Här är lite om när ja håller på att fixa i ordning å byta ut lite skit på Chevan. Har redan hållt på i 2 år med att byta ut del för del till det bättre, så det kommer väl fyllas på mer efter tidens gång
Äntligen har man fått delarna... men det va en jävla tur att man inte beställde ömtåliga grejer. Frågade han som lämna ut paketet om dom spelat fotboll med det. Det var även dyngsurt...
Tur så är det oljehinna på diffen så den hade inte börjat rosta
Dax att börja plocka ihop
Så här blev slut resultatet, allt injusterat, locktite och med rätt spel mellan pinjong och krondrev
Körde med Skavin på kuggarna för att kolla mönstret.... va jävligt svårt att se men det blev bra
Tyvär så blev det inga mer bilder för det blev jävligt sent och endast sovit 3h.... Men det funka kanon ner till Elmia
Nästa projekt blir att konverta om till skivbromsar med servo.... men det får vänta tills plånboken tillåter = skattepengar
Får be om ursäkt för jävligt dålig aktivitet här. Men har inte gjort så väldans mycket på senaste men fått ventilkåporna bytta iaf
Blev ett par Edelbrock classic
Kina plåt skiten läckte olja fast ja hade lagt åt dom lite extra men fick svaret när ja tog bort dom nu...
Men så här blev det med dom nya...
Fick även polera förgasaren som hade blitt lite ärjig efter vinterförvaringen...
Nu inväntar ja container från Usa med mera godis som skivbroms kit fram, energy suspension bussningar fram, Tci konverterings sats till lådan så den ska tåla 500hp + snabbare hårdare växlingar och ny Tci turbin med högre stall plus massa annat små skit.
Nu har jag varit jävligt dålig med uppdateringar här men nu så jävlar!!! =P
Har rivet ner hela fronten å tatt ur motorn vxl. Allt ska blästras lackas eller pulver lackas sen ska skivbromskitet på. Blir även att beställa styrservo så man slipper brottas med bussratten
Har börjat köra rent ramen med stålborste på vinkelslip.... har gjort roligare saker
Här målas alla framvagns delar i hammarlack efter blästring
Närbild på resultatet
Allt uppradat... bara å pressa i nya bussningar å montera tillbaka alla leder igen. Va inget fel på orginalen så dom får allt bli kvar, för skulle ja byta till nya så skulle dom säkert bli glapp direkt
Sen är det ju inte undra på att det läckt in vatten på golvet i fram, karosserikitet har gjort sitt och torkat/sprucket i alla skarvar
Sen har jag även fått mitt servokit från Borgeson. Ska bli jävligt gött att få lite komfort i bilen
Trodde man kunde konvertera om rattstången själv först men börjar inse att dom har byggt om lite väl mycket så det får bli att beställa en kortad rattstång med. Självklart så passar inte "ragjointen" som dom skicka med i servokitet till rattstången....det börjar dra iväg lite i pengar nu för att få styrservo i skiten
Testade att montera servopumpen på motorn...
Självklart så hamna returpipen rätt in i blocket... så det får bli att svetsa om den
Skulle även montera bort rullarna till handbromwiren på torpeden.. började ana oråd när ja fick den i näven när det va 2 bult kvar att lossa..
Dom har bytt alla golvbrunnar i bilen men missa att byta det som va dåligt runt dom med så dom hade lagt på ett fint lager spackel eller 3mm med grundfärg... fan va trött man blir på sånt. Tror folk att det slutar att rosta om man täcker över det?
Här det urkapat på förarsidan. ska ta med biten till en vän som är duktig på plåt som ska böra pressningar å allt i ny plåt
Ser likadant ut på passagerarsidan, fast här har det inte rostat i pressningarna så det klarar ja själv. Det har ju läckt in så mycket regn i bilen så det har nästan blivit gravrost i den nya golvplåten. Är lite klantigt att rostlaga golvet när man inte fixat vart vattnet kommer in.
Hade ju inte tänkt att hålla på å riva inne i bilen denna gången men det var väl tur att ja hitta detta innan ja målat torpeden, hade ju skjutet mej själv om ja sett detta när allt vart målat och ihop monterat. Får väl se om ja får ut bilen i år, det börjar dra iväg lite i tid detta projektet och jag har ingen större lust att kasta ihop bilen bara för att komma ut. Men det är bara att slita på å gilla läget
Då kom ett packet till. Stötdämpare till hela bilen så nu är hela framvagnen komplett för att bultas på. Bara å göra rent allt å rostlaga å färg kvar tills montering, rätt så jävla tråkigt med förarbete bara
Kommer lite mer bilder nu blev ett litet missöde med underredsmassan på ramen som tydligen va vax baserad. Man kunde skrapa bort den med nageln, men som tur va så tålde den inte avfettning så det blev att skura bort allt med diskborste och högtryckstvätt...
Här har den färgen kommit på, även börjat få den lite sliten. Detta gjordes med bromsrengöring ock trasor som sedans klarlackades matt.
Här har underredsmassan kommit på plats (som ja sedan fick ta bort pga att den va vaxbaserad och blev aldrig hård)
Här är ramen om målad med svart bodyfärg. Denna gången blev hård som ja ville från första början..
Monterat på framvagnen... gick fortare än va ja trodde, därför lite dåligt med bilder under själva monteringen. Men blev jävligt nöjd. Gött när det ser nytt å rent ut
Fick även brorsan på besök. Lite tillsnyggning av hans framvagn med med bussnings byte och färg
Här har styr och bromsservon kommit på plats...
Ska åka och köpa bromsrör å börja kröka.... vill inte köra med koppar rör för det har en förmåga på bli "krokigt" ska testa med raka längder med stålrör å kröka med rörbockare... får se hur ja lyckas med det. Även lastat brukisen med alla ineerskärmar å fan vet vad för blästring... men annars får ni alla ha en trevlig helg!!
Då va det dax för att riva vxl.... har aldrig rivit i en automat förut så vi får la se hur det går
Här är ventil packetet borta...
Fått bort oljepumpen och börjat plocka ut alla korgarna
Dom gamla lamellerna såg inte så bra ut, brända och stålskivorna blåa...
Sitter in liiiten låsring runt axeln i mitten... va inge kul alls att få bort den
Fick bygga lite verktyg så ja fick bort den sista korgen..tror det ska va backväxeln
Här nästa verktyg... så ja kunde komprimera fjädrarna och få ut kopplingskolven å byta packningar på dom
Här är alla lameller å stålskivor utbytta å ihop satt. Bytte även lite bussningar som följde med...
Oljepumpen med sista tryckkolven...
Fått på nya tätningar.... är allt lite pill med allt
Här va den ihop igen... ja iaf innanmätet
Här är ventilpacketet påigen. med alla fjädrar bytta. Får hoppas detta kommer funka för man skulle tydligen bara ha 2 checkballs i nu när det sitter 4 orginal.
Ska spruta på ett lager färg på lådan sen ska allt va klart... men ja hahaha får la se om den driver igen när man kommer till det tillfället...
Fick även lite packet från staterna igen, hitta en sats med alla karroseri skruven till hela fronten i rostfritt. Packningar till kupefläkten i motorutrymmet och en ny värmekran, den gamla läckte igenom men kunde fixat den gamla väldigt enkelt... kan lägga upp lite bilder vid ett annat tillfälle.
Blev även en liten renovering av rattstången med nytt lager å tutkontakt (den gamla tuta när man vred på ratten) samt "blinkspaks tillbaka slag"
Här kommer en liten uppdatering till. Har vart åt helvete för mycket att göra med andras bilar =/
Vxl är helt ihopsatt, håller på att ta bort gammal färg innan lackning
Vädret tillät att man fick spruta utomhus..
Så här blev det...
Efter byte på alla ventiltätningar på motorn så är det äntligen ihop parat igen
Här packetet ilyft igen... börjar det roliga med att montera på allt igen.
Hoppas på bra väder nu i veckan så man kan börja lacka alla plåtar å innerskärmar å sånt. Har ju inte vart så bra väder denna sommaren och ja får lacka allt ute =/