*hrrm-HRM* Jahaja, Hur var det här då?? Weeeell... Jag kanske har tagit mig vatten över huvudet.
Jag har nämligen ingen aning om vad jag pysslar med, och allt tar en jävla tid just nu ^^ Men de händer i alla fall något! Frisk kapat, hälften brunnet
Först så jag har jag rensat bilen på allt utom förarstol och instrumentbräda. typ.
Fastmonterad under en panel bak hittade jag den här boxen?
En .. grejj som var märkt med det här ?? Den behövdes inte ^^Jag tror det vara någon slags signalförstärkare, för den ena sladden går till antennen (sitter ingjuten i bakrutan). Men när jag börjar följa sladdarna så .. jag har två antenner i bakrutan?? Why?? Jaja, dosan förpassades till högen med "reservdelar"
Sedan var det dags att skrapa asfaltsmatta. Vilket jävla mörker! Försökte först med
kylspray och bryta bort den. Det var inte ekonomiskt eller effektivt, även om det fungerade. .. typ. Så det blev det gamla sättet med värmepistol, spackelspade och sedan lacknafta.
Varmt, kladdigt och jävligt förvirrande. (Typ som bra sex)
Men efter att ha kvicknat till från alla ångor så blev det jävligt bra! ska lackas sedan när jag är klar.
Rent från asfaltsmatta!Sedan var det bara till att börja måtta in höjden på huvudbågen och fundera över hur jag skulle gå till väga. Jag kan berätta att jag har funderat mycket och länge.
Eftersom jag behåller taklucka tills vidare, så blir det tight att få in bågen, men där finns liksom ett "spår" i taket där man kan ställa in bågen och få upp den långt och fint
Innertaket kommer dock behöva modifieras med såg och kniv för att få plats igen
Huvudbåge inställd på platsMen efter att ha kapat den till alldeles lagom höjd så började det så sakta ge sig och jag fick upp lite styrfart! Det handlar bara om att komma fram till i vilken ände man skall börja
plattor!Jag började med att köra hål i plattorna på va jag tror blir lämpliga ställen.
Plattorna skall vara 3mm styck, och minst 120 kvadratcm. Den undre måste vara helsvetsad i golvet, och sedan skall de bultas med minst 3st M8 (Kvalitet Iso 8.8). Jag använder 4st M10 istället, det skadar ju inte.. Skruvhålen måste hålla en vinkel på minst 60 grader från varandra om man utgår från centrum på huvudbågens infästningspunkt.
Sedan gjorde jag lite stora hål i bilen ^^
HÅL! (golvet, vänster B-stolpe)Någonstans här så slog det mig
"Är jag dum i huvudet eller? Jag sitter o borrar stora hål i golvet på MIN Bil?!?!"MenMen, man lär sig inget om man fegar
Förbrukade hålsågar Här lärde jag mig också att hålsågar måste användas med viss försiktighet i kombination med rätt varvtal samtidigt som man är alldeles lagom bestämd.. Det underlättade ju inte att plåten är typ 1 till 3 lager omlott i konstiga vinklar. 8 hål i golvet förbrukade ett par sågar. Dock sågar av billig kvalitet.
Kleta fast muttrar!Alla är bra på något
Jag är inte bra på att svetsa
På baksidan av undre färstärkningsplåten blaffade jag fast 4 muttrar.
Jag gräddade kanske på lite onödigt mycket, men bättre det än att de lossnar sedan när man skall montera, och man måste bryta upp golvet för att få fast nya
Sedan vände jag på plattan och vips, så är muttrarna försänkta ned i golvet!
Bottenplatta (golv, höger b-stolpe)Enligt reglementet så behöver man inte skruva fast genom plåten i bilen, eftersom den stora 3mm-plåten ändå skall helsvetsas. Så jag slipper ta hål under i tröskel-lådan för att svetsa mutter inne i bilen!
Yay!Lyfte in huvudbågen igen och konstaterade att det nog funkar som jag har tänkt mig
Bottenplattan skall nu svetsas fast i golvet, och sedan skall det en likadan till ovanpå, som skall svetsas fast i nederkant av bågen.
.. Sedan skall det tillverkas något liknande fast mindre till fjädertornen bak
Att komma så här långt har tagit sin tid, eftersom jag inte har en aning om vad jag gör ^^ Det det ser bra ut!
Jag vill dock få färdigt det här så man kan börja kapa rör och bygga själva stagen
Kanske lite ambitiöst, men jag var iväg och handlade ett litet verktyg.
Pipe NotcherPipe NotcherPipe NotcherEn Rör-.notch från
Woodward Fab. Inte jättebillig, men överkomligt pris ändå. Jag har inte hunnit testa den än, men det bör underlätta att få lite trevligare vinklar på rören, istället för att göra det för hand eller använda wröölapan
Visst, man hade ju även kunnat bygga en sådan där grej själv, men.. palla
På måndag räknar jag dock med att kapa och punkta upp ett par rör ^^
Stay tuned!