Bakgrunden till renoveringen är att jag vill ha en bil som är bra i ordning, vill ha den lika fin i motorrummet som den är utvändigt. Underredet kommer också göras till det bättre. Renoveringen påbörjades hösten 2015, och kommer att fortsätta några år framöver!
Equium skrev: Snyggt! Vad har du för stötdämpare och fjädrar nu? Ser väldigt bra ut.
Kör med 40/40 sänkfjädrar och Bilstein original fram och B6 i bak. Nu är det tredje gången jag byter stödlager och första gången jag är supernöjd att köra med bilen, är som ny bil nu och nu kan man fortsätta att göra förbättringar. Tackar så mycket för fin kommentar!
Härligt att det går framåt med bilen/arna följt din tråd genom åren men noterade att jag missat o se vilken luftmassemätare du kör tillsammans med gröna spridare o chipet Mvh
Alle86 skrev: Härligt att det går framåt med bilen/arna följt din tråd genom åren men noterade att jag missat o se vilken luftmassemätare du kör tillsammans med gröna spridare o chipet Mvh
Tack för att du gillar mitt projekt. Fick tips om en som gör chip som är anpassad för gröna spridare och original luftmassemätare och btr. Kolla sidan 55, där får du info där jag byter till gröna spridare.
Gör iordning lite bra att ha delar. Har fixat dessa bärarmar från bilen jag skrotade. Nu har jag inte så mycket att göra, så nu gör jag iordning de delar från min gamla bil som jag skrotade.
Lite bilder från hösten träff i Hamar. Fick bli en tvätt och polering innan man åkte till Hamar. Tyvärr så var inte vädret de bästa, regnade på vägen dit, men slutade när man kom fram. Kom lite fint regn lite till och från. Jag var nöjd ändå att gå och titta på alla fina Volvo och gå och kika på delar som klubb medlemmar sålde. Det jag tyckte om, var att det fanns fler 740 och 940 på träffen. Nu är Turbon avställd. Körde till sista Oktober. Har inte gjort något med den och funderar lite på vad man ska hitta på att göra med den i vinter.
Liten förfrågan om Länkarmsdistans: Om jag har förstått detta rätt så ska den monteras under fjäderbenet som man skruvar tillsammans med spindelleden. Då är min fråga: Höjer man inte bilen med 15 mm som distansen är i tjocklek?
Så här står det om distansen: Länkarmsdistans 740, 940 för att distansiera ner spindelleden på sänkta bilar Detta görs för att korrigera den felaktiga cambervinkeln som blir när man sänker.
Nästa fråga är hur det blir med styrstaget? Blir det bättre vinkel på den.
dsrolf skrev: Om jag har förstått detta rätt så ska den monteras under fjäderbenet som man skruvar tillsammans med spindelleden. Då är min fråga: Höjer man inte bilen med 15 mm som distansen är i tjocklek? Nästa fråga är hur det blir med styrstaget? Blir det bättre vinkel på den.
Flott prosjekt!
Høgde på bilen blir i frå hjulspindelen til topplagring, så distansen har ingen invirkning på høgda på bilen. Styrestaget bør senkast like mykje som bærekula. Problemet med å senke styrestaget er at det ikkjer er ei rett flate på undersida. Mitt tips vil være å kjøpe BNE dynamics (kaplhenke) sin bærekulesenkar då denne beheld samme vinkel på styreledd som orginalt. Er desverre dyr, men har ikkje funne nokon andre som har lagar ein tilsvarande bærekulesenkar.
Nu har jag bestämt mig för att montera original fjädrar runt om, det jag kommer att göra är att kapa fram fjädrarna ett varv, som jag gjorde när jag köpte bilen. Har köpt original bussningar till länkarmsstaget som jag ska montera istället för de blåa bussningarna. På bilden så är det långa staget, dom nedre, som satt på nu, och de två övre är original stagen. Här har jag lite funderingar på hur dessa brickor ska sitta som man får med bussningarna. Har provat lite alternativ som man kan se på bilderna ovan. Hittade en bild till: Min fundering är om man inte kan lägga den brickan man får med satsen så här, då blir original staget lite längre, eller tänker jag fel?
dsrolf skrev: Om jag har förstått detta rätt så ska den monteras under fjäderbenet som man skruvar tillsammans med spindelleden. Då är min fråga: Höjer man inte bilen med 15 mm som distansen är i tjocklek? Nästa fråga är hur det blir med styrstaget? Blir det bättre vinkel på den.
Flott prosjekt!
Høgde på bilen blir i frå hjulspindelen til topplagring, så distansen har ingen invirkning på høgda på bilen. Styrestaget bør senkast like mykje som bærekula. Problemet med å senke styrestaget er at det ikkjer er ei rett flate på undersida. Mitt tips vil være å kjøpe BNE dynamics (kaplhenke) sin bærekulesenkar då denne beheld samme vinkel på styreledd som orginalt. Er desverre dyr, men har ikkje funne nokon andre som har lagar ein tilsvarande bærekulesenkar.
Tackar för info. Jag har bestämt mig för att köpa original fjädrar och kapa ett varv i fram, hade det innan jag började renovera bilen och har det på min andra 940.
Nu har jag återställt Turbon till original höjd. Att ha sänk fjädrar är snyggt, men med tiden så vill jag ha den i original höjd som den var innan jag började renovera bilen. Original fjärden kapade jag ett varv för att inte bli för hög i fram, gjorde så när jag köpt Turbon då den var väldig hög i fram. Byte även den här bussningen till original och monterade original staget, det följer med två brickor och jag satte även dit den brickan med stort hål, så då blir staget lite längre. Så här ser det ut efter tre år efter renoveringen och med nya fjädrar. Så här ser det ut nu när bilen står på golvet, har inte kört något med den än. Nu väntar man på våren. Ställer på bilen 1 maj och den 5 maj så går färden till Norge, då jag ska till marknaden som Volvo Classic club har på Söndagen och på Lördagen ska jag vara med och åka en tur med klubben, är något jag ser fram emot.
En vecka kvar tills jag ställer på Turbon ( 1 Maj ), och passar nu på att fixa min andra sommarbil. Först en bild som är taget innan jag började renovera Turbon, som jag är väldig nöjd med. Nu får Turbon stå ute medans jag börjar göra i ordning GL. Vinterbilen köpte jag av en gammal kompis och fick den så billigt att jag tänkte att går den en vinter så är det bra. Ingen bil som jag tänker lägga några pengar på. Nu står GL i garaget och det som ska göras är att fixa bromsarna. Det som jag mest har problem med är att broms pedalen sjunker nästan ända ner till golvet när man startar bilen och jag tror att det är huvud cylindern som spökar, är inte motorn igång så tar bromsen bra. Har original OK som jag har renoverat, byter även bromsslangen på samma gång då jag inte kommer ihåg om jag har bytt den innan. Så här ser dom ut nu, målade och nya packningar. Broms ok hållarna är också målade och fått nya styrbultar. Här byter jag både servo och huvud cylindern. Huvud cylinder kommer ifrån Turbon, då jag ej monterade den i Turbon eftersom det var för mycket färg på den när jag fick tillbaka den ifrån han som lackerade den. Här ligger nästan alla delar som ska bytas. Kommer även att visa bilder på när jag kopplar in ute temperatur i mätarhuset.