2607
Sök

Audi S4 -99 (B5), programmera in extranyckel själv? (behövs det ens?)

107 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en Audi S4 årsmodell 1999 (99a), importerad från Tyskland, som jag bara har en nyckel till, så jag skulle behöva en extra. Audi (Bilmetro) tar 1900 kr för bara nyckel eller 2400 kr för nyckel med fjärrlås. Jag tyckte han sa att bara programmeringen i sig gick på 900 kr.

Så jag sitter och funderar på om det går att ordna till själv. En blank nyckel går att få tag i för någon hundring från ebay, och fjärrlås några för hundra till. Så om jag kan spara 2000 kr på att göra det själv så känns det ju värt att försöka.

Jag har sökt runt på forumet och på Internet, men jag hittar bara hur man programmerar själva fjärrlåset, men om jag ska ha en helt ny nyckel så måste väl också själva nyckeln programmeras in?
Jag har en billig kina-OBDII-kabel, men är inte så erfaren med att använda VAG-COM mer än att läsa ut felkoder. Jag har för mig att jag sett någon sida/tråd på internet förut med en guide på hur man kan göra programmerar in nycklar, men jag hittar inte igen den igen.


Så mina frågor är:
1. Behövs man ens programmera in en extra nyckel på B5:orna? Tänker på immobilizer osv.
2. Vet någon hur jag gör i så fall? Eller någon som kan göra det?

3. Kommer någon på något annat alternativ? Jag funderar på om jag kan skaffa nyckel osv själv och sen be Audi skära och/eller programmera den, det glömde jag fråga honom.


Är tacksam för den hjälp jag kan få! smile
Senast redigerat av JX (23 juli 2012)


179 Inlägg
23 juli 2012
#2
this is what i did to program my key, you do not have to go to the dealer for this, or use Vagcom. I only had one switchblade key and the spare, worked fine. I had to do it when i replaced my lock module to pair the remote to the new unit.

1 Take the key you DO NOT want to program and put it in the ignition. Turn it one click forward.

2 Close and lock the drivers door with the second key.

3 On the second key (the one in the drivers door) press the 'UNLOCK' button ONCE only. The lights will flash on the car, but the doors will remain locked

4 With the second key still in the drivers door, unlock then lock the door again.

5 Pull the key from the slot and test remote functions.

6 Open drivers door, remove key from ignition.

If both of your remotes don't work, do the above for the first key, but on step #3, press the 'UNLOCK' button twice. The lights will flash twice, then continue on with step #4.

Hittade detta i ett annat forum. Prova det. Funkade på en Audi s4 b5


Avstängd
10 388 Inlägg
23 juli 2012
#3
Ja, att programera in det till fjärrlåset är ju inte det svåra.

Men ja, det måste programeras in i immon, annars kommer ju inte immon känna av den (som en "behörig" nyckel") och bilen och bilen kommer inte starta (men den fina immo-lampan kommer lysa så tjusigt så wink  )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

107 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#4
Gomez skrev:
...

Precis den guiden jag hittat tidigare, och vad jag förstått så är det tyvärr bara själva fjärrlåset som programmeras där hmm

it_mutt skrev:
Ja, att programera in det till fjärrlåset är ju inte det svåra.

Men ja, det måste programeras in i immon, annars kommer ju inte immon känna av den (som en "behörig" nyckel") och bilen och bilen kommer inte starta (men den fina immo-lampan kommer lysa så tjusigt så wink  )

Jo det verkar som så, tydligen har USA-modellerna innan 2000 inte immobilizern, men övriga världen verkar ha denna. Så det är just det jag letar efter hur man gör, och om det är tekniskt genomförbart för en "svensson" med VAG-COM smile Risken är att den riktiga nyckeln blir avprogrammerad antar jag.


Avstängd
10 388 Inlägg
23 juli 2012
#5
JX skrev:
Gomez skrev:
...

Precis den guiden jag hittat tidigare, och vad jag förstått så är det tyvärr bara själva fjärrlåset som programmeras där hmm

it_mutt skrev:
Ja, att programera in det till fjärrlåset är ju inte det svåra.

Men ja, det måste programeras in i immon, annars kommer ju inte immon känna av den (som en "behörig" nyckel") och bilen och bilen kommer inte starta (men den fina immo-lampan kommer lysa så tjusigt så wink  )

Jo det verkar som så, tydligen har USA-modellerna innan 2000 inte immobilizern, men övriga världen verkar ha denna. Så det är just det jag letar efter hur man gör, och om det är tekniskt genomförbart för en "svensson" med VAG-COM smile Risken är att den riktiga nyckeln blir avprogrammerad antar jag.

Med vagcom tror jag inte det är möjligt (alls faktiskt). Men, VAG-Tacho "ska" kunna göra det, har dock inte gjort det själv (som jag förstått är dock vagcom en bra grej att ha)

Men stämmer det verkligen? Menar Audi har ju haft immo som standard sen 94-95...hmm...nåja. Har du en "immosymbol" så har du ju immo iaf (kan man tycka åtminstone)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

107 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
Med vagcom tror jag inte det är möjligt (alls faktiskt). Men, VAG-Tacho "ska" kunna göra det, har dock inte gjort det själv (som jag förstått är dock vagcom en bra grej att ha)

Men stämmer det verkligen? Menar Audi har ju haft immo som standard sen 94-95...hmm...nåja. Har du en "immosymbol" så har du ju immo iaf (kan man tycka åtminstone)

Hittade infon ang immon på någon sida hos Ross-Tech, där har jag för mig att jag såg infon om hur man programmerar nycklar också.. men det kan ha varit själva fjärren även i den guiden, jag minns inte. Känns ju som sagt lite surt att lägga upp 1900 kr när det "kan" gå att göra själv tongue


Avstängd
10 388 Inlägg
23 juli 2012
#7
Ja en vag-tacho-kabel är inte tokdyr (bra mycket billigare än 1900 iaf wink  ) så det kan kanske vara värt att testa?

Ser ju likadan ut som vagcom, men det är inte samma kabel (annat chip, annan kabelkonfig, jag vet inte, men något ska ju skilja)

Släng en koll på engelska eller tyska ebukten

Gjorde det själv för ett tag sen (har nämligen bara en nyckel till min a6a så) men jag kommer inte ihåg vad kabeln skulle kosta (har då uppenbarligen inte blivit färdig att köpa någon tongue )

- - Edit - -

Det vag-tacho-kabeln (och programvaran kanske framför allt) ska användas till är ju att läsa ut PIN-koden
Senast redigerat av it_mutt (23 juli 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

179 Inlägg
24 juli 2012
#8
jag fick byta mitt instrument i min s4, använde vag-tacho kabel och program som jag köpte för att koda nycklar och instrumentet till styrboxen. Funkade jättebra då vag tacho kan få fram "koden" i immon som sitter i instrumenthuset som inte vag-com kan.

Funkade smidigare att koda nycklarna med vag-tacho än med vag-com tycker jag


1 915 Inlägg
24 juli 2012
#9
Kollade i autodata o hittade denna info om programmering av nyckel:
http://www.forumbilder.com/images/thumbs/ijXav.jpg

För programmering av startspärr krävs det diagnosutrustning..

/Marcus

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Avstängd
10 388 Inlägg
24 juli 2012
#10
Gomez skrev:
jag fick byta mitt instrument i min s4, använde vag-tacho kabel och program som jag köpte för att koda nycklar och instrumentet till styrboxen. Funkade jättebra då vag tacho kan få fram "koden" i immon som sitter i instrumenthuset som inte vag-com kan.

Funkade smidigare att koda nycklarna med vag-tacho än med vag-com tycker jag

Ja som sagt vagcom kan ju inte få fram pinkoden (mig veterligt) så båda är ett måste. Sen vilken som är smidigast för själva inkodningen låter jag vara osagt då jag inte testat själv än (men jag har också hört av en del att vagtacho är smidigare, men även att vagtacho inte kirrar alla kärror)



Louksor skrev:
Kollade i autodata o hittade denna info om programmering av nyckel:
http://www.forumbilder.com/images/thumbs/ijXav.jpg

För programmering av startspärr krävs det diagnosutrustning..

/Marcus

Som sagt vagcom och (eller) vagtacho så löser det sig smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

107 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#11
Okej, nu så fattar jag lite mer!
Har läst runt lite på internet också.

Vad jag förstått: det jag behöver är egentligen bara min bils SKC/PIN-kod. Denna kan läsas ut med Vag Tacho. Med hjälp av den så kan jag programmera in det antal nya nycklar som jag vill ha. Verkar bara vara några knapptryckningar? smile


Har någon koll på hur det är med fjärr-delen då, passar alla med samma frekvens ihop med varandra? T.ex. om jag köper en med 3 knappar (min har 2), kan jag använda den?


Avstängd
10 388 Inlägg
26 juli 2012
#12
JX skrev:
Okej, nu så fattar jag lite mer!
Har läst runt lite på internet också.

Vad jag förstått: det jag behöver är egentligen bara min bils SKC/PIN-kod. Denna kan läsas ut med Vag Tacho. Med hjälp av den så kan jag programmera in det antal nya nycklar som jag vill ha. Verkar bara vara några knapptryckningar? smile


Har någon koll på hur det är med fjärr-delen då, passar alla med samma frekvens ihop med varandra? T.ex. om jag köper en med 3 knappar (min har 2), kan jag använda den?

Det är inte mycket mer än ett par knapptryckningar smile (ja, förutsatt att det alls fungerar tongue )

BÖR inte vara några problem, du menar om du ex.vis skaffar nyckelmaterial som sitter i en sändare med ex.vis knapp för bakluckan?

Faren min har en av varje till sin A6:a (en med och en utan "bakluckeknapp") och ptja, de fungerar ju så, det bör gå iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

107 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#13
Och värt att tilläggas som jag lärt mig är att nyckeln måste ha en transponder, dvs ett litet chip som ett riskorn som gör att immobilizern kan identifiera nyckeln. Dessa sitter i "huvudet" på Audis "flipkey".


107 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#14
it_mutt skrev:
JX skrev:
Okej, nu så fattar jag lite mer!
Har läst runt lite på internet också.

Vad jag förstått: det jag behöver är egentligen bara min bils SKC/PIN-kod. Denna kan läsas ut med Vag Tacho. Med hjälp av den så kan jag programmera in det antal nya nycklar som jag vill ha. Verkar bara vara några knapptryckningar? smile


Har någon koll på hur det är med fjärr-delen då, passar alla med samma frekvens ihop med varandra? T.ex. om jag köper en med 3 knappar (min har 2), kan jag använda den?

Det är inte mycket mer än ett par knapptryckningar smile (ja, förutsatt att det alls fungerar tongue )

BÖR inte vara några problem, du menar om du ex.vis skaffar nyckelmaterial som sitter i en sändare med ex.vis knapp för bakluckan?

Faren min har en av varje till sin A6:a (en med och en utan "bakluckeknapp") och ptja, de fungerar ju så, det bör gå iaf

Då så smile Har beställt mig en Vag Tacho nu, och blad ska jag beställa bara jag hämtat bilen från rekond, så jag kan ta en bild av bladet. Hittade en på ebay som skär kopior på blad efter bilder. Sen så ska jag försöker hitta en fjärr som fungerar.

Tydligen är min modell, 4DO 837 231 (utan någon bokstav), rätt sällsynt, jag hittar många fler med en bokstav efter. Dessa brukar ha tre knappar, därav att jag funderar på om dessa fungerar också. Jag har inget behov av en baklucke-knapp, tänker mer på att det blir lättare att hitta en fjärr om det går med en sån bara smile


107 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
#15
Sådär, nu så har jag fixat till en extranyckel och programmerat in den själv! Total kostnad: ca 675 kr, och då var 220 kr av det VAG-Tacho-kabeln och resten för fjärr + nyckel/blad. Hade jag istället skaffat bara en nyckel utan fjärr hade jag fått allt för ca 320 kr big_smile

Det är väldigt enkelt att göra (några knapptryckningar) så för någon som vill spara pengar kan jag rekommendera att göra det själv. Dock krånglade det lite för mig men det var inte alltför svårlöst. Det svåraste i det hela är väl att få tag i allt material och att få nyckeln utskuren.

För den som är intresserad av att veta hur man gör:


---- Vad du behöver ----
* VAG-Tacho kabel (för att läsa ut din bils SKC; har du redan din SKC så kan du använda VAG-COM om du hellre vill. Jag använde VAG-Tacho 3.01, äldre/nyare kan fungera också - du får kolla det först)
* ID48 transponder (brukar följa med den nyckel/fjärr du köper, men kolla innan)
* Ett tillskuret blad eller en nyckel (nyckel = bara nyckel utan fjärr, blad = för att sätta i fjärren. Mitt var av typen HAA, och jag är osär på om alla B5:or har samma eller ej. Typen står på bladet annars)
* Eventuellt en fjärrkontroll (B5:orna använder frekvens 433.92 MHz och fjärren har originaldelsnummer 4D0 837 231 med en eventuellt bokstav efter. Jag *tror* alla bokstäver ska fungera med bilen bara frekvensen är rätt, men jag är inte säker)

Jag köpte alla mina delar på Ebay.co.uk (inom EU=ingen tull), och hittade även en säljare där som sålde blad och också skar till en kopia av min nyckel bara efter en bild på den som jag mailade över, och den fungerade!

Vill du bara ha en nyckel att öppna låsen med så kan du skippa transpondern och vag-tacho, men vill du kunna starta så måste transpondern programmeras in i bilens immobilizer (B5 använder IMMO2 om någon vill veta), annars stannar motorn efter två sekunder.

Annan nyttig information är att ID48-transpondern går att återanvända ifall man kanske har en annan värdelös nyckel med en sån i. Allt transpondern gör är att sända ut en ID-kod när den får ström (RFID), och det är inte dom som programmeras utan det är bilens dator som lär sig komma ihåg koden bara.


---- Preparera nyckeln ----
Köpte du en vanlig nyckel så behövs ingen preparation mer än att eventuellt montera ID48 transpondern.

Om du köpte en fjärrkontroll så kanske du behöver montera bladet på fjärren eller montera in transpondern. I så fall så behöver du först dela på fjärren och toppen, det gör du genom att bända med en mejsel i skåran på baksidan av fjärren. Efter det så behöver du ta något litet och pillra bort Audi-emblemet. Bakom där finns en skruv som du skruvar loss, och sen så är det bara att dra isär det två halvorna (du kan ta tag i varsin sida om skåran där bladet ska ligga). Tänk på att det är en fjäder innuti så var försiktig så den inte flyger iväg när du drar isär delarna.
Efter det så är det bara att knacka ut spärrsprinten som håller fast bladet, jag använde en liten mejsel bara. I mitt fall så var bladet lite kortare och hade en lite annan form motför det som skulle sitta där, så jag fick fila till det lite först. Jag blev också tvungen att använda en ny, lite mindre, sprint (i form av en lite nerfilad 1mm-ståltråd). Montera i omvänd ordning. Jag spännde fjädern 1½ varv, det blev lagom tyckte jag.


---- Programmera in nyckeln ----
Nu till det spännande!

1a. Plugga i VAG-Tachokabeln i datorn och bilen (uttaget sitter bakom askkoppen bak).
Har du Windows XP så tror jag rätt drivrutiner följer med kabeln och du kan hoppa över steg 1. Men har du Windows 7 så kommer du troligen behöva ladda hem dem. Drivrutinerna kan du hitta här: http://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm

1b. Packa upp filerna. Öppna sen Enhetshanteraren (Högerklicka på "Dator" -> "Egenskaper" -> "Enhetshanteraren"). Där kan du se "USB <-> ISO" om jag inte minns fel. Högerklicka på den och ta "Uppdatera drivrutiner". Nu minns jag inte vad det heter i svenska Windows, men det borde vara ungefär följande du ska klicka på: "Sök drivrutiner på min dator" -> "Låt mig välja från en lista.." -> Välj "Disk finns" -> Leta upp mappen där du packade upp drivrutinerna och välj "ftdibus". Välj sen "USB serial converter" utan någon bokstav.

1c. Jag fick sen göra om steg 1b eftersom det dök upp en ny enhet som inte hittades och hette "USB port". Då fick jag istället välja "ftdiport" som drivrutin.

2. Starta VAG-Tacho. Du borde ha fått med det på skiva, annars sök på internet efter det. Jag använde som sagt version 3.01, men andra fungerar säkert också. Om allt startar som det ska så ska det stå "Interface connected" högst upp i programmet. Står det "Interface not detected" så kolla om allt är anslutet korrekt, annars prova att starta om datorn.

3. Välj "Select ECU" på menyraden och sen klicka på "VDO old" för att bocka i den. Välj sen "Connect selected ECU". Vrid på tändningen innan om du inte redan gjort det, men starta inte motorn.

4. Du borde nu få "Access GRANTED", välj sen "Read PIN". Nu ser du din bils SKC/PIN i loggraden. Skriv ner och spara den till eventuella framtida behov.

5. Nu ska den nya nyckeln programmeras in, men här började det krångla för mig. Det slutade med att alla nycklar blev avprogrammerade och VAG-Tacho inte ville programmera dem, så jag fick använda VAG-COM för att slutföra programmeringen. Så har du inte tillgång till VAG-COM så görs detta på egen risk!

5a. Om du ska programmera via VAG-Tacho så trycker du på "Program new key", ange sen din SKC och hur många nya nycklar du ska programmera (jag *tror* dock att du på B5:orna ska ange det totala antalet nycklar här istället, och att de tidigare nycklarna blir nollställda oavsett om du bockar i "Erase old keys" eller ej).
Tryck sen OK. VAG-Tacho kommer sen att påbörja programmeringen, och när det säger till dig så trycker du på Disconnect (har jag för mig) och slår av tändningen och vrider sen på tändningen igen med din nya nyckel. Vänta 5 sekunder och sen ska Immo-lampan på instrumentpanelen slocka, och sen ska det vara klart. Har du flera nycklar så upprepa tills alla är färdigprogrammerade. Tänk på att du måste hålla de andra nycklarna en bit ifrån tändningen när du gör detta (t.ex. i passagerarsätet), annars riskerar man att datorn läser fel.

5b. Om du har din SKC och vill göra det via VAG-COM (eller blir tvungen, som mig) så finns det en guide här.
Bra att förtydliga angående detta är att du måste ha *alla* nycklar som du vill kunna använda tillgängliga eftersom alla kommer bli nollställda och behöver programmeras om igen när du gör detta.
I grund och botten gör du följande efter att du startat VAG-COM och slagit på tändningen:

Select -> "17 - Instruments" -> Login -> Ange din SKC med en nolla framför (t.ex. 08352) -> "Do it!" -> Adaption -> Skriv 21 i "Channel number" -> Read.

Nu ser du hur många nycklar som är programmerade just nu. Skriv nu in det totala antalet nycklar som du har och ska programmera (dvs 2 original + en ny nyckel = totalt 3).
Tryck sen på "Save", sen "Done, go back", och sen "Close controller, go back - 06".
Sen så slår du av tändningen och byter nyckel, slå sen på tändningen och vänta tills Immo-lampan slocknar. Upprepa tills du har programmerat alla nycklar.


---- Programmera in fjärren ----
För att programmera fjärrkontrollern så behöver du inga specialla verktyg och det finns det massvis med guider över hur man gör, men ingen av dem fungerade inte för mig. Jag lyckades bara få igång en fjärr i taget, aldrig båda samtidigt. Men jag lyckades komma på själv hur programmeringen av fjärren fungerar, och tydligen det som stod fel i guiderna är att minnet för fjärrprogrammeringen använder sig av 4 (eller var det 5?) minnesplatser ("slots") för att lagra fjärrkontroller i, vilket guiderna inte nämner något om.

1. Vrid på tändningen med en nyckel som fungerar, men starta inte motorn. Hissa ner rutan, ifall du av någon anledning skulle råka bli utelåst.

2. Lås förardörret* med nyckeln med den fjärrkontroll som du ska programmera (*= jag tror det ska fungera i vilket lås som helst, men jag använde förardörren)

3. Tryck på knappen "Lås upp" mellan 1 till 4 gånger, beroende på nedan. Lamporna kommer blinka en gång för varje tryckning.
Det är här minnesplatserna spelar roll. För varje tryckning du gör så väljer du en minnesplats, dvs trycker du en gång så innebär det att du lagrar fjärren i minnesplats 1, två gånger för att lagra den i minnesplats 2, o.s.v..
Eftersom du inte vet vilka slots de andra fjärrkontrollerna ligger i så kan du behöva programmera om alla fjärrkontroller, och då får du ju komma igår i vilken minnesplats du lagt de tidigare i och välja en annan för nästa fjärr.

4. Lås upp dörren genom att vrida om nyckeln (=vrid vänster - "skruva upp")

5. Lås dörren igen genom att vrida om nyckeln (=vrid höger - "skruva åt")

6. Ta ur nyckeln. Klart!


En sak som man KANSKE behöver göra är att vänta 5 sekunder mellan varje steg, jag är osäker på om det behövs eller ej, men det fungerade för mig när jag gjorde det.



Sök