Ökad bränsleförbrukning passat b6

emmafrank03
16 september 2023 · 17 Inlägg

har inte varit alls på verkstad då det är pengar jag inte har utan gjort servisar o annat hemma då ja o andra är kapabla till det

Jesper328
16 september 2023 · 2 385 Inlägg

Inte bara så enkelt att du har anliggande bromsar?

Ber om ursäkt om detta redans tagits upp, orkar inte läsa igenom allt. big_smile

Up the RA
MustangHT1967
16 september 2023 · 94 Inlägg

Gjorde detta på min Audi A6 2.0 Tdi e -10
https://www.motormagasinet.se/article/v … ingsmaskin
Utfördes av Mekonomen verkstad .
Om den drar mindre bränsle , nja , men den blev rappare i motorgången .
Obs har även motoroptimering på kärran .

Kör 2,5 mil ToR till jobbet , drar 0,6 sommar , 0,7 vinter .
Obs att bränslet idag inte är lika energitätt , jämfört med 100% ren diesel .

Senast redigerat av MustangHT1967 (16 september 2023)

emmafrank03
16 september 2023 · 17 Inlägg

Jesper328 skrev:
Inte bara så enkelt att du har anliggande bromsar?

Ber om ursäkt om detta redans tagits upp, orkar inte läsa igenom allt. big_smile

faktiskt inte, det att ena belägget är dåligt bak inget vi har tittat på men tack ska göra det

MustangHT1967
16 september 2023 · 94 Inlägg

emmafrank03 skrev:

Jesper328 skrev:
Inte bara så enkelt att du har anliggande bromsar?

Ber om ursäkt om detta redans tagits upp, orkar inte läsa igenom allt. big_smile

faktiskt inte, det att ena belägget är dåligt bak inget vi har tittat på men tack ska göra det

Om bromsarna ej är renoverade sedan bilen tillverkades så är det hög tid .
Bromsoken / kolvar rostar sönder och kärvar , går tungt .
Resultatet är att bromsar ligger an och skapar en bil som inte rullar lätt .

Har på min egen kärra bytt allt gummi + kolvar + målat skivor / bromsok / hållare .
Från början (när jag köpte bilen) trodde jag den hade självbromsande funktion i motlut big_smile

emmafrank03
5 oktober 2023 · 17 Inlägg

skivor och belägg va inte länge sen det byttes, men för min det med "renovering " kan det bars va lättare för mig o bara köpa nytt även om det kostar skjortan ? kände på det och tycker det rullar lätt ?

Jesper328
5 oktober 2023 · 2 385 Inlägg

Att renovera ok är givetvis billigare.
Tråkigt dock om det visar sig att kolven och loppet är skrot när man väl tagit isär.

Nya bromsok är inte speciellt dyrt.
Tror att genomsnittspriset till VW av din årgång ligger runt 800kr fram, och 1100kr bak för ”mellankvalitet”.
Gäller ej bromsok med elektrisk pbroms.

Om du har ett hjul som går lite tyngre så kan det vara då enkelt att det är glidbultarna som kärvar också.
Likaså att beläggen sitter fast i okhållaren.

Up the RA
SportPilot Ubåtsingenjör
5 oktober 2023 · 7 234 Inlägg

Om det nu skulle vara filtret, kan man inte rensa det och programmera bort felkoden? Bilen borde gå bättre utan filter

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vriiid
5 oktober 2023 · 2 Inlägg

emmafrank03 skrev:
hej! snälla behöver hjälp hittar inte vad felet är och försökt läst runt lite. köpte min passat för 2 år sen, en passat b6a 2010. då drog den 0.5 och står 0,45 på transportstyrelsen vid blandad körning. men med tiden har den börjat bra mer o mer och ligger nu runt 0,7 liter milen.

Servar den varje år när den sagt till med olja och filter samt hållt koll på däcktryck och mönster som man,läster sig till och har inte mycket annorlunda körstil. kollar man service boken har dom varit lite slarviga och inte gjort något sen 2015, men ska göra en större på verkstad när man fått ihop lite mer pengar.

vad annars kan det vara för orsak för vill verkligen har tillbaka så som det står i förbrukning.

samtidigt nu på detta har min motor fläkt börjat låta mera, aldrig hört sen så sätt innan samt när bilen är avstängd men nu senaste 1-2 veckorna när man kliver ur bilen hör man hur den låter o det är ganska högt?!

hjälp snäll

Erfarenheter av  Passat B6, 1.6 TDI BlueMotion -10 här (manuell låda). Har statistik på förbrukning (vid pump) under tre år, var som lägst nere på 0,54 (landsväg, sommar) och var uppe på 0,76 som högst med kortare stadskörningar på vintern.

Medelförbrukningen under tre år landade på 0,64 (16000-21000 mil). Dieselgate åtgärdades innan jag köpte den och jag har gjort all service (olja/filter) själv så inga uppdateringar av mjukvara.
Hade en del problem med anliggande bromsar, partikelfilter/regenerering och EGR-ventil förra våren men ändå noterade jag lägsta snittförbrukningen i april. Bromsarna låg på så skivorna glödde vid ett par tillfällen, då märker man det ju i alla fall.

Inser nu att det här inlägget kanske inte hjälper så mycket men det kanske belyser det faktum att biltillverkarna levererar glädjesiffror vad gäller förbrukningsuppgifter. Kan väl lägga till att jag nu bytt till en åtta år nyare diesel. Den drar 10% mer.

emmafrank03
6 oktober 2023 · 17 Inlägg

Jesper328 skrev:
Att renovera ok är givetvis billigare.
Tråkigt dock om det visar sig att kolven och loppet är skrot när man väl tagit isär.

Nya bromsok är inte speciellt dyrt.
Tror att genomsnittspriset till VW av din årgång ligger runt 800kr fram, och 1100kr bak för ”mellankvalitet”.
Gäller ej bromsok med elektrisk pbroms.

Om du har ett hjul som går lite tyngre så kan det vara då enkelt att det är glidbultarna som kärvar också.
Likaså att beläggen sitter fast i okhållaren.

kollat upp och till min bil var det 1500 minsk för ok bak

emmafrank03
6 oktober 2023 · 17 Inlägg

Vriiid skrev:

emmafrank03 skrev:
hej! snälla behöver hjälp hittar inte vad felet är och försökt läst runt lite. köpte min passat för 2 år sen, en passat b6a 2010. då drog den 0.5 och står 0,45 på transportstyrelsen vid blandad körning. men med tiden har den börjat bra mer o mer och ligger nu runt 0,7 liter milen.

Servar den varje år när den sagt till med olja och filter samt hållt koll på däcktryck och mönster som man,läster sig till och har inte mycket annorlunda körstil. kollar man service boken har dom varit lite slarviga och inte gjort något sen 2015, men ska göra en större på verkstad när man fått ihop lite mer pengar.

vad annars kan det vara för orsak för vill verkligen har tillbaka så som det står i förbrukning.

samtidigt nu på detta har min motor fläkt börjat låta mera, aldrig hört sen så sätt innan samt när bilen är avstängd men nu senaste 1-2 veckorna när man kliver ur bilen hör man hur den låter o det är ganska högt?!

hjälp snäll

Erfarenheter av  Passat B6, 1.6 TDI BlueMotion -10 här (manuell låda). Har statistik på förbrukning (vid pump) under tre år, var som lägst nere på 0,54 (landsväg, sommar) och var uppe på 0,76 som högst med kortare stadskörningar på vintern.

Medelförbrukningen under tre år landade på 0,64 (16000-21000 mil). Dieselgate åtgärdades innan jag köpte den och jag har gjort all service (olja/filter) själv så inga uppdateringar av mjukvara.
Hade en del problem med anliggande bromsar, partikelfilter/regenerering och EGR-ventil förra våren men ändå noterade jag lägsta snittförbrukningen i april. Bromsarna låg på så skivorna glödde vid ett par tillfällen, då märker man det ju i alla fall.

Inser nu att det här inlägget kanske inte hjälper så mycket men det kanske belyser det faktum att biltillverkarna levererar glädjesiffror vad gäller förbrukningsuppgifter. Kan väl lägga till att jag nu bytt till en åtta år nyare diesel. Den drar 10% mer.

oki, börjar nog bli bak för mig med o byta ut lite av det. 13 år nu och inget lär va nytt innan mig.  kolla felkoder och egr kontakt var trasigt iaf. dock har ett nytt fenomen uppstått, inget du kke har koll på ? den överhettas enligt tempmätaren  men kollar man motor slangar o annat är dom inte överdrivet varma. inga signaler på kokande eller något. bytt termostat och givare men funkat inte. mästaren rör sig ner sen upp och håller på så men ca s2 mellan rum. så tar inga tider när den rör sig upp o ner

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang