HPaddict
DailyFresh Drifter
17 september 2015
· 2 466 Inlägg
[Update 16/9
Dagarna gick sakta som sirap under februari och mars då det drog ut på tiden lite med chassi och burbygget, så jag kämpade på med att försöka leta saker att göra utan karossen.
En av sakerna jag kunde göra utan karossen var att bygga ett vingfäste, ville använda mig av rör vilket tog ett tag o komma på en okej design på fästet. Tycker de blev helt okej faktiskt
Men till slut, den 21/3 så var det dags o hämta hem bilen för att få den presenterbar för Elmia mässan den 3/4.
Detta innebar att vi endast hade 13dygn på oss att göra bilen utseende klar, jag tog ledigt från jobbet och ställde in mig på att inte sova under dessa 13 dygnen vilket nästan blev sanning ^^.
Att få tillbaka bilen var helt underbart och Madperformance har gjort ett kalas jobb med buren och chassit! Känns skönt o ha en duktig och kunnig människa som svetsar buren och bygger styrvinkeln.
Men vi hann inte njuta länge utav synen då vi har en heeel del jobb att göra innan elmia...
Direkt in i garaget och justera coilsen så att bilen stog ungefär jämt på backen och så lågt som jag själv uppskattade att jag kommer köra, ingen lätt uppgift o göra under stress. Men till slut var det gjort och då satte vi igång med att svetsa igen hjulhusen efter kapningen, snygga till kapningar i skärmarna, bygga stolsfästen, pedalställs fäste och en jävla massa mer.
Jag hade så sjukt mycket vänner som kom till garaget och hjälpte mig under de här 2 veckorna att det är helt sjukt! Hade till och med polare som åkte ner från Skövde i omgångar för att slita livet ur sig för att jag skulle hinna färdigt med bilen till Elmia, DET är dedikerade vänner! Så oerhört tacksam över att ha er!
Det som vi visste skulle ta längst tid att få färdigt var de 4 unika skärmbreddare som under dessa 13 dagarna skulle designas och gjutas, så det sattes ganska omgående igång med att försöka få fram en grundform som man känner sig nöjd med. Man hade ju som tur va 3d modellerna som lite referens, men bilen hade blivit bra mycket bredare än det var tänkt från början så det blev allt en riktig utmaning att kunna bygga en breddare som breddar tillräckligt mycket men ändå inte ser konstig ut..
Vi valde att använda oss utav Cellplast för att få grundformen och jag kan säga att det tog sin tid att få till formen hyfsat i cellplasten, många timmars skärande, limmande, slipande och kapande. Den första grund formen av breddaren tog nog ca 2 dagar att få fram innan man började se den formen man var ute efter.. När sedan grundformen var framme så var det dags att spackla till och jämna till hela breddaren så man kan gjuta av den utan att få massa skavanker i gjutpluggen. vilket var äääännu mer tids krävande arbete.
Här ser ni tillverknings processen utav gjutpluggarna, notera att det gjordes alltså 4 stycken unika breddare!
de sista bilderna visar alltså själva gjutnings processen där man applicerar gelcoat först och sedan glasfiber för att kunna få en bra o stabil plugg att arbeta med sen..
Mitt i allt kaos så fokuserade ett gäng av polarna på att slipa ner buren och insidan utav bilen så att våran kära vän Texon kunde komma förbi och dra på lacken på buren, sagt och gjort så var buren preppad och färdig för lite av texons magi
Vi fortsätter med våran Minty tema och lackade buren i våran team kulör! Kommer ihåg att det kändes så sjukt skönt att se lite tydliga resultat efter allt slit!
Sömnen under de här dagarna var obefintlig vilket gjorde att kroppen började ge vika efter 3 dygns intervaller med sömn som varade i kanske 3-4 timmar... Men än var det inte över då vi fortfarande hade 2 fram breddare att forma till innan vi började gjuta av samtliga breddare.
För att man ska förstå hur tight det verkligen är med tid så är detta fotot taget 2 dagar innan bilen ska stå inne på Elmia i jönköping..
Efter denna natten så sade kroppen till slut ifrån på allvar och jag fick en kollaps där jag inte kunde sluta skaka, kunde inte äta, kunde inte sova och kunde knappt gå.. Polarna hade som tur va koll på mig och en kompis kom förbi garaget där jag bodde under dessa 2 veckorna och gav mig lite enkel föda att ta in samt bakis tabletter för att återställa vätskebalansen i kroppen. Efter ett par timmar så började kroppen slappna av och jag lyckades suga åt mig 20 minuters sömn i en solstol innan vi köttade på dom sista 2 dygnen inför elmia!
Jobbet fortsatte in i det sista och här är bilen på morgonen dagen innan avresa mot elmia, vid detta tillfället jobbade vi för fullt med att förbereda att gjuta av formarna för att få pluggarna färdiga. Allt man gjorde kändes som ett marathon vid detta laget, men att ge upp fanns inte på kartan då eftersom då skulle allt slit under de senaste 12 dagarna vara förgäves och det vägra jag låta ske!
Efter att vi hade varit tvungna o skjuta upp lackeringen till sista kvällen innan avfärd så var det äntligen dags att fara bort till texon för att äntligen få på lack på karossen! Detta är alltså ca 25 timmar innan avfärd mot mässan, här har vi fortfarande gjutningen av främre pluggarna under härdning. Vi bröt loss dessa i lackboxen ^^.
Ca 4 timmar senare så var bilen tillbaka i garaget och vi hade redan kommit en bit på vägen med ihop monteringen, Garage kompisen Nicklas såg till att komma och limma i framrutan direkt efter lacken. Stort tack för de hade aldrig gått annars!
Under hela sista natten jobbades det för fulla muggar med att få gjuta ur gjutpluggarna så breddarna kunde lackas på dagen innan avfärd. Medans detta härdade så höll vi samtidigt på med ihop montering utav alla slags kaross delar, säten, bakruta, vinge och en jävla massa annat!
När skärmarna sedan bröts loss ur gjutpluggarna så drog vi omgående till Texon som hjälpte oss o få lack på dessa samt huv, dessa bitarna monterades bara nån timme innan avfärd emot Elmia.
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja när det gäller att tacka alla inblandade som hjälpte mig att få bilen utställnings klar inför elmia, men jag vet en sak och det går ett extra stort tack till min vän och mekaniker Stefan Engström som också tagit ledigt från jobbet och köttade på sista veckan dag och natt! Så sjukt tacksam för all hjälp du och alla andra har gett mig! Ni är fan dom bästa man kan ha!
Med inte en minut till godo så lyckades bilen bli klar för lastning, avfärden mot Elmia påbörjades kl 8 som planerat och de var inte mycket marginal vill jag lova. Men känslan när bilen rullades ut ur garaget var obeskrivlig, vilket jobb vi har lyckats med grabbar! Helt sinnessjukt!
Från gubbmerca till Drifting merca! Så sjukt gött att få se lite helhets resultat efter alla dygn av slit!
Efter ca 2 timmars resa med bagdad (biltransporten) så var vi framme i jönköping och bilen rullades in i hallen, jag är så sjukt stolt över att vi lyckades ta oss till Elmia i det skicket den ändå kom dit i ☺
13 dygn med totalt 24 timmars sömn så stog vi äntligen i hallen! Så som vi pressade våra kroppar och psyken till det yttersta betalade sig fullständigt när vi till slut stog där på Elmia och fick en hel del positiv kritik och mycket frågor om bygget ☺ Vilket var en bekräftelse på att det inte bara var jag som gillade resultatet…
Återigen så vill jag tacka alla vänner som ställde upp i vått o torrt!
Ni är bäst!
Självklart vill jag tacka Samtliga Sponsorer som gjort det möjligt att bygga den här bilen över huvudtaget!
Fortsättning följer...
/Mårten Stångberg
Team Lovetap
Senast redigerat av HPaddict (17 september 2015)