Motorn har gått varm .. skev topp? 740 Tic ..

wimhed
8 december 2007 · 510 Inlägg

Jaha, då va det dags igen för ett fel (börjar bli tjatigt haha) .. 36mil hann ja komma med den nyrenoverade motorn innan vattenreturen ifrån turbon hoppa av .. Allt vatten rann ut, och motorn började knacka för att sedan går på 3-2burkar och sedan dö när ja tryckte in kopplingen (allt gick väldigt snabbt) ..

Gjorde ett komptest som visade sig vara väldigt skrämmande .. 0-0-0-0 .. Mätaren rör sig inte .. Kan det vara så lätt att det bara är toppen som blitt sné, och packningen som gått .. Eller är det mycket mer? Som att kolvringar/kolvar spruckigt igen, foder gått och lagerna rasat igen?

Detta handlar om en
740 Tic, 87a med en b230et motor .. Chippad, andra stakar och lite sånt ..

Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
engolf
8 december 2007 · 3 235 Inlägg

Oj då...
du kan ju skvätta i lite motorolja i varje cylinder när du gör ett komptest,om det skulle ge bättre resultat, så är det troligen kolvringarna. Om resultat förblir oförändrat, så är det en packning eller själva toppen som är defekt.

zajja
8 december 2007 · 645 Inlägg

Gör först som engolf sa och tryck i en skvätt olja och prova först annars är det nog så illa att du får lyfta toppen och se vad som hänt.

//Marcus Saari
turboforssen Telge Drifting Team
8 december 2007 · 5 398 Inlägg

oavsett så får du lyfta på toppen kom tillbaka då så kan vi hjälpa dig med svar det kan va alldeles för mycket som hänt just nu så det dety blir bara gissningar å du kommer få lyfta toppen ändå

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
wimhed
9 december 2007 · 510 Inlägg

turboforssen skrev:
oavsett så får du lyfta på toppen kom tillbaka då så kan vi hjälpa dig med svar det kan va alldeles för mycket som hänt just nu så det dety blir bara gissningar å du kommer få lyfta toppen ändå

Toppen lyft .. Och resultatet va lite oroligt .. Ena kolven hade smält .. Så kanske därför den gick lite illa hehe wink .. Ska strax lägga upp en bild ..

Om toppen har blivit skev, räcker det med att bara plana den då? Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
wimhed
9 december 2007 · 510 Inlägg

wimhed skrev:

turboforssen skrev:
oavsett så får du lyfta på toppen kom tillbaka då så kan vi hjälpa dig med svar det kan va alldeles för mycket som hänt just nu så det dety blir bara gissningar å du kommer få lyfta toppen ändå

Toppen lyft .. Och resultatet va lite oroligt .. Ena kolven hade smält .. Så kanske därför den gick lite illa hehe wink .. Ska strax lägga upp en bild ..

Om toppen har blivit skev, räcker det med att bara plana den då? Mvh Johan

http://www.garaget.org/gallery/archive/31117/205103_zah4po.jpg
Motorras 2

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
Chrille74 Chef
9 december 2007 · 379 Inlägg

Oj då, ser ut som du skulle behöva riva ur blocket ur bilen igen och se över vev/ram lager, byta minst en kolv, se hur cylinderväggarna ser ut (gärna mäta rundheten i blocket, så det inte är "skevt")

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
wimhed
9 december 2007 · 510 Inlägg

Chrille74 skrev:
Oj då, ser ut som du skulle behöva riva ur blocket ur bilen igen och se över vev/ram lager, byta minst en kolv, se hur cylinderväggarna ser ut (gärna mäta rundheten i blocket, så det inte är "skevt")

Ja, blocket ska ut när ja orkar mig på bilen igen .. Vilket blir när pengarna närmar sig hehe .. Hur mycket kan man hona ett block? För om dom blitt snea, kan man inte hona om det igen lite, eller man måste köpa ett nytt block? Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
torpis Forummoderator
9 december 2007 · 10 576 Inlägg

men det är ju något mer än att vattnet runnit ut, måste ju gått magert som tusan.

kompisen körde en hel vinter utan kylvatten i sin 740(fråga mig inte varför...) och den höll hur bra som helst, då snackar vi sträckor på upp till 3mil i stöten

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
turboforssen Telge Drifting Team
9 december 2007 · 5 398 Inlägg

ha ha hur mycket laddade  du ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
wimhed
9 december 2007 · 510 Inlägg

torpis skrev:
men det är ju något mer än att vattnet runnit ut, måste ju gått magert som tusan.

kompisen körde en hel vinter utan kylvatten i sin 740(fråga mig inte varför...) och den höll hur bra som helst, då snackar vi sträckor på upp till 3mil i stöten

Ja körde bara med den .. Gick väl i 90 (va en 90väg) .. Sen betedde den sig konstigt, börja knacka, borjade hosta till sen bara dog .. Tog väl 5sek max ^^ .. Rullade en bit och kom till en   P-plats inne vid kanten .. Rök som fan .. Inget kylarvatten .. 4liter olja hade sprutat ut över motorn, på huven mm .. Så fick pappa komma och bogsera hem mig .. Det va snabbt vad som hände..

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
wimhed
9 december 2007 · 510 Inlägg

turboforssen skrev:
ha ha hur mycket laddade  du ?

07-08 eller nått i den stilen .. roll

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
turboforssen Telge Drifting Team
9 december 2007 · 5 398 Inlägg

ochippat ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
wimhed
9 december 2007 · 510 Inlägg

turboforssen skrev:
ochippat ?

Klart att man har chipp smile

http://klracing.se/?subpage=vara&vara=457

Sånt är det smile .. Mvh Johan

Opel Vivaro (2011)
Ford F100 (1953)
Chrille74 Chef
9 december 2007 · 379 Inlägg

Det går att hona om det är marginellt, annars måste det borras och därefter honas, samt att överdimensionskolvar måste införskaffas.

Men risken finns att din maskin är mer eller mindre skrot....
det beror på hur vevaxeln ser ut, att slipa om en sån går lös på 2-2500:-

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
turboforssen Telge Drifting Team
9 december 2007 · 5 398 Inlägg

ser ut att ha spikat på ettan men var det gäller toppen så är den inte för skev så kan du plana den:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
wimhed
9 december 2007 · 510 Inlägg

Chrille74 skrev:
Det går att hona om det är marginellt, annars måste det borras och därefter honas, samt att överdimensionskolvar måste införskaffas.

Men risken finns att din maskin är mer eller mindre skrot....
det beror på hur vevaxeln ser ut, att slipa om en sån går lös på 2-2500:-

Går det att se med ögat? Eller man måste mäta? Hmm, det har ju blitt några smårepor .. Kan fotta när jag kommer hem .. Vad kan ett beg-block kosta? Vill inte borra då ja har 3st kolvar som är helt nya .. Eller nästan iaf hehe ..  Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
wimhed
9 december 2007 · 510 Inlägg

turboforssen skrev:
ser ut att ha spikat på ettan men var det gäller toppen så är den inte för skev så kan du plana den:P

Testar att lämna in den för mätning, och se ifall han kan plana den ^^ .. Spikat, hmm.. För när vi skulle starta den så hade ja kopplat fel på kallstarten och den givaren .. Så den blev dränkt i bensin .. Gick jävligt illa då .. Du kanske kommer ihåg att ja hade prob med att hitta felet då hehe .. Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
turboforssen Telge Drifting Team
9 december 2007 · 5 398 Inlägg

kan ju ha vart fel på chippet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
262turbo
9 december 2007 · 1 004 Inlägg

en skev topp? ser ut som det är det minsta problemet... skulle nog oroa mig fär ettans kolv och blocket smile

Senast redigerat av 262turbo (9 december 2007)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang