HJÄLP! Volvo växellådsknas!

johandahls Bilförsäljare
21 juni 2013 · 6 Inlägg

Hej alla glada Volvokunniga,
jag är just på väg att skaffa min första Volvo, har bara SAAB och Mercedes(till vardags) men har insett att jag måste vidga vyerna lite...

Nåja, till problemet då...
Den Volvo 245DL (410-2111H*) som jag funnit och blivit sugen på - två ägare och 15.258mil - har ett tokigt växellådsfel.
1. För det första så noterade jag att kopplingen tar väääldigt långt upp precis innan släppt läge.
2. För det andra så är växel 1, 2, 3 men INTE 4 hårda att få i samt att backen/R skrapar otrevligt när man med visst     våld skall få i denna. Inga missljud vid körning annars.
För mig verkar dessa två saker märkliga eftersom symptom ett (1) brukar betyda att lamellen är slut men samtidigt så fortsätter lådan att snurra vilket brukar leda till symptom två (2). Misstänker att jag i själva verket inte kopplar i växlarna 1-3 med bara kopplingens hjälp utan tar synkringarna till hjälp.

Nota: Vad är det som händer och vad skall jag göra åt saken = ergo: vågar jag köpa bilen? Lådras på G?

Vänliga, frågvisa hälsningar
Johan DAHL - +46730301238


Bilfakta: ca. 16.000mil, B21A, M45-låda, stått parkerad på lutande plan i nästan två år, 1977 års m. vajerstyrd koppling.

* = B21A-ejavgasrening-DL-utantaklucka-M45-vänsterstyrd-1977

En Volvo är robust, en Saab spännande och en Mercedes-Benz bägge delar.
Saab 99 GL CC Super Automatic "Minhargåttlängreändin" (1976)
FLindgren
21 juni 2013 · 5 089 Inlägg

Antingen är kopplingen slut och behöver bytas. Eller så är det så lätt att det bara är att spänna vajjern eller byta den. Växlarna går säkert inte i riktigt p.ga att kopplingen inte trycks in ordentligt.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
johandahls Bilförsäljare
21 juni 2013 · 6 Inlägg

Ja, @FLindgren, det är precis vad jag misstänker. Kan det vara så att jag råkat ut för en dubbel, att den är slut i lamellen samtidigt som den är feljusterad?

Vad kostar ett lamellbyte hos en normal verkstad eller är det så enkelt så att man kan göra det själv? smile

Johan

En Volvo är robust, en Saab spännande och en Mercedes-Benz bägge delar.
Saab 99 GL CC Super Automatic "Minhargåttlängreändin" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang