Förvärma säten med sätesvärme, från app. ?

KenthIJ
21 december 2023 · 1 480 Inlägg

Muskelbil skrev:

Hybrid_ skrev:

Muskelbil skrev:
Du måste sitta i sätet för att det ska värmas eller lägga en tyngd på sitsen.
Den elbil jag kommer tänka på som har appstyrning och ganska stort lastutrymme är Tesla model Y.
Den är inte lika låglastad som Berlingo men rymlig och energisnål.

Han behöver få in en rullstol med.

Jasså, ok det ska inte vara några problem i jämförelse

utrymmet är större med cirka 300liter och det är inte högre att lyfta än i RAV4.

Vågar man köpa Tesla i dag.
Finns det risk att " fackliga konflikten" skulle kunna orsaka svårigheter vad det gäller service och reservdelar.
Finns det moraliska frågeställningar?

Har aldrig provlastat rullstolen i nån Tesla menar hört att model x är rymlig och har luftfjädring som kan sänka bilen vid lastning.  Vet dock ej hur lågt.
Finns även model y med luftfjädring. Gissar att Y är mindre än X.
Vår Rav 4 phev  har 63cm upp till lasttröskeln ( överdel "kofångare") sedan är det ytterligare ( en puckel) 4cm upp till lasttgolv så... 67 cm.

Grejen är att sitter kommer att få nya motoriserade drivhjul till rullstolen,  inom en månad och det kommer att öka rullstolen vikt med ytterligare 15kg vilket för att vi kommer att få svårt att lyfta in stolen så som vi gör nu

Muskelbil
21 december 2023 · 383 Inlägg

KenthIJ skrev:

Muskelbil skrev:

Hybrid_ skrev:

Han behöver få in en rullstol med.

Jasså, ok det ska inte vara några problem i jämförelse

utrymmet är större med cirka 300liter och det är inte högre att lyfta än i RAV4.

Vågar man köpa Tesla i dag.
Finns det risk att " fackliga konflikten" skulle kunna orsaka svårigheter vad det gäller service och reservdelar.
Finns det moraliska frågeställningar?

Har aldrig provlastat rullstolen i nån Tesla menar hört att model x är rymlig och har luftfjädring som kan sänka bilen vid lastning.  Vet dock ej hur lågt.
Finns även model y med luftfjädring. Gissar att Y är mindre än X.
Vår Rav 4 phev  har 63cm upp till lasttröskeln ( överdel "kofångare") sedan är det ytterligare ( en puckel) 4cm upp till lasttgolv så... 67 cm.

Grejen är att sitter kommer att få nya motoriserade drivhjul till rullstolen,  inom en månad och det kommer att öka rullstolen vikt med ytterligare 15kg vilket för att vi kommer att få svårt att lyfta in stolen så som vi gör nu

Vad jag förstår är det samma servicenivå hos Tesla med samma korta väntetider som vanligt, om bilen inte sitter fast hos någon blockerad verkstad som några gör pga verkstaden är uttagen i konflikten.

Moral? Jag har inga moraliskt problem med Tesla.

Det kanske är bättre med en lägre bil som Berlingon du skrev.

KenthIJ
22 december 2023 · 1 480 Inlägg

Muskelbil skrev:

KenthIJ skrev:

Muskelbil skrev:

Jasså, ok det ska inte vara några problem i jämförelse

utrymmet är större med cirka 300liter och det är inte högre att lyfta än i RAV4.

Vågar man köpa Tesla i dag.
Finns det risk att " fackliga konflikten" skulle kunna orsaka svårigheter vad det gäller service och reservdelar.
Finns det moraliska frågeställningar?

Har aldrig provlastat rullstolen i nån Tesla menar hört att model x är rymlig och har luftfjädring som kan sänka bilen vid lastning.  Vet dock ej hur lågt.
Finns även model y med luftfjädring. Gissar att Y är mindre än X.
Vår Rav 4 phev  har 63cm upp till lasttröskeln ( överdel "kofångare") sedan är det ytterligare ( en puckel) 4cm upp till lasttgolv så... 67 cm.

Grejen är att sitter kommer att få nya motoriserade drivhjul till rullstolen,  inom en månad och det kommer att öka rullstolen vikt med ytterligare 15kg vilket för att vi kommer att få svårt att lyfta in stolen så som vi gör nu

Vad jag förstår är det samma servicenivå hos Tesla med samma korta väntetider som vanligt, om bilen inte sitter fast hos någon blockerad verkstad som några gör pga verkstaden är uttagen i konflikten.

Moral? Jag har inga moraliskt problem med Tesla.

Det kanske är bättre med en lägre bil som Berlingon du skrev.

Tackar  igen.

Dessvärre finns det väl ingen el eller plug in MPV/minibuss av " Berlingo " typ med möjlighet att förvärma varken kupé eller säten ännu. (Verkar inte ha så bekväma säten heller)
Har sett att både Stellantis och Mercedes/Renault och Ford kommer med flera uppdaterade modeller under 2024 men...
Tills dess får jag kanske kolla efter bensin eller diesel varianter , med fossil värmare, att iaf förvärma kupén.
På pappret och i tester verkar Mercedes T klass vara bra.

Muskelbil
22 december 2023 · 383 Inlägg

KenthIJ skrev:

Muskelbil skrev:

KenthIJ skrev:

Vågar man köpa Tesla i dag.
Finns det risk att " fackliga konflikten" skulle kunna orsaka svårigheter vad det gäller service och reservdelar.
Finns det moraliska frågeställningar?

Har aldrig provlastat rullstolen i nån Tesla menar hört att model x är rymlig och har luftfjädring som kan sänka bilen vid lastning.  Vet dock ej hur lågt.
Finns även model y med luftfjädring. Gissar att Y är mindre än X.
Vår Rav 4 phev  har 63cm upp till lasttröskeln ( överdel "kofångare") sedan är det ytterligare ( en puckel) 4cm upp till lasttgolv så... 67 cm.

Grejen är att sitter kommer att få nya motoriserade drivhjul till rullstolen,  inom en månad och det kommer att öka rullstolen vikt med ytterligare 15kg vilket för att vi kommer att få svårt att lyfta in stolen så som vi gör nu

Vad jag förstår är det samma servicenivå hos Tesla med samma korta väntetider som vanligt, om bilen inte sitter fast hos någon blockerad verkstad som några gör pga verkstaden är uttagen i konflikten.

Moral? Jag har inga moraliskt problem med Tesla.

Det kanske är bättre med en lägre bil som Berlingon du skrev.

Tackar  igen.

Dessvärre finns det väl ingen el eller plug in MPV/minibuss av " Berlingo " typ med möjlighet att förvärma varken kupé eller säten ännu. (Verkar inte ha så bekväma säten heller)
Har sett att både Stellantis och Mercedes/Renault och Ford kommer med flera uppdaterade modeller under 2024 men...
Tills dess får jag kanske kolla efter bensin eller diesel varianter , med fossil värmare, att iaf förvärma kupén.
På pappret och i tester verkar Mercedes T klass vara bra.

Tyvärr är den bilsorten inte i framkant med sådana finesser eller bra stolar.
Det är därför Renaultskåpet heter kan gå.
Maxus? Jag vet inte något om dom.

KenthIJ
2 januari · 1 480 Inlägg

Muskelbil skrev:

KenthIJ skrev:

Muskelbil skrev:

Vad jag förstår är det samma servicenivå hos Tesla med samma korta väntetider som vanligt, om bilen inte sitter fast hos någon blockerad verkstad som några gör pga verkstaden är uttagen i konflikten.

Moral? Jag har inga moraliskt problem med Tesla.

Det kanske är bättre med en lägre bil som Berlingon du skrev.

Tackar  igen.

Dessvärre finns det väl ingen el eller plug in MPV/minibuss av " Berlingo " typ med möjlighet att förvärma varken kupé eller säten ännu. (Verkar inte ha så bekväma säten heller)
Har sett att både Stellantis och Mercedes/Renault och Ford kommer med flera uppdaterade modeller under 2024 men...
Tills dess får jag kanske kolla efter bensin eller diesel varianter , med fossil värmare, att iaf förvärma kupén.
På pappret och i tester verkar Mercedes T klass vara bra.

Tyvärr är den bilsorten inte i framkant med sådana finesser eller bra stolar.
Det är därför Renaultskåpet heter kan gå.
Maxus? Jag vet inte något om dom.

Nej MPV typen verkar eftersatt.

MB T class ser på pappret ut att vara lite mer "premium".
(är väl en något mer påkostad Renault Kango)

Maxus har ju fått svidande kritik, det jag har sett

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 januari · 17 528 Inlägg

Ingen Maxus. Konstruktionen är minsta sagt undermålig. Jag har läst mycket om T-klass. Eller Citan som den även kallas. Verkar vara en travlig och väl fungerade dieselbössa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
2 januari · 383 Inlägg

Jag har läst på om maxus.
Den håller kinesisk bilstandard, jag vet inte varför jag ens nämnde den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang