Cannabis i trafiken

d-b
2 april · 541 Inlägg

MrHyde skrev:

d-b skrev:

MrHyde skrev:
Och Thailand kriminaliserar det igen: https://www.svd.se/a/Mo45J5/thailand-va … gligt-igen

Jag hoppas verkligen att våra politiker inte är så jävla dumma att dom tillåter sånt i Sverige. Alla droger ska vara förbjudna, däremot ska missbrukare mer ses som sjuka människor i behov av hjälp än kriminella. Dock ska alla langare straffas stenhårt!

I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.

Varför skulle någon annan lägga sig i detta?

Kan citera dig men svarar också Hemmamek med samma text:
Varför jag ställer mig mot sådant skit, och mot narrativet att folk ska "få bestämma själv vad man stoppar i sig" är att det folk stoppar i sig gör att dom har ihjäl andra människor! Drograttfylla och alkoholrattfylla dödar människor mer eller mindre varje dag, det är DET jag opponerar mig emot! Hade folk knarkat och supit utan att påverka andra eller vara en belastning för samhället så för all del, kör på, men det kommer aldrig hända.
Så länge folk inte kan ta ansvar för sina handlingar så måste det finnas förbud och kriminalisering som stoppar folk från att skada andra.

En vän till mig blev ihjälkörd av ett drograttfyllo, men det är väl sånt man får räkna med för "frihet" i eran värld? roll

Förbjud då det som skadar andra och låt resten göra som de vill. Vi förbjuder inte bilar för att folk kör för fort och dödar medtrafikanter. Livet går inte ut på att vara trygg.

Jag betvivlar din historia. Länk till en artikel tack.

d-b
2 april · 541 Inlägg

Vettemannen skrev:

d-b skrev:

MrHyde skrev:
Och Thailand kriminaliserar det igen: https://www.svd.se/a/Mo45J5/thailand-va … gligt-igen

Jag hoppas verkligen att våra politiker inte är så jävla dumma att dom tillåter sånt i Sverige. Alla droger ska vara förbjudna, däremot ska missbrukare mer ses som sjuka människor i behov av hjälp än kriminella. Dock ska alla langare straffas stenhårt!

I ett fritt land är fria människor fria att stoppa vad de vill i sin egen kropp.

Varför skulle någon annan lägga sig i detta?

Hur ska vi göra med den fria sjukvården när dom behöver den? Då behöver inte sjukvården lägga sig i när de behöver sjukvård utan då får dom ligga och då i sin egen säng eller på gatan, är det så du vill ha det?

/Benny

Varför skulle den principen tillämpas i just detta fall när den inte tillämpas i alla andra fall? Feta människor får vård utan frågor eller moraliserande, folk som skadar sig när de spelar fotboll får vård, folk får vård mot könssjukdomar (!) osv osv. Du moraliserar bara över något du inte förstår.

d-b
2 april · 541 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi hade ju i Sverige ett partiellt förbud mot alkohol i form av systemet med motbok. Enligt Wikipedia fanns systemet 1917-1955 (!). När motboken avskaffades sjönk spritförsäljningen. 1974 hade vi ett kort tag drivmedelsransonering. Alla som kunde köpa drivmedel gjorde det då. Till sin maxgräns, den totala mängden sålt bränsle gick väl upp vad jag hört (har ej källa på det). Kanske är det så Tyskland tänker? När det blir fritt så är det inte så intressant längre. Jag ställer mig tveksam till den saken. Men hela den Tyska regeringen bör väl veta mer än vad jag gör?

På tal om förbudstiden så titta på filmen Smugglarkungen! Gammal svensk kultrulle:
https://www.youtube.com/watch?v=6VZ3SuPkIVo

Det spelar egentligen ingen roll om konsumtionen minskar eller inte, det är kul att vara full/hög. Varför ska någon hindra folk från att ha kul?

d-b
2 april · 541 Inlägg

Growe skrev:
Om du tror att du kan röka cannabis och köra någon gång i framtiden är du på hal is.   Börjar du förbränns fett så går thc ut i blodet och en kontroll gör att du torskar direkt fast det kan vara ,10år sen du rökte sist.      Sen ser jag användningsområde för cannabis. Utan tvekan men rent medicinskt för ett fåtal person inte som i usa     men i grunden borde alla droger vara förbjudna inkl nikotin och alkohol. För det för inget gott med sig i huvudtaget

Du vet verkligen ingenting om vad du pratar om. Är du kristdemokrat av den gamla skolan eller?

jaka54
2 april · 5 752 Inlägg

Jävligt enkelt! Vi ska väl inte legalisera mer skit än vad vi redan har (sprit)!

candyweiss
2 april · 885 Inlägg

jaka54 skrev:
Jävligt enkelt! Vi ska väl inte legalisera mer skit än vad vi redan har (sprit)!

Och tobak (cigaretter) som är så vedervärdigt äckligt och giftigt.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Blanke
2 april · 339 Inlägg

d-b skrev:

Growe skrev:
Om du tror att du kan röka cannabis och köra någon gång i framtiden är du på hal is.   Börjar du förbränns fett så går thc ut i blodet och en kontroll gör att du torskar direkt fast det kan vara ,10år sen du rökte sist.      Sen ser jag användningsområde för cannabis. Utan tvekan men rent medicinskt för ett fåtal person inte som i usa     men i grunden borde alla droger vara förbjudna inkl nikotin och alkohol. För det för inget gott med sig i huvudtaget

Du vet verkligen ingenting om vad du pratar om. Är du kristdemokrat av den gamla skolan eller?

Det Growe beskriver är en väldigt förenklad och felaktig förklaring byggd på anekdoter. "Börjar du förbränna fett" är inte riktigt hur det fungerar. Jag är ingen läkare eller utbildad inom den mänskliga kroppen. Men den ledande teorin har jag för mig är att THC binder till fett som Growe nämner. Men det är små mängder som inte ger någon effekt.

THC har en lång halveringstid och inräknat i den perioden är just processen av att THC ska lämna kroppens fettceller naturligt. Exempelvis 2 veckor innan nog mycket har lämnat kroppen för att inte längre ge utslag enligt nationella gränsvärden.

Om du någonsin rör dig, går på promenad, är lite hungrig, tränar, jobbar med en viss puls så kommer du att använda fett för att genomföra handlingen. I den processen återgår små små små mängder av THC tillbaka i blodet för att sedan försvinna den naturliga vägen. Men nu talar vi om microgram. Halveringstiden varierar från person till person då olika mängder THC kan finnas i personen.

Har du rökt i stora mängder i 10 år så kommer det nog ta lite längre tid innan du kan pissa "rent".  Men om du röker en gång så kommer du aldrig behöva oroa dig att du blir hög igen av sig själv.

Ytterligare en teori i relation till det Growe skriver är kopplat till utvecklingen av hjärnas neuroner hos unga personer. Som elkablar i bilar så har neuroner kablar, och dessa kallas axoner. Likt koppartråd för att leda ström, så används fett för att leda signaler genom dessa axoner. Teorin är då att en ung person röker gräs, och en liten mängd av THC:et fastnar i de nybildade axonernas lager av fett. Då THC normalt lagras i fett. Resultatet är en försämrad ledningsförmåga av signaler, ungefär som hur rost ger ett ökat motstånd för el. Men i praktiken gör detta så att vissa personer blir Shaggy från Scooby Doo.

Men i teorin så kan alla personer efter att hjärnan har utvecklats färdigt röka gräs utan att bli en typisk "stoner".

Det är dessa teorier om axoner och om fettbindning som har härlett myten om att du kan bli hög efter flera år så vitt jag vet. Någon röker gräs i ungdomen, fastnar i neuronerna. Är nu 30 år och tränade på gymmet lite extra hårt och brände mycket fett. THC från neuronerna släppte och personen blev hög.
Men om du nu råkar ha  några THC-smittade axoner så måste du döda många hjärnceller innan du pissar positivt, och ännu mer för att bli hög från ingenstans. Lyckas du med det så har du dödat nog med hjärnceller för att inte kunna hålla en gaffel och du har rökt mer gräs än Snoop Dog

Men jag är inte utbildad inom området och det här är bara kunskap som jag fick från naturvetenskapen i gymnasiet.

Senast redigerat av Blanke (2 april )

d-b
2 april · 541 Inlägg

jaka54 skrev:
Jävligt enkelt! Vi ska väl inte legalisera mer skit än vad vi redan har (sprit)!

Varför ska inte fria människor vara fria att berusa sig på valfritt sätt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april · 13 748 Inlägg

d-b skrev:

jaka54 skrev:
Jävligt enkelt! Vi ska väl inte legalisera mer skit än vad vi redan har (sprit)!

Varför ska inte fria människor vara fria att berusa sig på valfritt sätt?

För att folk blir dumma av droger. Antingen sbetånidibg eller totalt tvärkorkade.

Finns inget värre än ett försöka prata med en pårökt tomte. Totalt hjärndöda

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blanke
2 april · 339 Inlägg

d-b skrev:

jaka54 skrev:
Jävligt enkelt! Vi ska väl inte legalisera mer skit än vad vi redan har (sprit)!

Varför ska inte fria människor vara fria att berusa sig på valfritt sätt?

Det får dom. Men sedan är problemet med frihet att din frihet ska inte hämma min frihet. Och om din frihet inkluderar gängkriminalitet, stöld av andras saker för att stötta ditt missbruk, sjukhusbesök som skattebetalare betalar för osv. Då blir din frihet med substanser helt plötsligt väldigt begränsande av någon annans frihet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april · 17 502 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april · 13 748 Inlägg

Blanke skrev:

d-b skrev:

Growe skrev:
Om du tror att du kan röka cannabis och köra någon gång i framtiden är du på hal is.   Börjar du förbränns fett så går thc ut i blodet och en kontroll gör att du torskar direkt fast det kan vara ,10år sen du rökte sist.      Sen ser jag användningsområde för cannabis. Utan tvekan men rent medicinskt för ett fåtal person inte som i usa     men i grunden borde alla droger vara förbjudna inkl nikotin och alkohol. För det för inget gott med sig i huvudtaget

Du vet verkligen ingenting om vad du pratar om. Är du kristdemokrat av den gamla skolan eller?

Det Growe beskriver är en väldigt förenklad och felaktig förklaring byggd på anekdoter. "Börjar du förbränna fett" är inte riktigt hur det fungerar. Jag är ingen läkare eller utbildad inom den mänskliga kroppen. Men den ledande teorin har jag för mig är att THC binder till fett som Growe nämner. Men det är små mängder som inte ger någon effekt.

THC har en lång halveringstid och inräknat i den perioden är just processen av att THC ska lämna kroppens fettceller naturligt. Exempelvis 2 veckor innan nog mycket har lämnat kroppen för att inte längre ge utslag enligt nationella gränsvärden.

Om du någonsin rör dig, går på promenad, är lite hungrig, tränar, jobbar med en viss puls så kommer du att använda fett för att genomföra handlingen. I den processen återgår små små små mängder av THC tillbaka i blodet för att sedan försvinna den naturliga vägen. Men nu talar vi om microgram. Halveringstiden varierar från person till person då olika mängder THC kan finnas i personen.

Har du rökt i stora mängder i 10 år så kommer det nog ta lite längre tid innan du kan pissa "rent".  Men om du röker en gång så kommer du aldrig behöva oroa dig att du blir hög igen av sig själv.

Ytterligare en teori i relation till det Growe skriver är kopplat till utvecklingen av hjärnas neuroner hos unga personer. Som elkablar i bilar så har neuroner kablar, och dessa kallas axoner. Likt koppartråd för att leda ström, så används fett för att leda signaler genom dessa axoner. Teorin är då att en ung person röker gräs, och en liten mängd av THC:et fastnar i de nybildade axonernas lager av fett. Då THC normalt lagras i fett. Resultatet är en försämrad ledningsförmåga av signaler, ungefär som hur rost ger ett ökat motstånd för el. Men i praktiken gör detta så att vissa personer blir Shaggy från Scooby Doo.

Men i teorin så kan alla personer efter att hjärnan har utvecklats färdigt röka gräs utan att bli en typisk "stoner".

Det är dessa teorier om axoner och om fettbindning som har härlett myten om att du kan bli hög efter flera år så vitt jag vet. Någon röker gräs i ungdomen, fastnar i neuronerna. Är nu 30 år och tränade på gymmet lite extra hårt och brände mycket fett. THC från neuronerna släppte och personen blev hög.
Men om du nu råkar ha  några THC-smittade axoner så måste du döda många hjärnceller innan du pissar positivt, och ännu mer för att bli hög från ingenstans. Lyckas du med det så har du dödat nog med hjärnceller för att inte kunna hålla en gaffel och du har rökt mer gräs än Snoop Dog

Men jag är inte utbildad inom området och det här är bara kunskap som jag fick från naturvetenskapen i gymnasiet.

problemet är att det ger utslag på test.. så man kan torska på drograttfylla flera år efter att du slutat rökt.. 
en av mina närmste gamla kamrater som jag umgicks väldigt mycket med förr  är helt FUCKAD efter att ha rökt på för mycket..  han hamnade i en psykos pga canabis.. och han är helt veck fortfarande..  väldigt tråkigt super snäll och reko kille..  men vi gled i från varandra av någon anledning jag inte minns.. förutom att jag fick kids och sambo osv..  men efter det så började han ta droger kanske även under tiden vi umgicks..  så skickade han för ett mess på facebook till mig för kanske 2år sen.. och han ville ha hjälp och felsöka sin bil och självklart ställer jag upp..  och det var hemskt att se hur även en så lindrig drog som canabis ställer till det för människor..  totalt väck var han.   han hamnade i en psykos pga drogerna..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328
2 april · 2 377 Inlägg

Jag vet inte, tycker ni inte att det är lustigt att man inom sjukvården bl.a skriver ut olika opoidpreparat rätt så hejvilt (varav en del hamnar på gatan), medans en funkig växt som använts inom medicin i sisådär 5000år räknas som dödsdrog?

Sett till fördelarna och vad cannabis KAN hjälpa till att lindra/bota så skulle jag själv välja det alternativet före några kemiska labbpiller med 64 olika biverkningar alla dagar i veckan om jag fann mig i den sitsen…om det hade varit lagligt dvs.

Det stora problemet idag är ju så klart inte cannabis, utan snarare läkemedel och syntetiska droger.
Får staten ett monopol på cannabis så som de har på spriten så kommer det att både generera skatteintäkter och slå ut en del av de kriminellas inkomster.

Up the RA
zemet
2 april · 4 041 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jag vet inte, tycker ni inte att det är lustigt att man inom sjukvården bl.a skriver ut olika opoidpreparat rätt så hejvilt (varav en del hamnar på gatan), medans en funkig växt som använts inom medicin i sisådär 5000år räknas som dödsdrog?

Sett till fördelarna och vad cannabis KAN hjälpa till att lindra/bota så skulle jag själv välja det alternativet före några kemiska labbpiller med 64 olika biverkningar alla dagar i veckan om jag fann mig i den sitsen…om det hade varit lagligt dvs.

Det stora problemet idag är ju så klart inte cannabis, utan snarare läkemedel och syntetiska droger.
Får staten ett monopol på cannabis så som de har på spriten så kommer det att både generera skatteintäkter och slå ut en del av de kriminellas inkomster.

Gängen verkar omsätta 5-10 miljarder om året på droger. Runt hälften av det verkar vara från cannabis.

https://nordicwelfare.org/popnad/artikl … ndbromsen/

Polisen hade en budget på 39 miljarder 2023.

Så en del pengar finns det onekligen i att förstatliga cannabis.

Sverige har ju drivit sin drogpolitik oförändrad ganska länge och man kan ju knappast säga att drogerna försvunnit.

Frågan är ju, hade problemet varit större eller mindre beroende på hur pass hård lagstiftning vi har?

Att slå undan benen för gängen och kapa deras största inkomstkälla låter lockande.

Samtidigt så är ju cannabis försäljingen ganska harmlös, iaf gämfört med mycket annan brottslighet.

Skall gängen fylla inkomstbortfallet med stöld och rån istället så föredrar jag nog att dom säljer cannabis istället.

Svår fråga, jag har inga svar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
d-b
2 april · 541 Inlägg

Growe skrev:

d-b skrev:

jaka54 skrev:
Jävligt enkelt! Vi ska väl inte legalisera mer skit än vad vi redan har (sprit)!

Varför ska inte fria människor vara fria att berusa sig på valfritt sätt?

För att folk blir dumma av droger. Antingen sbetånidibg eller totalt tvärkorkade.

Finns inget värre än ett försöka prata med en pårökt tomte. Totalt hjärndöda

Och varför lägger du dig i om folk blir "dumma i huvudet"? Är det någon som tvingar dig att prata med människor du inte gillar att prata med?

d-b
2 april · 541 Inlägg

Blanke skrev:

d-b skrev:

jaka54 skrev:
Jävligt enkelt! Vi ska väl inte legalisera mer skit än vad vi redan har (sprit)!

Varför ska inte fria människor vara fria att berusa sig på valfritt sätt?

Det får dom. Men sedan är problemet med frihet att din frihet ska inte hämma min frihet. Och om din frihet inkluderar gängkriminalitet, stöld av andras saker för att stötta ditt missbruk, sjukhusbesök som skattebetalare betalar för osv. Då blir din frihet med substanser helt plötsligt väldigt begränsande av någon annans frihet.

Allt det där är konsekvenser av att det är illegalt. Duh!

d-b
2 april · 541 Inlägg

Growe skrev:
problemet är att det ger utslag på test.. så man kan torska på drograttfylla flera år efter att du slutat rökt.. 
en av mina närmste gamla kamrater som jag umgicks väldigt mycket med förr  är helt FUCKAD efter att ha rökt på för mycket..  han hamnade i en psykos pga canabis.. och han är helt veck fortfarande..  väldigt tråkigt super snäll och reko kille..  men vi gled i från varandra av någon anledning jag inte minns.. förutom att jag fick kids och sambo osv..  men efter det så började han ta droger kanske även under tiden vi umgicks..  så skickade han för ett mess på facebook till mig för kanske 2år sen.. och han ville ha hjälp och felsöka sin bil och självklart ställer jag upp..  och det var hemskt att se hur även en så lindrig drog som canabis ställer till det för människor..  totalt väck var han.   han hamnade i en psykos pga drogerna..

Hela ditt inlägg är en lögn.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april · 13 748 Inlägg

d-b skrev:

Growe skrev:

d-b skrev:

Varför ska inte fria människor vara fria att berusa sig på valfritt sätt?

För att folk blir dumma av droger. Antingen sbetånidibg eller totalt tvärkorkade.

Finns inget värre än ett försöka prata med en pårökt tomte. Totalt hjärndöda

Och varför lägger du dig i om folk blir "dumma i huvudet"? Är det någon som tvingar dig att prata med människor du inte gillar att prata med?

eftersom jag träffar dessa i mitt yrke..     förstår inte ens hur man kan försvara användingen av droger om jag ska vara ärlig.. 

jag har sätt mycket i mitt liv och sätt hur det trasat sönder kamraters liv.. 

dagen jag bestämmde mig att aldrig i helvete testa en drog var när jag träffade min kusins klasskamrat på en fest när jag var 15bast.  han hade tagit rohypnol och sprit..   fyfan som en jävla zombie var han..  idag är hans liv totalt fuckat..  riktig tjackpundar stuk på honom tyvärr..

så jag har sätt baksidan väldigt ofta både på jobbet och privat.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SportPilot Ubåtsingenjör
3 april · 7 234 Inlägg

d-b skrev:

Growe skrev:
problemet är att det ger utslag på test.. så man kan torska på drograttfylla flera år efter att du slutat rökt.. 
en av mina närmste gamla kamrater som jag umgicks väldigt mycket med förr  är helt FUCKAD efter att ha rökt på för mycket..  han hamnade i en psykos pga canabis.. och han är helt veck fortfarande..  väldigt tråkigt super snäll och reko kille..  men vi gled i från varandra av någon anledning jag inte minns.. förutom att jag fick kids och sambo osv..  men efter det så började han ta droger kanske även under tiden vi umgicks..  så skickade han för ett mess på facebook till mig för kanske 2år sen.. och han ville ha hjälp och felsöka sin bil och självklart ställer jag upp..  och det var hemskt att se hur även en så lindrig drog som canabis ställer till det för människor..  totalt väck var han.   han hamnade i en psykos pga drogerna..

Hela ditt inlägg är en lögn.

Du knarkar rätt friskt?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
3 april · 10 285 Inlägg

Skulle tro att alla som sett baksidorna, privat eller i sitt yrke, av ett missbruk, oavsett om det handlar om knark, alkohol eller cigaretter har svårt att vara med på det glorifierande korståget bland "frihetskämparna"...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang