turbos4
13 augusti 2021
· 369 Inlägg
Uppdatering 40
Kul att se lite kommentarer! Uppskattas!
Så här blev resultatet av bromsrören och slangarna, notera att jag saknade några orginalclips, så fick bli några stripes.
Någon med ett sinne för detaljer lär ha noterat ett litet misstag jag gjorde... Jag har ju satt clipsen för bromsslangarna åt fel håll Det märkliga är att de clipsen jag använde, gick inte att få dit åt "rätt håll". När jag ändå var på Mekonomen, köpte jag några av dem istället, då de såg annorlunda ut, dessa passade (i min mening) bättre än de från Speedparts.. Fick kämpa lite för att komma åt att slå in dem, men nu kan jag i varje fall sova gott om natten när jag vet att de sitter rätt monterade..
Dags att bli klar med ett jobb som jag dragit på... Det där oket som inte vill bli rött. Men ska jag slipa bort färg och lacka så ska jag testa en sak jag passade på att göra när jag byggde om garaget. Jag satte upp några krokar i taket för att enkelt kunna sätta upp plast och i sin tur kunna få till ett litet anpassningsbart lackbås.
Ja det ser lite kul ut, men det fungerar ju! Slipa och skrapa..
Nu ska jag prova Hagmans Zinkfärg som primer, får vi se om färgen fastnar.
... ja, det gjorde det! Jag måste erkänna att jag inte helt förstår. Är dessa ok zinkbehandlade och enbart zinkfärg fastnar på dem? Någon får gärna klargöra varför bromsoksfärg fungerar på gammalt ok men ej på nytt? Hur som så blev resultatet äntligen bra!
Jag hade också råkat skada oket på höger sida vid den stressiga monteringen då bilen skulle ut ur garaget, så nu passade jag på att pensla på lite färg på det också, äntligen två perfekta (nästan) röda bakok (hade jag vetat att det skulle vara så svårt att få det bra så hade jag behållit dem i silver!).
Jag har verkligen haft lite otur när jag beställt saker från nätet när det kommer till att få rätt antal muttrar. Bakstötfångare fick jag med enbart en mutter, skulle vara någon fingängad M12. Framstötfångare, samma sak, special fingängad M14, fick bara en. Spännband, standard gängad, men bara en låsmutter... Hur som så har jag äntligen hittat en butik i närheten av mig som har varenda mutter och skruv man kan tänkas vilja ha, nu har jag fått tag på den väldigt ovanliga fingängade M14.
Dags att byta spännbanden för bränsletanken. Inte för att det behövs, mer för att det blir så ibland när man är för ofta på marketplace/blocket..
Däremot något som behövs att bytas är bränslefiltret, ser inte ut som att någon har bytt det sedan bilen var ny.
Något som verkligen har hjälpt mig, då jag ändå är nybörjare, är Haynes reparationshandbok för Saab 9-3. Det går så mycket fortare att bläddra fram det som behövs bytas via den än via youtube/google. Gav mig några bra tips vid bränslefilterbytet..
..men trotts det så råkade jag nästan ha av en bräsnleledning då filtret gärna ville rotera vid åtdragning och samtliga skruvar för täckkåpan gick av... Men filtret är på plats och inga kopplingar läcker.
När täckkåpan för bränslefiltret var nere så passade jag på att pilla på gummigenomföringen genom golvet. Gissa vad som dolde sig där? ..mmhm, mer rost såklart.. Jag har ställt mig frågan förr, men varför finns så många hål i golvet på dessa bilar? Något för tillverkningen? Detta måste åtgärdas i varje fall, men får återkomma till det senare...
Avant för varje slant.