2761
Sök

Ta hem saker från staterna?

LillNaisarn
20 februari 2007
Trådstartare
Finns det ngt speciellt man borde tänka på?
vad tillkommer Tull+Moms är det på 40% eller 45% av värdet på priset på varan/varorna ?
och ngt annat som vore bra att man skulle tänka på.
är tacksam för svar då jag tänkte shoppa lite saker nästa vecka !

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
20 februari 2007
Tull 10% sedan 25% på hela beloppet ink tull & frakt samt produkten.

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

1 723 Inlägg
20 februari 2007
om du kan få den som skickar att sätta ett varde under 500kr inkl frakten och skicka som gåva så kommer du undan avgifterna. Skickas det som gåva men överstiger 500kr så läggs det en schablontull på ca 3% och sen 25% moms på det samt postens avgift på 100kr.

Vid min senaste beställning så lyckades säljaren skriva för högt värde. Jippi. Blev 200kr dyrare i avgifter. Men jag bjöd på det, orka börja skicka papper. Skulle tagit flera veckor.

LillNaisarn
20 februari 2007
Trådstartare
spunk_totte skrev:
Tull 10% sedan 25% på hela beloppet ink tull & frakt samt produkten.

så du menar så hära, vi säger varan jag ska köpa Kostar 1000kr i staterna + 10% och sen 25% av dom dära 1000kr som varan kostar ?

(du får gärna förklara lite mer) är lite trög big_smile
falloutboy skrev:
om du kan få den som skickar att sätta ett varde under 500kr inkl frakten och skicka som gåva så kommer du undan avgifterna. Skickas det som gåva men överstiger 500kr så läggs det en schablontull på ca 3% och sen 25% moms på det samt postens avgift på 100kr.

Vid min senaste beställning så lyckades säljaren skriva för högt värde. Jippi. Blev 200kr dyrare i avgifter. Men jag bjöd på det, orka börja skicka papper. Skulle tagit flera veckor.

Jo samma är det väll om det skickas som GIFT / Sparepart ?
själva varan jag ska köpa kostar inte mer än 115USD tror jag att det var...

340 Inlägg
20 februari 2007
Mitt tips är att be säljaren skriva ner priset på lådan om han kan, inte säkert att ett företag i usa vill göra det då det är olagligt för dem, sen ska man alltid räkna med att det fastnar i tullen, då blir det för en vara som är deklarerad på 1000:-  ca 400:- i extra kostnader + frakten givetvis, drar liksom iväg tyvärr, fast å andra sidan kanske inte just den prylen går att hitta i Sverige:) Anledningen till att man skriver varans värde på paketen är om paketen kommer bort eller blir förstört, samt att du då har försäkrat paketet, så vet dom hur mycket varan är värd och blir återbetalningsskyldiga, trist då om man har skrivit ner en vara till några ynka dollar och då är det enda man får i ersättning. jaja hoppas jag kunde hjälpa med nått:)

LillNaisarn
20 februari 2007
Trådstartare
tjompa skrev:
Mitt tips är att be säljaren skriva ner priset på lådan om han kan, inte säkert att ett företag i usa vill göra det då det är olagligt för dem, sen ska man alltid räkna med att det fastnar i tullen, då blir det för en vara som är deklarerad på 1000:-  ca 400:- i extra kostnader + frakten givetvis, drar liksom iväg tyvärr, fast å andra sidan kanske inte just den prylen går att hitta i Sverige:) Anledningen till att man skriver varans värde på paketen är om paketen kommer bort eller blir förstört, samt att du då har försäkrat paketet, så vet dom hur mycket varan är värd och blir återbetalningsskyldiga, trist då om man har skrivit ner en vara till några ynka dollar och då är det enda man får i ersättning. jaja hoppas jag kunde hjälpa med nått:)

Jag förstår! tack för tipset,
jo jag tänkte att det var ngt sånt, det blir att ta hem lite prylar mest troligt då åt nästa vecka då man får pengar smile tänkte så man får lite mera "kött på benen" så säga innan man ska beställa så man inte står e.v som ett frågetecken om man köpt ngt och det blir tjorv att försöka få plocka hem , så som du sa att det tex fastnar i tullen kan vara bra och veta vad man ska ta sig till då osv smile

tackar & bockar.

340 Inlägg
21 februari 2007
Hej igen!
Allt som fastnar i tullen kommer till mottagaren tidsnog men det kan ta en vecka längre, så där behöver du inte oroa dig för något.
Jag rekommenderar att du öppnar ett PayPal konto via dit betalkort om du har VISA eller liknande, då kan du betala sakerna snabbt smidigt och säkert om nu säljaren har paypal också, gå in på www.paypal.com och läs mera samt regga dig, får du problem med en säljare där så kan du öppna en s.k dispute så får paypal reda ut händelsen om tex han skickat en tegelsten istället för en 600HEMI motor:)
pm:a om du har fler frågor.
mvh T

LillNaisarn
21 februari 2007
Trådstartare
tjompa skrev:
Hej igen!
Allt som fastnar i tullen kommer till mottagaren tidsnog men det kan ta en vecka längre, så där behöver du inte oroa dig för något.
Jag rekommenderar att du öppnar ett PayPal konto via dit betalkort om du har VISA eller liknande, då kan du betala sakerna snabbt smidigt och säkert om nu säljaren har paypal också, gå in på www.paypal.com och läs mera samt regga dig, får du problem med en säljare där så kan du öppna en s.k dispute så får paypal reda ut händelsen om tex han skickat en tegelsten istället för en 600HEMI motor:)
pm:a om du har fler frågor.
mvh T

Tackar & bockar för hjälpen smile tror att jag vet tillräckligt nu, får väll återkomma om det blir ngt tjorv, ska beställa lite smått och gott på onsdag nästa vecka smile

Tusen tack för all hjälp!

Sök