Cassius
Hobbymekaniker
7 mars 2014
· 470 Inlägg
Hittade denna tråd sent.. Men jag har ett Kadett projekt som pågått i snart 10 år, fortfarande en bit ifrån klart.. Till den har jag funderat över alla möjliga motorvarianter så jag kanske kan bringa lite klarhet i allt även om det såg ut som att du fått koll på det mesta?
Växellådan:
Omega B med bensin motorer har alla "rätt" låda! V6orna är inte särskilt ovanliga faktiskt.. Men fyrornas lådor håller klart bättre än Omega A lådorna! Kom bara ihåg att det är hydraulisk koppling på dom, det kan dock gå para ihop vajerdelarna från en Omega A låda med en Omega B låda.
Du kommer troligen få göra någon form av distans för att kopplingen ska fungera, jag antar att Saaben har klart tunnare svänghjul än Omegan
Förövrigt bör det gå hitta en hel Omega B för 500-1000 kr om man letar lite, det finns många som är slutkörda!
Eftersom du kör med stel axel gäller det att komma ihåg att mellanaxeln måste kunna flexa, det är inbyggt i Volvo 240/740 kardaner så att utgå från en sådan är nog klokt!
Ang. nytt grenrör för reggningen så är det inga problem, så länge du inte frångår "hårdvaran" till std motorn, dvs byter turbo t ex. Det har dock pratats om att med ett 900 NG grenrör så hamnar turbon bättre till, kan vara värt att kolla upp. Men ett customrör är som sagt inget som hindrar reggningen.
Glöm inte heller hela trevägsreningen med kolkanister och hela köret, tråkigt men måste vara med Passa även på att förstärka framvagnsbalken om du får möjlighet, samt kanske boxa nedre bärarmarna också om du ska ha hårda fjädrar.
Undrar du över något annat så fråga så ska jag svara utefter förmåga! Jag har vridit och vänt på en hel del när det kommer till Kadett C (Min kommer bli breddad, rejält låg, byggd för väghållning och drivas med en CIH motor som ev. kompressormatas)