Bärgare kör till oseriös verkstad

Orfeus
3 februari · 111 Inlägg

Hej!

Min fru var med om en grej med sin gamla Nissan här om dagen, som jag tänkte höra om. Det handlar om bärgning och om verkstäder (om ni inte vill läsa hela).

Frugans gamla Nissan startade inte och det hela slutade med att hon ringde bärgaren. Han kom och fick inte igång den och tog med sig bilen till en verkstad som han påstod sig ha ett samarbete med. Det skulle vara bra verkstad.

Senare på eftermiddagen ringde verkstaden och sa bara att motorn var kass. Det kanske skulle kosta 15-20000kr att laga, och det är ju mer än vad bilen är värd. Men min fru ville gärna att en verkstad som hon känner till och litar på kikar på bilen. Så vi hämtar den, betalar en felsökningsavgift om 500kr och bogserar den till den andra verkstaden. På den första verkstaden säger han igen - kanske 15-20000kr och att det har kommit in vatten i motorn.

Efter några dagar ringer de från den nya verkstaden och berättar att bilen nu är igång! De hade torkat kablarna och satt in nya tändstift, men lagt lite tid på den. Men det var inte i närheten av 15-20000kr.

Min fru blev lite förvånad, men killen på verkstaden bara skakade på huvudet och sa att de försökte ju bara blåsa henne på den gamla verkstaden.
Kanske skulle de erbjuda sig att skrota den och ta själva ta hand om katalysatorn - eller jag vet inte.

Men går det till såhär att bärgare åker till mindre seriösa verkstäder som försöker blåsa kunderna?
Och hur ser det ut - får bärgaren någon provision eller vad har hänt egentligen?

Man har ju lust att skriva ett lågt betyg åt både bärgaren och verkstaden i något kundbetyg. Annars var bärgaren trevlig och hjälpsam, så hon var nöjd med honom.

torsen
3 februari · 7 264 Inlägg

Har råkat ut för att en bägare körde min bil till en Mekonomenverkstad, i stället för för till en riktig bilverkstad.
Den bidragsanställde "mekanikern", som inte kunde svenska, ställde till med fler problem än bilen hade när den togs in.
Efter månader transporterades bilen till en annan bilverkstad.
Felet var att satelitdreven i slutväxeln/differentialen hade spruckit.
Hade jag inte haft maskinskadeförsäkring med 2.000:- i självrisk, inkl bärgning, hade jag aldrig begärt assistans utan fixat problemet själv(fast till mycket högre pris eftersom en slutväxel kostar mer än självrisken på försäkringen).

Orfeus
3 februari · 111 Inlägg

Hmm, skumt. Konstigt att man inte väljer mer själv.

I vårt fall hamnade bilen på en skum bakgård i ett industriområde. Så det var långt ifrån Mekonomen. Å andra sidan var det nog mer kvalitén på verkstaden som passade bilen.

Steff240
3 februari · 1 026 Inlägg

Vad var det för bärgningsbolag? Nåt stort typ assistancekåren eller nåt lokalt?

Lucif3r
3 februari · 2 219 Inlägg

Om det är assistansförsäkring så brukar det vara så att bilen bärgas till första bästa verkstad som inte är svartlistad.
Sen om det är nisse på hörnet, 100 mil hemifrån, osv osv ... det bryr dom sig inte i.

Brådhis * Voff voff *
3 februari · 10 291 Inlägg

Orfeus skrev:
Men går det till såhär att bärgare åker till mindre seriösa verkstäder som försöker blåsa kunderna?
Och hur ser det ut - får bärgaren någon provision eller vad har hänt egentligen?

Nej... Däremot läser tyvärr inte folk villkoren på sina försäkringar/assistanser. Ibland är det formulerat så att bilen ska köras till närmaste (utifrån skadeplatsen) verkstad och då kan det av förklarliga skäl ibland bli varierande "resultat". Det skiljer mellan olika försäkringar/assistanser. Ibland ska bilen till närmaste märkesverkstad, ibland närmaste verkstad inom en viss kedja (tex AD eller Mekonomen), ibland bara närmaste verkstad och ibland kanske till en valfri verkstad inom en viss radie.

Bärgarens uppdragsgivare (och den som betalar) är ju den som tillhandahåller försäkringen eller assistansen. Någon ersättning från verkstäderna förekommer ej.

Självklart finns det undantag från ovanstående, men detta är en generell bild av hur det funkar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Orfeus
4 februari · 111 Inlägg

Tack för svaren! 🙂
I detta fallet var det Assistancekåren via Folksam som bärgade den. Och det i centrala Västerås, så verkstäder fanns det gott om runt omkring.

Till bärgarens försvar kan ju nämnas att frugan fick frågan var hon ville att den skulle bärgas. Men eftersom hon inte hade pratat med någon verkstad innan, gick hon på bärgarens alternativ. Och det vill man ju kunna lita på att det är okej.

Men är det vanligt att verkstäder dömmer ut gamla bilar för att kanske själva ta katalysatorn eller något, innan skrotning?

Muskelbil
4 februari · 383 Inlägg

Skojare som körde bärgaren till andra skojare han har ett samarbete med för att lura bilägare att sälja bilen till verkstaden som lagar det enkla felet och säljer bilen via någon vimpelhandlare och bärgaren får en provision.
Eller så var verkstaden väldigt okunnig.

torsen
5 februari · 7 264 Inlägg

Också i mitt ovan relaterade fall Folksam och Assistancekåren.
Bärgaren körde från min hemstad, där bilen stod, till Mekonomenverkstad i stad drygt 4 mil bort?
Således förbi Mekonomenverkstad i min hemstad.
Man kan inte låta bli att få tankar på att berörd Mekonomenverkstad stod i maskopi med Assitstancekåren.
Eller?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 februari · 13 756 Inlägg

torsen skrev:
Också i mitt ovan relaterade fall Folksam och Assistancekåren.
Bärgaren körde från min hemstad, där bilen stod, till Mekonomenverkstad i stad drygt 4 mil bort?
Således förbi Mekonomenverkstad i min hemstad.
Man kan inte låta bli att få tankar på att berörd Mekonomenverkstad stod i maskopi med Assitstancekåren.
Eller?

dom har säkert en bra slant i fickan för att köra bilar till ställen.. 

att tro något annat är väldigt naivt..

i min värld är bara märkesverkstad okej. 
om man inte har något annat önskemål.

om jag inte får bilen hem så är det bortkastat att få hjälp hem med bilen..

låta någon jäkla ocker verkstad blåsa skiten ur någon nej tack..  skulle bli totalt galen om det hände mig då är det lättare att plocka hem skiten själv. 

fick köra hem min audi från stokholm till örebro med trasig länkarm.. det var väldigt spännade tur men skam den som ger sig..  ett spännband och lite fantasi så blev det ju helt okej

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
5 februari · 10 291 Inlägg

Growe skrev:
dom har säkert en bra slant i fickan för att köra bilar till ställen..

att tro något annat är väldigt naivt..

i min värld är bara märkesverkstad okej. 
om man inte har något annat önskemål.

om jag inte får bilen hem så är det bortkastat att få hjälp hem med bilen..

låta någon jäkla ocker verkstad blåsa skiten ur någon nej tack..  skulle bli totalt galen om det hände mig då är det lättare att plocka hem skiten själv. 

fick köra hem min audi från stokholm till örebro med trasig länkarm.. det var väldigt spännade tur men skam den som ger sig..  ett spännband och lite fantasi så blev det ju helt okej

Naiv eller konspiratorisk, det är bara att välja i vilken ände av skalan man vill vara. wink

Vill du ha bilen till en märkesverkstad i alla lägen så bör du se till att ha en försäkring/assistans som täcker det. Tex Volvia på en Volvo. Har du tex en assistansförsäkring från en verkstadskedja, tex Mekonomen, så kommer bilen alltid att köras dit. Hem eller till märkesverkstad är inte ett alternativ.

Självklart finns det säkert oseriösa bärgare som har egna intressen, men alltsomoftast skulle jag säga att problemet är att bilägaren inte har den blekaste aning om vad dennes försäkring/assistans faktiskt innehåller.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang