Flickvännen var ute efter en gammal bubbla, precis nyinkommen i arbetslivet så stålarna räcker inte till en vettig 60 talare. Hittade en på blocket med luftfjädring, rostig och lite nerplockad.. Så jag gjorde ett köp. Så nu ska jag göra iordning den till henne så hon kan köpa när spargrisen blir full
Första bilden är från när vi kollade på bilen första gången Torsdag förra veckan hämtade vi hem den, fick med en hel del extra grejer.. Första vi gjorde i garaget var att provstarta den, sprutade lite startas och den hoppade till direkt. Lite lampor och grejer testade och de mesta verkade fungera.
Sedan lyfte jag upp den och tog mig en kik under, de var visst lite mer rostjobb än förväntat. Tjejen hade tänkt ha bilen ett bra tag framöver så lika bra att göra det bra från början. Det tog 2.5 timme med en hel del strul innan jag kunde lyfta av karossen
Detta gjordes nu imorse.. Detta åstadkom jag på 2 timmar, och nu sitter jag och käkar frukost(i skrivande stund ) Så strax bär det av till garaget igen för o helsvetsa/slipa samt laga fler mindre hål
wow, imponerade fart. Gör du panelerna själv, eller är det rep plåt du köpt?
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Bottenplattan färdigsvetsad, dragit karosserikitt på skarvarna samt målat Även fälgarna mattades jag ner lite snabbt och målade första lagret. Lösa vita däcksidor skall köpas in och monteras på
Imon äre dax att lossa på bromstrummorna och ta en kik
Bromsarna fram hade något redan bytt då det såg bra ut, bak var lite sämre men tur att ägaren innan hade handlat in nya grejer. Trummorna slipades ner och drog över något lager med bromsoksfärg. Fick även bytt 2 bromsrör till o börja med, samt axel packningar höger bak. På med lite nytt fett på lite ytor samt lager sen vare klart här ute. Imon blire o byta några bromsrör till samt montera tbx huvudbromscylindern och pedalstället
Uppdatering Efter senaste inlägget så kom det en hel del annat i vägen. Så jag har inte kunnat greja så mycket. Men lite bromsrör fick jag bytt samt monterade tbx huvudbromscylindern och pedalstället. Och nu i helgen fick jag byggt om luftfjädringen bak. Var en annan kille på garaget som hade byggt själv, så jag tog min inspiration därifrån. Fyrkantsprofilen hittade jag hemma vid skrotbingen och dom nedre stagen tog jag ifrån en citroen c5 som jag hade på lyften i fredags (Jobbet), och den passade bra med lite modifikationer Så nästa steg blir väl att måla allt och sen sätta på Bälgarna och se ifall det fungerar överhuvudtaget Några bilder kom I fel ordning
Igår kväll åkte däcken på och bottenplattan ner på backen igen. Beställde hem lösa vita däcksidor och fram var inga större problem att få på. Men bak var en annan historia.... Får kika på jobbet om det dyker fram några 205, då 185 blir lite för mkt stretch Annars verkade det fungerar någorlunda. Den lyfter ungefär 9cm när jag mätte. Ena bälgen låg emot litegrann så de måste fixas
Blir ju toppen! Men se till att ha minst en cm frigång för bälgen. Dom svullnar vid belastning och så ändrar dom formen lite över tid. Finns bättre och sämre bälgar. Vad blir det fram? Sett endel som använder high jackers fram på bubblor
vEight skrev: Blir ju toppen! Men se till att ha minst en cm frigång för bälgen. Dom svullnar vid belastning och så ändrar dom formen lite över tid. Finns bättre och sämre bälgar. Vad blir det fram? Sett endel som använder high jackers fram på bubblor
Dropspindlar fram plus hijackers. Yes frigången mellan bälgarna måste jag fixa, fick chansa mig fram lite när jag tillverkade allt då jag inte visste hur dom skulle "bete sig"
Riktigt coolt stuk på bilen och jäklar vilket tempo du håller! Bilen var verkligen i behov av en hel del kärlek, kan inte vara första gången du reparerar bil med tanke på hur snabba framsteg du gör. Ser fram emot mer uppdateringar!
MrCrankyface skrev: Riktigt coolt stuk på bilen och jäklar vilket tempo du håller! Bilen var verkligen i behov av en hel del kärlek, kan inte vara första gången du reparerar bil med tanke på hur snabba framsteg du gör. Ser fram emot mer uppdateringar!
Tackarr Tackarr Jo det blev lite mer jobb än förväntat Har en del garagetimmar som man säger så Roligt att du vill följa
Karossen börjar allt närma sig klar. Bägge trösklarna färdiga, dom flesta småhålen är lagade och är iprincip bara plåten i fram som skall helsvetsas samt slipas ner, sen äre dax att finjustera luftbälgarna. Så förhoppningsvis fram till helgen elr början av nästa vecka så jag kan montera ihop bägge delarna
Karossen ihop monterad. Övre fästena till luftbälgarna förstärktes lite, luftslang drogs in i kupén. Luften verkar redan strula men hoppar över det för tillfället och plockar ihop inredningen samt skärmarna ist