Frågor kring nya bromsar

Sebbe1993
3 april · 4 Inlägg

Hej,

Bytte nyligen skivor och belägg runt om.
Upplevde att de första km jag körde att bromsarna inte riktigt tog, detta försvann redan efter ett par km.

Efter ca 15-20km körande så gjorde jag 4-5 kraftiga inbromsningar, låg på ca 70. Har läst att man ska göra tvärtom att inte bromsa hårt. Kan jag på något sett ha skadat nya bromsarna?

Jag har även upplevt att pedalen känns annorlunda. Innan bytet så kändes det tydligt att pedalen åkte ner, jag känner det även nu men går inte lika långt ner känns stummare.

Hoppas de finns kunniga inom broms som kan svara.

Bilen har nu rullar ca 30km efter bytet, så tar emot tips på hur jag bör köra framöver.

Senast redigerat av Sebbe1993 (3 april )

mats757
3 april · 915 Inlägg

Det är sant, man ska vara lite sansad i de första inbromsningarna. Men heller inte för mesig.
Hård inbromsning då menas upprepade maxinbromsningar från toppfart. Då glaseras beläggen och de blir aldrig inpassade efter skivan.
Med mesiga inbromsningar då får du hålla på i flera månader innan hela belägget trycker mot skivan.
Lagoma bestämda är bäst.

Sebbe1993
3 april · 4 Inlägg

Tack för svar!
Antar att mina inbromsningar jag ansåg vara för hårda då inte bör ha påverkat bromsarna värst mycket…?

Mossan1
3 april · 2 851 Inlägg

Det är ingen fara med dina nya bromsar.

Skillnad i pedalen är också normalt.

Så länge den har normal pedallängd, bra bromsverkan och inte hamissljud som kunde tyda på något är felmonterat bara.

torsen
4 april · 7 264 Inlägg

Sebbe1993 skrev:
Hej,

Bytte nyligen skivor och belägg runt om.
Upplevde att de första km jag körde att bromsarna inte riktigt tog, detta försvann redan efter ett par km.

Efter ca 15-20km körande så gjorde jag 4-5 kraftiga inbromsningar, låg på ca 70. Har läst att man ska göra tvärtom att inte bromsa hårt. Kan jag på något sett ha skadat nya bromsarna?

Jag har även upplevt att pedalen känns annorlunda. Innan bytet så kändes det tydligt att pedalen åkte ner, jag känner det även nu men går inte lika långt ner känns stummare.

Hoppas de finns kunniga inom broms som kan svara.

Bilen har nu rullar ca 30km efter bytet, så tar emot tips på hur jag bör köra framöver.

Hade du torkat ren skivorna med aceton?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang