Klonkar ifrån framvagn

Torpan39
29 februari · 14 Inlägg

Tjena!

Min bil har klonkat ett bra tag från höger sida fram när jag kör över gupp och ojämnheter på vägen och jag har inte haft möjligheter att fixa den men nu är det nya ljud som har kommit och jag lär väll ta tjuren i hornen och fixa det.

Nu gnisslar det från samma ställe (vad jag tror) vid det minsta lilla gupp sen gnisslar det mycket när jag svänger till vänster, inte eller minimalt när jag svänger åt höger.

För att spara tid så frågar jag här om det är någon som vet vad det är för jag har ingen bra koll på bilar och har inte sån lust att ligga under bilen i snön och försöka leta på felet.

Jag har läst att övre stötdämparkudden eller vad det heter kan vara dålig på gamla bilar och denna har gått 15000 mil, kan det vara nått?

Bilen är en chrysler 300 2007 crdi

Tack i förhand

zzr94092
29 februari · 4 404 Inlägg

Kolla stabbstagen först..

torsen
1 mars · 7 264 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kolla stabbstagen först..

Krängningshämmarens bussningar med annat språk.

Brådhis * Voff voff *
1 mars · 10 291 Inlägg

torsen skrev:

zzr94092 skrev:
Kolla stabbstagen först..

Krängningshämmarens bussningar med annat språk.

Njae... Stabilisatorstagens bussningar/leder snarare. smile Men inte fel att kolla även krängningshämmarens bussningar förstås.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mb_pucken
1 mars · 5 088 Inlägg

Min gissning är att en eller flera spindelleder gnisslar, det brukar dom kunna göra när fettet torkat ur. Dock inte säkert att dom är glappa ännu.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Torpan39
2 mars · 14 Inlägg

Tack så mycket för svar!

Såg att okq8 har billyft, det visste jag inte. Det blir att åka in en dag och kika på grejerna.

Hemmamek
2 mars · 185 Inlägg

Torpan39 skrev:
Tack så mycket för svar!

Såg att okq8 har billyft, det visste jag inte. Det blir att åka in en dag och kika på grejerna.

Tänk på att du lär behöva en som lyfter i karossen och inte som du kör upp med däcken på. Mackarna hos mig har olika så dubbelkolla innan du bokar.

MrHyde
2 mars · 656 Inlägg

Torpan39 skrev:
Tack så mycket för svar!

Såg att okq8 har billyft, det visste jag inte. Det blir att åka in en dag och kika på grejerna.

OKQ8 i Gävle har en 1-pelarlyft som inte lyfter karossen. Har varit där själv i samma ärende nämligen. Så du kommer kanske inte åt allt, men stabbstagen bör du kunna komma åt att rucka på ändå.

Hemmamek skrev:
Tänk på att du lär behöva en som lyfter i karossen och inte som du kör upp med däcken på. Mackarna hos mig har olika så dubbelkolla innan du bokar.

Nej, det behövs inte för att enbart kolla. Men det behövs för att byta dom. När du lyfter bilen i karossen så spänns stabbstagen och gör att det är svårare att känna glapp, när bilen står på hjulen är det ingen spänning i dom och det är lättare att ta tag i och rucka för att känna om det glappar.

Live long, and prosper.
Torpan39
3 mars · 14 Inlägg

Hej igen

En uppdatering:

Jag har inte varit till nån billyft än, har inte haft någon tid.

Jag har iaf smörjt spindellederna men när jag pumpa i fett så kom det ut fett och färgen på fettet skiftade aldrig färg så jag antar att det var "väl-fettat" innan, men problemet kvarstår, det låter fortfarande.

Det enda jag kände var att ratten blev lättare att snurra på om nånting.

Tror nästa steg blir att byta ut stabilisatorstagen. Det verkar "ganska" lätt. Nånting som jag nog kan greja iaf.

Steff240
4 mars · 1 026 Inlägg

Torpan39 skrev:
Hej igen

En uppdatering:

Jag har inte varit till nån billyft än, har inte haft någon tid.

Jag har iaf smörjt spindellederna men när jag pumpa i fett så kom det ut fett och färgen på fettet skiftade aldrig färg så jag antar att det var "väl-fettat" innan, men problemet kvarstår, det låter fortfarande.

Det enda jag kände var att ratten blev lättare att snurra på om nånting.

Tror nästa steg blir att byta ut stabilisatorstagen. Det verkar "ganska" lätt. Nånting som jag nog kan greja iaf.

Menar du att det finns smörjnipplar i framvagnen på en såpass modern bil?
Nog för att det är en jänkare men vafan...

mb_pucken
4 mars · 5 088 Inlägg

Steff240 skrev:

Torpan39 skrev:
Hej igen

En uppdatering:

Jag har inte varit till nån billyft än, har inte haft någon tid.

Jag har iaf smörjt spindellederna men när jag pumpa i fett så kom det ut fett och färgen på fettet skiftade aldrig färg så jag antar att det var "väl-fettat" innan, men problemet kvarstår, det låter fortfarande.

Det enda jag kände var att ratten blev lättare att snurra på om nånting.

Tror nästa steg blir att byta ut stabilisatorstagen. Det verkar "ganska" lätt. Nånting som jag nog kan greja iaf.

Menar du att det finns smörjnipplar i framvagnen på en såpass modern bil?
Nog för att det är en jänkare men vafan...

Det är väll till och med tysk plattform på dom, delar väll med någon tidig mercedes E-klass.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
sverkera
4 mars · 564 Inlägg

Det ska väl vara samma chassi som W211/S211 och min klonkar/knakar just nu i framvagnen pga fjäderbenslagringar och nedre bakre bärarm på höger sida men kan vara vilken annan som helst av bussningarna i framvagnen. Jag har bytt alla utom de som nu är glappa de senaste 10 k milen.

Senast redigerat av sverkera (4 mars )

Torpan39
4 mars · 14 Inlägg

Steff240 skrev:

Torpan39 skrev:
Hej igen

En uppdatering:

Jag har inte varit till nån billyft än, har inte haft någon tid.

Jag har iaf smörjt spindellederna men när jag pumpa i fett så kom det ut fett och färgen på fettet skiftade aldrig färg så jag antar att det var "väl-fettat" innan, men problemet kvarstår, det låter fortfarande.

Det enda jag kände var att ratten blev lättare att snurra på om nånting.

Tror nästa steg blir att byta ut stabilisatorstagen. Det verkar "ganska" lätt. Nånting som jag nog kan greja iaf.

Menar du att det finns smörjnipplar i framvagnen på en såpass modern bil?
Nog för att det är en jänkare men vafan...

Ja tydligen haha. Besiktningsmannen ba "sen kan du smörja upp nipplarna varje år, det borde räcka", fick ju fråga han vilka nipplar han snacka om och de visade sig att de satt en nippel på varje spindelled.

Torpan39
4 mars · 14 Inlägg

sverkera skrev:
Det ska väl vara samma chassi som W211/S211 och min klonkar/knakar just nu i framvagnen pga fjäderbenslagringar och nedre bakre bärarm på höger sida men kan vara vilken annan som helst av bussningarna i framvagnen. Jag har bytt alla utom de som nu är glappa de senaste 10 k milen.

Är de svårt att byta fjäderbenslagringar?

sverkera
6 mars · 564 Inlägg

Torpan39 skrev:

sverkera skrev:
Det ska väl vara samma chassi som W211/S211 och min klonkar/knakar just nu i framvagnen pga fjäderbenslagringar och nedre bakre bärarm på höger sida men kan vara vilken annan som helst av bussningarna i framvagnen. Jag har bytt alla utom de som nu är glappa de senaste 10 k milen.

Är de svårt att byta fjäderbenslagringar?

Egentligen inte speciellt svårt, men man måste komprimera fjädern för att kunna ta isär fjäderbenet. För det behöver man verktyg, finns enkla krokar som man kan använda men om man inte placerar dem bra så finns det risk för att de lossnar och kan då flyga iväg med rejäl kraft. Jag har varit med om det så jag föredrar att lämna bort sådana jobb då det inte är lönt att köpa ordentliga verktyg jämfört med vad det kostar att få det gjort på verkstad då det är ett trivialt jobb med en bra fjäderkomprimator.

Den här videon visar hela proceduren, den visar egentligen byte av stötdämpare men för det behöver man också ta loss fjäderbenslagringen.
https://www.youtube.com/watch?v=xl4L9EzhkWQ

jaka54
6 mars · 5 775 Inlägg

När det har klonkat i framvagnen på min Audi 100 -89 så har det alltid varit främre fjädern/fjädrarna som vara av!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang