Mekatronik Passat GTE 2017

KrilleLarsson
13 oktober 2023 · 6 Inlägg

Hej
Jag har en PASSAT GTE (hybrid) 2017 där mekatroniken till växellådan gått sönder enligt VAG som gjort en felsökning
Priset för en ny inkl montering är 46.500:- !!!! enligt verkstaden. Jag har kollat runt ganska mycket om det finns någon som renoverar för priset är extremt tycker jag.  Finns det någon som har råkat ut för detta eller vet någon som kan "laga" detta. Obs det är inget fel på växellådan, det som händer är att den plötsligt slår av bensindriften och går endast på el.
Det är mekatroniken på en 6-växlad växellåda med dubbelkoppling 0DD

Kristian Larsson

Jesper328
13 oktober 2023 · 2 385 Inlägg

För renoveringar så har du Atech2 och AcTronics.

Vilka belägg har de för att rättfärdiga ett byte av mekatronikenheten?
Har du svart på vitt vad de har kontrollerat under felsökningen?
Har dom demonterat mekatronikenheten och kontrollerat den på bänk?

Nu tänker jag inte spy galla då även jag gör felbedömningar ibland, men många gånger så går felsökningar alldeles för fort.
Och visst, en ny mekenhet kanske fixar dina problem, men det kanske bara är någon liten pryl för en femhundring inuti denna som egentligen behöver bytas.

Up the RA
KrilleLarsson
13 oktober 2023 · 6 Inlägg

Hej Jesper och tack för svaret.

Det är exakt det jag undrar också eftersom jag kunde se på räkningen att felsökningen tog 20min cirka, med andra ord har de satt in sladden och kollat felkoden bara.

De kommer inte plocka isär den för jag tror inte att de kan det utan de kommer bara byta den för 46.500:-
De skrev att det "sannolikt" var mekatroniken och det ifrågasatte jag också. Jag fick svaret att den ska fungera när de bytt ut den???

Jag har kollat runt med lite verkstäder och jag vet att en utav dem kontaktade Atech2 men de klarar inte denna typ av problem.
Jag får kolla med Ac Tronics och se vad de säger

Tack för svaret och skulle du komma på någon annan lösning så hör gärna av dig
Trevlig helg

krambriw
13 oktober 2023 · 433 Inlägg

På en såpass ny bil gäller väl fortfarande din maskinskade del i (hel)försäkringen?? Såvida du inte bara valt att ha halvförsäkring...

KrilleLarsson
13 oktober 2023 · 6 Inlägg

Hej


Tyvärr inte eftersom den endast gäller till 12.000 mil och bilen har gått 17.000 mil
Jag har hel försäkring

Jesper328
13 oktober 2023 · 2 385 Inlägg

KrilleLarsson skrev:
Hej Jesper och tack för svaret.

Det är exakt det jag undrar också eftersom jag kunde se på räkningen att felsökningen tog 20min cirka, med andra ord har de satt in sladden och kollat felkoden bara.

De kommer inte plocka isär den för jag tror inte att de kan det utan de kommer bara byta den för 46.500:-
De skrev att det "sannolikt" var mekatroniken och det ifrågasatte jag också. Jag fick svaret att den ska fungera när de bytt ut den???

Jag har kollat runt med lite verkstäder och jag vet att en utav dem kontaktade Atech2 men de klarar inte denna typ av problem.
Jag får kolla med Ac Tronics och se vad de säger

Tack för svaret och skulle du komma på någon annan lösning så hör gärna av dig
Trevlig helg

Jahapp, det var ju inget tillfredsställande svar.

Det enda jag kan råda dig till att göra är att höra av dig till verkstan och begära ut felkodsprotokollet för att sedan dela med dig av det till oss.
Jag kan se om det finns någon TSB på de felkoderna och symptom isåfall.

Alternativ två är att leta reda på en BRA verkstad i din omnejd som faktist vill felsöka kärran.

Trevlig helg!

Senast redigerat av Jesper328 (14 oktober 2023)

Up the RA
KrilleLarsson
16 oktober 2023 · 6 Inlägg

Tack för hjälpen
Jag ska försöka få ut protokollet

Mvh Kristian

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang