Sådär, nu så har jag fixat till en extranyckel och programmerat in den själv! Total kostnad: ca
675 kr, och då var 220 kr av det VAG-Tacho-kabeln och resten för fjärr + nyckel/blad. Hade jag istället skaffat bara en nyckel utan fjärr hade jag fått allt för ca 320 kr
Det är väldigt enkelt att göra (några knapptryckningar) så för någon som vill spara pengar kan jag rekommendera att göra det själv. Dock krånglade det lite för mig men det var inte alltför svårlöst. Det svåraste i det hela är väl att få tag i allt material och att få nyckeln utskuren.
För den som är intresserad av att veta hur man gör:
---- Vad du behöver ----* VAG-Tacho kabel (för att läsa ut din bils SKC; har du redan din SKC så kan du använda VAG-COM om du hellre vill. Jag använde VAG-Tacho 3.01, äldre/nyare kan fungera också - du får kolla det först)
* ID48 transponder (brukar följa med den nyckel/fjärr du köper, men kolla innan)
* Ett tillskuret blad eller en nyckel (nyckel = bara nyckel utan fjärr, blad = för att sätta i fjärren. Mitt var av typen HAA, och jag är osär på om alla B5:or har samma eller ej. Typen står på bladet annars)
* Eventuellt en fjärrkontroll (B5:orna använder frekvens 433.92 MHz och fjärren har originaldelsnummer 4D0 837 231 med en eventuellt bokstav efter. Jag *tror* alla bokstäver ska fungera med bilen bara frekvensen är rätt, men jag är inte säker)
Jag köpte alla mina delar på Ebay.co.uk (inom EU=ingen tull), och hittade även en säljare där som sålde blad och också skar till en kopia av min nyckel bara efter en bild på den som jag mailade över, och den fungerade!
Vill du bara ha en nyckel att öppna låsen med så kan du skippa transpondern och vag-tacho, men vill du kunna starta så måste transpondern programmeras in i bilens immobilizer (B5 använder IMMO2 om någon vill veta), annars stannar motorn efter två sekunder.
Annan nyttig information är att ID48-transpondern går att återanvända ifall man kanske har en annan värdelös nyckel med en sån i. Allt transpondern gör är att sända ut en ID-kod när den får ström (RFID), och det är inte dom som programmeras utan det är bilens dator som lär sig komma ihåg koden bara.
---- Preparera nyckeln ----Köpte du en vanlig nyckel så behövs ingen preparation mer än att eventuellt montera ID48 transpondern.
Om du köpte en fjärrkontroll så kanske du behöver montera bladet på fjärren eller montera in transpondern. I så fall så behöver du först dela på fjärren och toppen, det gör du genom att bända med en mejsel i skåran på baksidan av fjärren. Efter det så behöver du ta något litet och pillra bort Audi-emblemet. Bakom där finns en skruv som du skruvar loss, och sen så är det bara att dra isär det två halvorna (du kan ta tag i varsin sida om skåran där bladet ska ligga). Tänk på att det är en fjäder innuti så var försiktig så den inte flyger iväg när du drar isär delarna.
Efter det så är det bara att knacka ut spärrsprinten som håller fast bladet, jag använde en liten mejsel bara. I mitt fall så var bladet lite kortare och hade en lite annan form motför det som skulle sitta där, så jag fick fila till det lite först. Jag blev också tvungen att använda en ny, lite mindre, sprint (i form av en lite nerfilad 1mm-ståltråd). Montera i omvänd ordning. Jag spännde fjädern 1½ varv, det blev lagom tyckte jag.
---- Programmera in nyckeln ----Nu till det spännande!
1a. Plugga i VAG-Tachokabeln i datorn och bilen (uttaget sitter bakom askkoppen bak).
Har du Windows XP så tror jag rätt drivrutiner följer med kabeln och du kan hoppa över steg 1. Men har du Windows 7 så kommer du troligen behöva ladda hem dem. Drivrutinerna kan du hitta här:
http://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm1b. Packa upp filerna. Öppna sen Enhetshanteraren (Högerklicka på "Dator" -> "Egenskaper" -> "Enhetshanteraren"). Där kan du se "USB <-> ISO" om jag inte minns fel. Högerklicka på den och ta "Uppdatera drivrutiner". Nu minns jag inte vad det heter i svenska Windows, men det borde vara ungefär följande du ska klicka på: "Sök drivrutiner på min dator" -> "Låt mig välja från en lista.." -> Välj "Disk finns" -> Leta upp mappen där du packade upp drivrutinerna och välj "ftdibus". Välj sen "USB serial converter" utan någon bokstav.
1c. Jag fick sen göra om steg 1b eftersom det dök upp en ny enhet som inte hittades och hette "USB port". Då fick jag istället välja "ftdiport" som drivrutin.
2. Starta VAG-Tacho. Du borde ha fått med det på skiva, annars sök på internet efter det. Jag använde som sagt version 3.01, men andra fungerar säkert också. Om allt startar som det ska så ska det stå "Interface connected" högst upp i programmet. Står det "Interface not detected" så kolla om allt är anslutet korrekt, annars prova att starta om datorn.
3. Välj "Select ECU" på menyraden och sen klicka på "VDO old" för att bocka i den. Välj sen "Connect selected ECU". Vrid på tändningen innan om du inte redan gjort det, men starta inte motorn.
4. Du borde nu få "Access GRANTED", välj sen "Read PIN". Nu ser du din bils SKC/PIN i loggraden. Skriv ner och spara den till eventuella framtida behov.
5. Nu ska den nya nyckeln programmeras in, men här började det krångla för mig. Det slutade med att alla nycklar blev avprogrammerade och VAG-Tacho inte ville programmera dem, så jag fick använda VAG-COM för att slutföra programmeringen.
Så har du inte tillgång till VAG-COM så görs detta på egen risk!5a. Om du ska programmera via VAG-Tacho så trycker du på "Program new key", ange sen din SKC och hur många nya nycklar du ska programmera (jag *tror* dock att du på B5:orna ska ange det totala antalet nycklar här istället, och att de tidigare nycklarna blir nollställda oavsett om du bockar i "Erase old keys" eller ej).
Tryck sen OK. VAG-Tacho kommer sen att påbörja programmeringen, och när det säger till dig så trycker du på Disconnect (har jag för mig) och slår av tändningen och vrider sen på tändningen igen med din nya nyckel. Vänta 5 sekunder och sen ska Immo-lampan på instrumentpanelen slocka, och sen ska det vara klart. Har du flera nycklar så upprepa tills alla är färdigprogrammerade. Tänk på att du måste hålla de andra nycklarna en bit ifrån tändningen när du gör detta (t.ex. i passagerarsätet), annars riskerar man att datorn läser fel.
5b. Om du har din SKC och vill göra det via VAG-COM (eller blir tvungen, som mig)
så finns det en guide här.
Bra att förtydliga angående detta är att du måste ha *alla* nycklar som du vill kunna använda tillgängliga eftersom alla kommer bli nollställda och behöver programmeras om igen när du gör detta.
I grund och botten gör du följande efter att du startat VAG-COM och slagit på tändningen:
Select -> "17 - Instruments" -> Login -> Ange din SKC med en nolla framför (t.ex. 08352) -> "Do it!" -> Adaption -> Skriv 21 i "Channel number" -> Read.
Nu ser du hur många nycklar som är programmerade just nu. Skriv nu in det totala antalet nycklar som du har och ska programmera (dvs 2 original + en ny nyckel = totalt 3).
Tryck sen på "Save", sen "Done, go back", och sen "Close controller, go back - 06".
Sen så slår du av tändningen och byter nyckel, slå sen på tändningen och vänta tills Immo-lampan slocknar. Upprepa tills du har programmerat alla nycklar.
---- Programmera in fjärren ----För att programmera fjärrkontrollern så behöver du inga specialla verktyg och det finns det massvis med guider över hur man gör, men ingen av dem fungerade inte för mig. Jag lyckades bara få igång en fjärr i taget, aldrig båda samtidigt. Men jag lyckades komma på själv hur programmeringen av fjärren fungerar, och tydligen det som stod fel i guiderna är att minnet för fjärrprogrammeringen använder sig av 4 (eller var det 5?) minnesplatser ("slots") för att lagra fjärrkontroller i, vilket guiderna inte nämner något om.
1. Vrid på tändningen med en nyckel som fungerar, men starta inte motorn. Hissa ner rutan, ifall du av någon anledning skulle råka bli utelåst.
2. Lås förardörret* med nyckeln med den fjärrkontroll som du ska programmera (*= jag tror det ska fungera i vilket lås som helst, men jag använde förardörren)
3. Tryck på knappen "Lås upp" mellan 1 till 4 gånger, beroende på nedan. Lamporna kommer blinka en gång för varje tryckning.
Det är här minnesplatserna spelar roll. För varje tryckning du gör så väljer du en minnesplats, dvs trycker du en gång så innebär det att du lagrar fjärren i minnesplats 1, två gånger för att lagra den i minnesplats 2, o.s.v..
Eftersom du inte vet vilka slots de andra fjärrkontrollerna ligger i så kan du behöva programmera om alla fjärrkontroller, och då får du ju komma igår i vilken minnesplats du lagt de tidigare i och välja en annan för nästa fjärr.
4. Lås upp dörren genom att vrida om nyckeln (=vrid vänster - "skruva upp")
5. Lås dörren igen genom att vrida om nyckeln (=vrid höger - "skruva åt")
6. Ta ur nyckeln. Klart!
En sak som man KANSKE behöver göra är att vänta 5 sekunder mellan varje steg, jag är osäker på om det behövs eller ej, men det fungerade för mig när jag gjorde det.