1990 Saab 900 Turbo T16 som sommarbil

Fortgående logg över vad jag gör med den här bilen, har inget slutgiltigt mål i sikte, underhåll, uppgraderingar, reparationer osv...
  • 15 Följare
  • 12 885 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 10:42
DennisCA
2 augusti 2023 · 251 Inlägg

Igår blev det ny avlastningsventil (eller bypass, dump eller va man nu vill kalla den) åt turbon och nya tändstift.

Det var otroligt skitigt där runt ventilen, varifrån kommer allt klet??? Jag körde alla ringklämmor genom ultraljudstvätten innan jag satte tillbaka dom också. Men det blev nog mycket gnidande och jobb med stålborste för det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-5c43ac9fcc57f4e38416b2be0dd29fb2.jpg

De gamla stiften var NGK BCP7ES och jag bytte mot NGK BCP7EV stift istället. Jag har köpt 8st New Old Stock stift med guld-palladium ist. för iridium. Läste att saabarna gillade just dessa bäst så jag slog till då jag hittade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-557b680f83de981091768e33f5eb4e50.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-4873241394f35b61a60822b99d30f4b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-4ce75c34ee8211b1e22018ecf1a364a4.jpg

När man ser på skicken på dessa är det förvånande att bilen gått bra trots allt. Nu går den ändå bättre och boostmätaren går litet högre också, den når nästan det röda nu... Men med denna APC box kommer den aldrig nå det röda det vet jag.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
4 augusti 2023 · 251 Inlägg

Det har regnat mycket här på sistone och jag har läst om hur gamla saabar kan läcka så jag gick och kollade i bagaget. I kupén läcker det åtminstone inte. Men tyvärr nog i bagaget. Det fanns vatten i botten. Fick riva ut allt och börja torka. Men såg det låg under den här ljuddämpande gummimattan (?) som är fastlimmad också. Så jag fick börja skrapa bort den. Den släpper i stora flagor på ställen, på andra sitter den fast rejält.

https://i.imgur.com/YyIBQhhh.jpg

Läckaget ser ut att komma från passagerarsidans bakljus, jag tror tätningen där är dålig och jag såg gammal fogmassa som släppte också. Tippar fogmassan var en gammal fix som inte längre funkar. Nya tätningar behövs väl och helst till båda lamporna.  Det verkar dock bli svårt att få tag i sådana. Lutar mot jag måste prova nåt eget...

Tanken är att rensa upp bagaget, ta bort rost och färg med roterande stålborstar. Syrabehandla och upprepa, kanske punktblästra om det behövs. Sen vet jag inte, om jag lägger epoxigrund på allt, eller linolja. Jag lutar mot båda, att lägga epoxigrund, sedan linolja i alla fogar så det får tränga in.

Viktigast är att få slut på läckaget.

Senast redigerat av DennisCA (4 augusti 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
5 augusti 2023 · 251 Inlägg

Jobbig helg! Igår gick det riktigt åt helvete då jag skulle ta bort baklampan, förmodligen p.g.a. allt läckage hade skruvarna (en av dom) rostat fast, så de började snurra runt i plasten. Fick kapa skruven för att få ut den.

Först såg allt bra ut:
https://i.imgur.com/af2ITYch.jpg

https://i.imgur.com/QViIK16h.jpg

https://i.imgur.com/Mr5n1aJh.jpg

Men det var inte det värsta, detta borde gå relativt lätt att fixa, ny M5 skruv (rostfri), fick bort den gamla, epoxilimma in en ny med kemisk metall. Men det började uppstå sprickor i den orange plasten, och under natten kom det mera! Så nu måste jag prova fixa det också...

Eller jag hade tur och hittade en ny baklampa för 10€ på en finsk auktionssajt så den är inköpt, men ska prova fixa denna trots allt, kanske det blir bra!

Har slipat ut sprickorna och fyllt dom med klart epoxilim. Nu torkar den. Sen ska det sandas igen och kanske jag klarlackar hela lyktan med 2k klarlack, det har jag haft bra erfarenhet med på strålkastarna på min andra bil.

Nya lampan:
https://i.imgur.com/t2PQsJSh.png

https://i.imgur.com/Qpocp5zh.png

Och såhär såg det ut under baklampan
https://i.imgur.com/bjjB84Sh.jpg

Sprickorna på nuvarande lampa
https://i.imgur.com/7ZrpBZBh.jpg

Fogar urslipade
https://i.imgur.com/RNTsbOCh.jpg

Epoxilim applicerat och det torkar nu.
https://i.imgur.com/sKBSePkh.jpg

Slipad till 800, tyckte det räckte
https://i.imgur.com/9uQA4TAh.jpg

https://i.imgur.com/UIxCndPh.jpg

Och efter lackering, det blir väl inte bättre än såhär, har en ny spruta och lite svårt med inställningarna, tror jag lade på det för vått. Kanske går att våtsanda bort vissa saker och göra ytan flatare. Men sprickorna kommer aldrig försvinna, men den läcker åtminstone inte.

https://i.imgur.com/A0akWEih.jpg

Problemet nu är den kommer inte matcha den andra lampan, men får se hur jag gör, om jag lägger på den andra lampan då den kommer, eller om jag slipar den andra och lackerar den. Fördelen att slipa och lackera är man får bort de fula ingjutna märkerna, man får en ren och slät yta. Det blir också UV beständigt.

Och en bild mera rakt framifrån:
https://i.imgur.com/b2hXyf8h.jpg

Senast redigerat av DennisCA (5 augusti 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
8 augusti 2023 · 251 Inlägg

Och lampan monterad igen i söndags, ja den ser ju inte helt fräsch ut. Men, det har regnat och jag har även kört en 60km+ samma dag och inget vatten läcker in längre. Har inte gjort nåt åt packningen annat än haft ut den och satt den tillbaka. Kanske det räckte? Känns nu inte vått där iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-6fc74b4d07974e3990e9b48d1f47d4d5.jpg

Köpte nya hjulhuslister, från ett finskt företag. Det är tjockare och mjukare än original:

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-5ef20202d24447c877919ab80c65f434.jpg

Monterat på ett hjul, väldigt enkel att installera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-5bded1c5814ddfb156fcdbf6021c42d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-8c7ad016639bfcabb23879fb13e14993.jpg

Ser bra ut, tjockare än originalen men jag gillar looken. En sak jag inte gillade var hur det såg ut under listen. Speciellt på insidan. Ser ut som mera svetsjobb i framtiden. Rensat och penslat med dinitrol ML och lagt mycket fett i listen innan jag satte dit den.

Senast redigerat av DennisCA (8 augusti 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
16 augusti 2023 · 251 Inlägg

Lite jobbig vecka bakom mig. Av en slump upptäckte jag att bilen hade drabbats av en typisk saabsjuka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-ed625d66cbe26105c5eb25a2256c5967.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-d0f1aafd83bda7df8841459b62acee36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-f638528aeb8cc9190157416662caaf25.jpg
Svetsa in ny plåt blev svaret. Jag vet om det finns ekonomi plåtar men har inte tid å vänta på sånt. Det kan hända jag köper ekonomiplåtarna och gör om detta nån vinter då bilen står.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-af8004ac3ac59937bfdae8d35d18b59a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-85953955f334354598886ee919d04bcd.jpg

Ihopsvetsat, inte så snyggt men aldrig påstått jag är en bra svetsare, sen har jag en massa ursäkter om nån frågar...  Jag hade lite för bråttom med målandet, väntade inte på att primern torkade helt innan jag lade på tröskelskyddsmassa så den kommer igenom och blandar sig, får se vad det blir till av den här röran... Får väl pensla på med nån mera skyddsmassa bara. Nu är allt ihop igen och bilen rullar, men jag glömde borra ett hål i botten som på originalen... Så det är ju inte så bra för dräneringen. Så det blir att återkomma till det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-781e749aa9b0de01afbf2497fabebfa7.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
18 augusti 2023 · 251 Inlägg

Igår bytte jag bränslepump, den kom snabbt från Maptun parts!

Gamla, noterade märket och orienterade den nya i samma riktning. Den nya hade även en flottör, som jag tänker är för en nivågivare men som är en separat enhet på den här bilen. Gissar den här pumpen passar till olika modeller. Jag installerade bara pumpen och kopplade inte i nivågivaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-ce66fce114d7b52552a8010db88dccf4.jpg

Jag tänker inte kassera den gamla utan ska hitta en ny pump till armaturen och renovera den och ha den som reserv. Den nya är proparts och man läser mycket negativt om det märket... Bra om man kunde hitta en saab NOS pump att lägga i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-494df8ea8565a63009df5e13a169a780.jpg

Allt ihop igen och låter mycket tystare nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231667/231667-21b8d53efb2860249654230472d7931e.jpg

Glömde ta bild på den nya men här finns den:
https://www.maptunparts.se/branslesyste … -9000.html

Sen så märkte jag även att damasken till drivknuten på höger sida har en spricka. Vad gör man? Fyller på med fettsprutan och tejpar med silvertejp eller nåt lim tills man fått en ny? Jag tror man borde byta de flesta av dessa, såg alla lite slitna ut. Synd det inte finns nåt komplett kitt.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
29 augusti 2023 · 251 Inlägg

Börjat ersätta saknande lister på stötfångarna. Hittade sånt man kan limma på på ebay, tycker det ser bra ut, skitbilligt dessutom.

https://i.imgur.com/POVENGdh.jpg

https://i.imgur.com/T7BUyyLh.jpg

https://i.imgur.com/yGtvYFfh.jpg

Har rengjort och fixat upp ett par dimljus som jag köpte. De är ganska gamla, står made in Sweden på dom och inget CE märke lär betyda dom är gjorda 1984 senast.

Utan plast-restorer till höger.

https://i.imgur.com/BRIQHL0h.jpg

Lite rost, lägger linolja på det, tror det duger.

https://i.imgur.com/sKCWMNWh.jpg

Nu plastrenoverare på båda lamporna
https://i.imgur.com/03uyYsbh.jpg

https://i.imgur.com/vxY95xch.jpg

Som sen blir gula med hjälp av strålkastarfilm
https://i.imgur.com/0eGfUXWh.jpg

Senast redigerat av DennisCA (29 augusti 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
29 augusti 2023 · 251 Inlägg

Förra helgen tänkte jag att jag skulle plocka av stötfångaren och se hur man kunde justera den eller vad som nu pågår där. Det är mycket större glapp under strålkastaren på höger sida, även huven verkar ha större glapp där. Trots jag har justerat den nedåt till max. Nå jag lämnade att slåss med fastrostade skruvar och fick inte allt som jag hoppats gjort. Jag vet inte vad som hänt men sidodelen satt inte fast i skenan utan satt längre ner, nån hemmagjord infästning.

Såhär såg det ut innan
https://i.imgur.com/5oZASUeh.png

Jag plockade av sidodelen och fick också lös den främre stötfångaren (delvis, en rostig skruv håller fast den i vänster sidodel), men såg inget sätt att justera den på något vis. När jag satte sidodelen på skenan går den inte hela vägen fram. Jag tänker den flyttades ner för att få den framåt. Jag fipplade med detta ett bra tag och fick det lite bättre men det är som något inte är rätt. Men vad så är jag inte säker på.

https://i.imgur.com/0C9i7ysh.jpeg

https://i.imgur.com/kdDwVkvh.jpeg

Och huven och glappet på olika sidor

https://i.imgur.com/JNYwUJDh.jpeg

https://i.imgur.com/d9cDV02h.jpeg

Riktigt bra på vänster sida men inte på höger sida.

https://i.imgur.com/SfULWxmh.jpg

Då jag suttit och stirrat på bilen tycker jag högra framlampan går neråt ju längre ut den går. Lampan fästs i en plåtbalk som går tvärs över bilens front och den här balken är skruvad i "plåtkroppen" på varsin sida.  Jag undrar om den fått en smäll där som tryckt saker nedåt och det har inte fixats korrekt, eller så har det hänt nåt annat. Tror inte dessa brukade vara såhär pass från fabrik? Man har ju hört mycket om inpassningarna från fabrik då det gäller 900orna och att det inte var världens bästa.

Senast redigerat av DennisCA (29 augusti 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
1 september 2023 · 251 Inlägg

Mycket ljusrelaterat fel där bak på denna nu. Just fixat bromsljuset i hatthyllan, så ser jag lite längre ner. Kollade själva lampan i mitt labbagregat (hemmabygge från en psu) och den funkar. Ska ta ut båda insatserna och felsöka dom, för jag har inget bakre dimljus heller. Planen är att slipa alla banor, rugga upp dom och sen flussa ordentligt och löda på tenn i banorna. Sen klarlacka alla banor (inte blecken, såklart). Då hoppas jag de står emot korrosion och ärgning.

https://i.imgur.com/xjhNxObh.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
18 september 2023 · 251 Inlägg

Litet skämmande med backljusen efter att ha plockat isär konsolen runt växelspaken och konstaterat allt funkar, att säkringen ändå var boven trots man kollade där tidigare. Såg förmodligen fel på bakljus och backljus...

Några småsaker. Bytte drivrem till servopumpen, har hört slirande ibland* men tror det är generatorremmarna som är för lösa nu, en verkar lösare än den andra trots båda är nya, men tror de är olika märken dock. Den gamla drivremmen stod det 10x847 på, den jag fick från bildelsaffären var 10x825. Men det fanns tillräckligt med justering för att få den att funka trots allt.

* Ibland när man kör och det regnar, svänger man åt en sida tar ljudet slut en liten stund, det är inte hjullagren då det inte ändrar karaktär med olika hastighet. Jag trodde det var servoremmen som var gammal, men det slirade till litet då jag startade bilen och servoremmen var mera spänd nu än generatoremmarna. Så jag behöver förmodligen spänna dessa lite mera. Går ju bara på känn.

Ser ut som det är lågt här (servo).
https://i.imgur.com/gpqwBluh.jpg

Såg lite lågt ut även här men då jag kollade noggrannare låg det över MIN strecket ändå, bilen stått i 4 timmar kanske här. Tanken är att byta och spola kylarvätskan nån gång.
https://i.imgur.com/5dQwlouh.jpg

Bytte emblem på huven, läste om ett trick med en skruv och det funkade riktigt bra! Tog inte ens 5 minuter att få bort det.
https://i.imgur.com/X6hLQhih.jpg

https://i.imgur.com/GMEX040h.jpg

I söndags bytte jag rotor och fördelarlock, märker inte någon skillnad, den spinner fint som vanligt tycker jag. Det var förmodligen onödigt men då har jag det iallafall överstreckat på listan med gamla delar i okänt skick.

Gamla och nya fördelararmen, trodde det skulle vara svårt att få av den men nä, gick hur lätt som helst.
https://i.imgur.com/a3eEfp1h.jpg

Såhär ser det ut här inne annars...
https://i.imgur.com/cwpqqheh.jpg

Ihopmonterat igen
https://i.imgur.com/405FkHUh.jpg

Tyvärr for avlastningsventilen åt helvete igen, ca en månad höll eftermarknadsventilen från maptun. Nu hämtar jag en saab original från en lokal verkstad som råkade ha i lager.

Sist en spelare som ska passa lite bättre in i saaben. Blir att spela in några mixtapes nu (jag har så jag kan spela in rakt från datorn till kassett)
https://i.imgur.com/KBvtNRqh.jpg

https://i.imgur.com/kgU4I4qh.jpg

Senast redigerat av DennisCA (18 september 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
5 januari · 251 Inlägg

Varit paus ett tag, jobbade hårt med att få garaget utrymt och sen har bilen stått inomhus. Men har haft lite semester under julhelgen. Tidigare har jag tagit bort all isolering från bagaget, ska slipas och rosten konverteras och målas om med 2k epoxifärg innan jag lägger ny isolering.

https://i.imgur.com/CiKMtK7h.jpg

Plockade av stötfångaren, vilket krävde ganska mycket jobb då flera fästen har rostat fast. Tanken var att tillverka nya fästen för dimljusen jag hade köpt tidigare. Men det såg så jäkligt ut att jag började plocka isär mera.

https://i.imgur.com/0v1bvfkh.jpg

https://i.imgur.com/82fevzxh.jpg

Varenda skruv är rostad bortom räddning.

https://i.imgur.com/uS9frkDh.jpg

Men till sist fick jag isär allting. Nu ska allt rengöras och jag ska fundera ut nya infästningar.

https://i.imgur.com/SOWCa9th.jpg

Tittade på alla sorters fästmetoder, plastclips, rostfria skruvar och muttrar och sånt men i slutändan blev det ändå Saabs egna metod, fast jag går upp en storlek till M5 istället. Plus nuts kallas dom:
https://i.imgur.com/mTrYrAVh.jpg

Hade faktiskt köpt dessa för några år sen och glömt bort dom. Tyvärr inte rostfria bara förzinkade men det får duga, de gamla klarade ju sig 33 saltiga vintrar. Det finns rostfria att köpa på nätet dock.

https://i.imgur.com/7x87P1ch.jpg

https://i.imgur.com/ECHz6hxh.jpg

Fast efter jag monterat en så tyckte jag att jag borde rengöra stötfångaren innan jag fortsätter så nu luktar den frukt efter jag tog in den i badrummet och rengjorde den med duschgel och tvättsvamp. Fortsätter rengöra de andra delarna, så bra de nu går...

Jag monterade ihop stötfångaren igen och börjat tillverka fästen för dimljusen, tittade på bilder av fabriksfästena för några veckor sen men jag gick mest på känn och gjorde en del i gången, sen gjorde jag samma delar igen. Men de påminner lite om fabriksfästerna, jag antar det naturligt blir en liknande design då det ska passa in.

Jag tyckte här passade det att montera dom på stötfångaren så kan jag använda redan existerande skruvar och muttrar.

https://i.imgur.com/rFTmxRoh.jpg

https://i.imgur.com/1Egw0YJh.jpg

https://i.imgur.com/YvN7Rqeh.jpg

Allt är bara punktat först. Och sen helsvetsar jag.

Såhär blev det:

https://i.imgur.com/3GoZ5NVh.jpg

https://i.imgur.com/WY9Rl2nh.jpg

https://i.imgur.com/B0TEDYHh.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
21 mars · 251 Inlägg

Slipat bort gammal färg och rost ur bagaget där det läckt in vatten.

Arbetsmomenten har varit ungefär:

-Hackat bort rester med spackel och multitool

-Slipat med vinkelslip och stålborste

-Sprejat tjärlösare och skapat stora högar med smutsiga trasor.

-Torkat med aceton

-Applicerat rostomvandlare, därför ser områden med bar metall mörka ut

https://i.imgur.com/bcI6HeNh.jpg

https://i.imgur.com/H9MuCZmh.jpg

https://i.imgur.com/auH93FLh.png

Vänster sida av botten är nästan helt skonad från rost, höger sida där det läckt mycket mera är den mest utsatta. Det blir förmodligen några varv till med stålborsten och gnuggande med trasor. Tanken är att lägga epoxigrund, sedan måla flera lager tröskelskyddsmassa över epoxin, den har rostskyddande egenskaper och ljuddämpande egenskaper samt är övermålningsbar. Jag ska se hur det låter sen, jag vill inte applicera smältfolie igen i första taget direkt. Det kan hända jag provar nåt annat material isåfall som man kan plocka bort.

Fast i foliens försvar, så jag tror om man från fabriken hade gjort smältfoliens yta litet större så vattnet som läckt in via bakljusen hade fallit ned på folien och inte bakom den, eller om de hade tätat området där folien möter metallen med karosseritätning eller liknande, så hade aldrig vatten tagit sig under folien och jag hade inte idag haft orsak att göra om allting. Det var riktigt bra uttänkt men man missade på en liten sak bara.

Rollat ett lager med 2k epoxiprimer. Biltemas vita har jag använt förut men tror det blir sista gången. Inget fel på produkten som så, men härdaren blir gammal och man kan inte köpa den separat vid behov. Så det blir en massa slöseri om man inte använder allt på en gång, typ målar en helt båt. Har inte hittat Hagmans CA lokalt men nånting passande måste vi ju ha... Primer måste gå att köpa separat, det är ett krav.

https://i.imgur.com/30D6j0dh.jpg

Det bruna är inte rost utan rostskyddsvax och liknande klet. Men visst det finns lite rost längre bak där delarna möts. Jag har applicerat linolja på det så det bör inte bli värre. Får väl titta på det igen nån annan gång.

Målat tröskelskyddsmassa över epoxin (fick räcka med ett lager) som ska fylla rollen som ljuddämpning och extra rostskydd i ett.

https://i.imgur.com/TFC4x1Ph.jpg

Först försökte jag rolla på det men det ville det blev inte till något. Tur jag har en spruta och det blev ganska bra borde ha gjort det direkt. Tyvärr ser man där det krackelerat på ställen, det är där jag försökte rolla på den. Jag använde upp hela litersburken på denna applikation. Efter det torkat ordentligt ska jag spruta på ett lager till för bättre ljuddämpning och så jag får bort de där fula bitarna. Sen blir det silverfärg över.

Applicerat ny butylmassa runt lamporna också, den gamla massan börja falla bort i bitar så jag krafsade bort allt gammalt och lade nytt. Tips: WD-40 på fingret gör man kan smeta ut det och forma massan utan att det blir en otrolig röra. Butylmassa är ju annars väldigt otrevligt att jobba med då det vill ta fast i allt. WD-40 är också bra att rengöra händerna med från färg och allt möjligt.

https://i.imgur.com/4fzexJ4h.jpg

Senast redigerat av DennisCA (21 mars )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
21 mars · 251 Inlägg

Plockade av stötfångaren igen.

Jag har stört mig ett tag på dimljusen nu, dom ser fel ut. För långt ifrån varandra helt enkelt jämfört med fabriksfästen. Nu har jag modifierat fästena så varje lampa är 5cm längre in mot mitten.

https://i.imgur.com/tuo5UZSh.jpeg

https://i.imgur.com/6uZKqTwh.jpeg
(det röda är primern, målat lite slarvigt, det är biltemas röda primer och sen svart lack)

https://i.imgur.com/2z7tOs5h.jpeg

Jag har också gjort en snabb rostfix, då jag köpte bilen hade den rost på tröskeln här, där listen ligger emot. Jag slipade bort rosten med roterande stålborste,rostkonverter, slipade, rostkonverter. Jag har upptäckt om man applicerar aceton och direkt slipar med stålborsten innan det hinner avdunstar rengör det mycket bättre. Man får en riktigt blank och fin yta utan rost, ser ganska häftigt ut när rostporerna är rensade på rost och glänser.  Spacklade med glasfiberspackel.

https://i.imgur.com/LUjLhvFh.jpg

Inte så dåligt för ett sprejburksjobb, fotot gör man ser skillnaden bättre än i verkliga livet dessutom. Silverfärgen var bara en burk med silverfärg, ej matchad. Får se hur det håller med tiden om det blir att göra om med 2k lack.

https://i.imgur.com/mPmE2eUh.jpeg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
21 mars · 251 Inlägg

Det är bakljusen som det läcker in igenom, jag har blivit trött att försöka täta och ska byta tätningarna istället. Jag slet bort det gamla och analyserade profilen

https://i.imgur.com/RXkvJgSh.jpg

Klippte av en bit och kollade och mäter profilen. Jag vet inte om profilen originellt var formad såhär eller om det är formen den antagit efter många år. Men jag tror en O-profil likt den jag visar kommer funka. Material vettefasiken? Så länge det är svart tänker jag det funkar. Originalet är nån sorts skumaktigt gummi och jag vet inte om det är något att replikera med tanke på alla problem det haft med läckage.

https://i.imgur.com/pfHZqpOh.jpg https://i.imgur.com/DZ18BvP.png

Den här lilla biten kan vara svårare, den sitter på toppen av lamporna och ser helt unik ut. Jag har provat 3D skanna den och har en 3d modell som kan printas i TPU material. Jag tror dock jag skiter i det och lägger tillbaka dom.

https://i.imgur.com/EnPThejh.jpg

Jag tror det är värt att försöka få dessa ersatta med modern metervara för det kommer inte bli lättare i framtiden att få tag i original och de håller ju ändå inte så länge innan de börjar läcka.

Och nya tätningar som var svarta hittade jag på Clas Ohlson. Jag kompletterar på stället där det saknas spår i lampan med butyltätning.

https://i.imgur.com/2oHqpsCh.jpg

Jag tror också det är en bra idé att komplettera tätningen på lampan med en flat tätningslist på karossen så blir det tätning mot tätning.

https://i.imgur.com/QLUsgJhh.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
21 mars · 251 Inlägg

Vad annat har jag gjort under vintern...
Jo jag installerade en AUX utgång på kassettspelaren då jag ändå hade ut den.

Det första jag gjorde var att bygga en audio-probe. Jag kopplar den till telefonen och spelar nånting på den.

https://i.imgur.com/L3MlUjYh.jpg

Sen lägger jag kontakten nånstans på utgångarna ur radio-tuner enheten och om det kommer ljud ur bilstereon så har jag hittat var en ljudkanal går till förstärkaren. Jag klipper av höger och vänster kanal.... Detta är en kinesbyggd radio trots Alpine namnet, så inget museiföremål...

https://i.imgur.com/q7aGjeNh.jpg

Sen löder jag in två par kablar istället, kopplar jag ihop dessa funkar radion som vanligt.

https://i.imgur.com/QoRilp1h.jpg

Med hjälp av en sån här 3.5mm utgång så byglar det ihop radion som vanligt tills man trycker in en audioplugg, då bryts kopplingen och ljudet tas från enheten som pluggades in automatiskt.

https://i.imgur.com/uHw4cVX.gif

Nu installerat och det låter riktigt bra. Jag behövde installera motstånd på ca 100 ohm i varje kanal innan det blev OK.

https://i.imgur.com/pKOCl3N.jpeg

Jag lyckas inte hitta den ena blindpluggen vid fototillfället men den kom fram sen, låg under skrivbordet....

Sen startade jag upp Saaben och körde ut den, första gången sen oktober, behövde få in en annan bil för rostsvetsning.

https://i.imgur.com/94C3rmyh.jpg

https://i.imgur.com/4p5STnBh.jpg

https://i.imgur.com/IzEamsGh.jpg

Ena kromlisten är borta, gick i bitar då jag plockade av den. Men har ersättningslist som limmas fast, ja det var sista originallisten på bilen det som försvann, nu blir alla limvarianten.

Men nog gör sig bilen bra i snön, det är en naturlig miljö för en Saab. Detta är då från tidigare än inläggen ovan, detta blev inte direkt i kronologisk order... Innan jag modifierade dimljusen.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
21 mars · 251 Inlägg

Jo! Köpte också 4 st spridare från en 9000, -431:or, fick också fuelrail + BTR från 9000an men de har jag ingen nytta av, men sparas...

Ja vad ska jag med röda spridare till en 900a? Jo de flödar ganska nära 30% mera vid samma tryck än de gröna som finns i bilen. Så lägga in dessa och ställ tändningen till ca 20 grader och likt en Farbror Frej sketch så har du gjort en E85 bil.

https://i.imgur.com/iKYygO9h.jpg

Filtren urplockade, de satt hårt, men en skruv i rätt storlek och en glidhammare gjorde det till några minuters jobb.

https://i.imgur.com/cQzAtcCh.jpg

Ultraljudstvättas på utsidan först och ska tvättas invändigt när de är öppnade sen. Jag har ett labbaggregat som kan hålla upp spridaren med 2-3V och spridaren ska tvättas i bensin + thinner medan ett vakuum ska suga lösningen baklänges genom spridaren. Behöver få en billig vakuumpump ännu! Typ ur nån skrotbil tänker jag.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
4 april · 251 Inlägg

Jag har äntligen fått de här amp super seal kopplingarna från aliexpress, det tog jääkla länge... Men billigt åtminstone. Så jag kunde äntligen göra det sista med dimljuskopplingarna. Som vi kan se finns här också rost, just nu har jag bara lagt linolja på allt.

https://i.imgur.com/mgCVS28h.jpg

Dragit kabelskydd över ledningarna också för jag tyckte mest det såg bättre ut. Lite kort just här men äh
https://i.imgur.com/csRnE4th.jpg

Ny kylare kom också, men monteringen så väntar jag med tills efter jag sköljt kylsystemet.
https://i.imgur.com/rCrvAkCh.jpg

Jag har monterat baklamporna igen, efter jag sprejat linolja i hålrummen bakom lamporna. Jag har lagt en tätning till på själva bilen, så det blir tätning mot tätning. Svårt att hitta rätt så det blev en D-tätning som är brun (syns ej sen).
https://i.imgur.com/KnC56r9h.jpg

Och de två tätningarna träffar varandra och det blir ganska tajt så jag vill tro detta ska hålla tätare än originalen. Men vi får se när den får lite vatten på sig...
https://i.imgur.com/2uf8yf4h.jpg

Sen började jag med drivknuten. Börjar med att plocka bort bromsoket. Kniper av bromsslangen och tejpar för enligt VHB.
https://i.imgur.com/b0q8KTjh.jpg

Bromsoken kom av ganska lätt, och bromsskivan likaså.
https://i.imgur.com/frNJYUEh.jpg

Mellan den bilden och nästa hade det gått ganska länge, fick slåss ganska hårt mot bultarna i den övre armen. Jag vill ha bort hela navet så jag lossar båda kullederna.
https://i.imgur.com/5Ni8c0ah.jpg

Här är också den nya kulleden, den gamla är kass det känns hur glapp den är. Den övre känns ganska bra faktiskt och även kulleden till styrstaget är i bra skick.
https://i.imgur.com/TTKo0CGh.jpg

Bromsoken då, pinnarna glider lätt och damaskerna är hela och känns flexibla och friska, jag tror inte de behöver bytas.
https://i.imgur.com/2CKmsEyh.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
4 april · 251 Inlägg

Och bromsoket är färdigt med elektrolysbadet, haft i flera omgångar men det är svårt att komma åt alla skrymslen.

https://i.imgur.com/vFlasr3h.jpeg

https://i.imgur.com/qCP7QzUh.jpeg

Nu är dom redo för färg.

Fick även av bromsskölden utan att pressa ut hjulnavet. Det krävde att jag borrade ut skruvarna men då det är genomgående hål var det inte så svårt, kunde borras bakifrån sen bröt jag bort bultskallen. Jag klippte slutligen bort en bit av skölden så den kunde trädas över axeln.

https://i.imgur.com/0KOfH2Vh.jpg

Senast redigerat av DennisCA (4 april )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
master_lars
5 april · 1 162 Inlägg

DennisCA skrev:
Litet skämmande med backljusen efter att ha plockat isär konsolen runt växelspaken och konstaterat allt funkar, att säkringen ändå var boven trots man kollade där tidigare. Såg förmodligen fel på bakljus och backljus...

Några småsaker. Bytte drivrem till servopumpen, har hört slirande ibland* men tror det är generatorremmarna som är för lösa nu, en verkar lösare än den andra trots båda är nya, men tror de är olika märken dock. Den gamla drivremmen stod det 10x847 på, den jag fick från bildelsaffären var 10x825. Men det fanns tillräckligt med justering för att få den att funka trots allt.

* Ibland när man kör och det regnar, svänger man åt en sida tar ljudet slut en liten stund, det är inte hjullagren då det inte ändrar karaktär med olika hastighet. Jag trodde det var servoremmen som var gammal, men det slirade till litet då jag startade bilen och servoremmen var mera spänd nu än generatoremmarna. Så jag behöver förmodligen spänna dessa lite mera. Går ju bara på känn.

Ser ut som det är lågt här (servo).
https://i.imgur.com/gpqwBluh.jpg

Såg lite lågt ut även här men då jag kollade noggrannare låg det över MIN strecket ändå, bilen stått i 4 timmar kanske här. Tanken är att byta och spola kylarvätskan nån gång.
https://i.imgur.com/5dQwlouh.jpg

Bytte emblem på huven, läste om ett trick med en skruv och det funkade riktigt bra! Tog inte ens 5 minuter att få bort det.
https://i.imgur.com/X6hLQhih.jpg

https://i.imgur.com/GMEX040h.jpg

I söndags bytte jag rotor och fördelarlock, märker inte någon skillnad, den spinner fint som vanligt tycker jag. Det var förmodligen onödigt men då har jag det iallafall överstreckat på listan med gamla delar i okänt skick.

Gamla och nya fördelararmen, trodde det skulle vara svårt att få av den men nä, gick hur lätt som helst.
https://i.imgur.com/a3eEfp1h.jpg

Såhär ser det ut här inne annars...
https://i.imgur.com/cwpqqheh.jpg

Ihopmonterat igen
https://i.imgur.com/405FkHUh.jpg

Tyvärr for avlastningsventilen åt helvete igen, ca en månad höll eftermarknadsventilen från maptun. Nu hämtar jag en saab original från en lokal verkstad som råkade ha i lager.

Sist en spelare som ska passa lite bättre in i saaben. Blir att spela in några mixtapes nu (jag har så jag kan spela in rakt från datorn till kassett)
https://i.imgur.com/KBvtNRqh.jpg

https://i.imgur.com/kgU4I4qh.jpg

Du vill inte sälja gamla stereon du hade?

master_lars
5 april · 1 162 Inlägg

Snyggt jobbat i övrigt. Skulle rekommendera att byta bromsslangarna också. Bak brukar de vara väldigt dåliga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang