behöver gå kurs för. Eftersom det var en alltjänst så antar jag att han behöver motorsågs kursen och finns säkert en massa andra också.

Som jag skrev tidigare så kräver transportstyrelsen att man går en kurs för att få hyra ut bilar.

Ja, verksamheten kan kräva licenser, tillstånd eller kurser men nu hävdade "940rdalle" att man var tvungen att gå en kurs för att bilda bolag.

940RDALLE skrev:
Starta företag-dagar
Starta företag-dagen vänder sig till dig som vill starta företag. Föreläsare från sex myndigheter berättar om vägen till eget företag. Starta företag-dagen arrangeras i större städer i hela landet. Tider, platser och anmälan finns på verksamt.se.

De där kurserna är inga krav, de är mer att likna vid stimulanskurser som skall locka till att starta eget.
Du hävdar att det är ett krav att gå en sån "kurs". Jag vill se bevis för det påståendet.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
DalleRacing
8 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Caffe skrev:

Volvo142_73a skrev:
Just att starta företaget kanske inte kräver ngn kurs. Kanske är själva verksamheten som man behöver gå kurs för. Eftersom det var en alltjänst så antar jag att han behöver motorsågs kursen och finns säkert en massa andra också.

Som jag skrev tidigare så kräver transportstyrelsen att man går en kurs för att få hyra ut bilar.

Ja, verksamheten kan kräva licenser, tillstånd eller kurser men nu hävdade "940rdalle" att man var tvungen att gå en kurs för att bilda bolag.

940RDALLE skrev:
Starta företag-dagar
Starta företag-dagen vänder sig till dig som vill starta företag. Föreläsare från sex myndigheter berättar om vägen till eget företag. Starta företag-dagen arrangeras i större städer i hela landet. Tider, platser och anmälan finns på verksamt.se.

De där kurserna är inga krav, de är mer att likna vid stimulanskurser som skall locka till att starta eget.
Du hävdar att det är ett krav att gå en sån "kurs". Jag vill se bevis för det påståendet.

Strunt samma om jag nu sa att det är ett krav, varför haka upp sig? Jag kan även ha fel men TS vet ju nu att det finns en sådan kurs, obilgatoriskt eller ej? Kan ju ändå vara värt att nu gå den isåfall för att lära sig än att stå som en fågelholk när papprena börjar komma in!

Huvudsaken att att TS får hjälp o tips om att starta ett företag o även affärsideèr efter som det är ett eget han vill öppna!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mattsson_91 Självlärd
8 januari 2011 · 3 083 Inlägg

Jo tackar för alla tipsen och råden. Jag ska fundera lite på det här och se vad som händer. Funderar på detta eller att öppna butik o sälja styling/billjud smile. Får forska lite i hur och vart man köper in grejerna osv.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
DalleRacing
8 januari 2011 · 1 738 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Jo tackar för alla tipsen och råden. Jag ska fundera lite på det här och se vad som händer. Funderar på detta eller att öppna butik o sälja styling/billjud smile. Får forska lite i hur och vart man köper in grejerna osv.

Många köper ju in från kina som du säkerligen vet, kolla om du inte kan hitta en förhandlare åt dig o även baka in ett pris för fraktningen till just DIN lokal! Men annars så skickas det ju säkert i en kontainer från kina de du har beställt o sen får du kanske hämta det i typ göteborg själv? Jag tror att fraktningen är de minsta problemet o att kineserna är rätt så förhandlings vänliga o bra priser om du nu vill ha en stylingsfirma smile

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mattsson_91 Självlärd
8 januari 2011 · 3 083 Inlägg

Jo det är ju nog så att mkt kommer från kina/japan. Hmm att få det fraktat borde ju inte vara nått problem. Man borde ju kunna få ett bra avtal med t.ex schenker eller DHL. Ljud får man väl ta kontakt med dom olika bolagen som MDS o alla andra.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang