Köpråd: Kia Optima hybrid eller diesel?

Cheezen
29 december 2023 · 1 Inlägg

Hej!

Jag har kärat ner mig i en Kia Optima Sportswagon 2017 (~11000 mil) med dieselmotor. Den har all utrustning jag behöver (och lite till), är bekväm på alla sätt och ligger på 195.000 kr hos en lokal bilhandlare. De drar ungefär 0,65 l/mil (blandad körning) och för vår del blir det mycket stadstrafik och korta sträckor där vi idag kör cirka 600 mil/år.

Idag såg jag att Optima Sportswagon PHEV 2018  (~11000 mil) finns för 195.000 kr hos bilhandlare ett par timmar härifrån och har mer eller mindre samma utrustning, interiör och bekvämlighet men med (den enda?) nackdelen att bagageutrymmet är lite mindre då det är en hybrid. Dieselvarianten registrerades i oktober 2016, vilket gör att nybilsgarantin är borta.

Hur kan de ligga på samma pris? Finns det någon anledning att inte köpa en plug-in hybrid istället för en diesel? När jag kollar dieselvarianterna ligger nästan alla liknande runt 195.000 kr. Idag har vi ingen laddstation hemma men för 15-20.000 kr går det att lösa. De pengarna bör jag på sikt kunna spara in tack vare att den drar mindre bränsle och har lägre bilskatt. Även om jag av någon oförklarlig anledning skulle köra i princip endast bränsle (=bensin) med hybriden och hoppa att installera laddstation hemma skulle förbrukningen ändå vara lägre och billigare än dieselmodellen.

Ber om ursäkt ifall upplägget är dumt men prissättningarna förvirrar mig. Är plug-in hybriden ett solklart val?


Tack på förhand!

Utmarks-Loke
30 december 2023 · 5 862 Inlägg

Du skall inte ha en dieselbil, du kör alldeles för lite. Den skulle sota igen helt och bli förstörd.

Muskelbil
30 december 2023 · 383 Inlägg

PHEV är att föredra.
Räkna däremot inte med en superlåg förbrukning när bilen körs som en vanlig hybrid utan att ha laddat men den blir ändå snålare än med dieselmotor.

Det behöver inte bli så kostsamt som 15-20tusen att få upp en laddare.
För hemmabruk och ett "litet batteri" som i en PHEV räcker det med 3.7kWh eftersom bilen står parkerad.
(Jag har 3.7kWh från min laddare, det räcker även för en renodlad elbil med medelstort batteri utan bekymmer.)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2023 · 17 528 Inlägg

Som Utmarks-Loke säger så: Ingen diesel för dig. Med det sagt så... Hämta kaffe! Detta inlägget blir låångt. Jag började på ett företag 2017 som jobbar med nya bilar. Blev KIA högvoltstekniker till slut. Jobbat mycket med Optimor. Satt i alla tillbehör som finns i dessa under årens lopp. Lättskruvade bilar. Ett populärt tillbehör var Eberspächer bensinvärmare på 5kW. Många med webstart. De ska undvikas då den appen går i 2G-nätet som i princip inte finns mer. Du ska leta efter en PHEV med bensinvärmare och remote+, dvs fjärrkontroll. Varför? Jo, Bilen har ingen värmepump utan förlitar sig på ICE för uppvärmning av kupé. ICE är Internal Combustion Engine, alltså bensinmotorn. AC-kompressorn går dock på högvolten.

De såldes oftast med pluspaketet som innehåller panoramaglastak, kylda säten och eldriven baklucka m.m. En sådan ska du ha. Glöm basversionen.

Hela drivlinan är kopplad till en pålitlig 6-stegad dubbelkopplingslåda så den växlar även om du kör på batteri. Ovanlig lösning. Bilarna har navigation inbyggt och den går att uppdatera kostnadsfritt via KIA:s hemsida. Ett USB-minne krävs. Dragkrok är vanligt och har inte bilen det så är det lätt och eftermontera en. Ligger en fördragen multikontakt under golvet i bagage. PnP. Kontrollera att filhållningsassistenten fungerar som den ska och att den adaptiva farthållaren fungerar bra. Är det bytt framruta på bilen så ska dessa system kalibreras. Slarvas med det...

Under det lite buliga golvet i bagagen ligger hybridbattteriet (1 av 2) och även fläktarna för kylning av dessa. Där får man inte lägga småsaker! Då kylningen av batterierna kan störas vilket är katastrofalt. Vill ni montera extraljus är detta mycket lätt gjort på Optima. Fronten river man ner på 10 minuter och en rejäl balk att montera ljusen i finns innanför. Signal till relä tas från vänster framlampa. Ren 12v.

PHEV har en egenhet jag inte gillar. ICE startar med ett vrål när den är kall. Det är inget fel utan så ska det vara. Motorn ska värma upp katalysatorn vid kallstart. Osmidigt men korrekt.

Så en PHEV då? Nej. Det finns en variant som heter Optima SW GT. Den har en turbomatad 2-litersmotor på 245hk. Eftersom ni kör så lite rekommenderar jag den alla dagar i veckan. Prova en sådan och plantera gaspedalen i botten så inser du att "här finns mer mos i maskin än de angivna 245hk". Vilket är riktigt. Den är dåligt nedmappad och ger 275Hk i Hyundai i30N. Jag har fått till mig att 255-260hk är en mer rimlig siffra. Går som ett svin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
30 december 2023 · 383 Inlägg

SW GT , är inte en sådan mycket dyrare att köpa och äga och är det klokt med en turbobil när det körs korta sträckor i centrum?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2023 · 17 528 Inlägg

Muskelbil skrev:
SW GT , är inte en sådan mycket dyrare att köpa och äga och är det klokt med en turbobil när det körs korta sträckor i centrum?

Den drar obetydligt mer. PHEV är en törstig jävel om den inte få gå på batteri. Priset är nog detsamma. Skatten något mer. Försäkring vet jag inte. Men om TS bara kör 600 mil per år så varför inte? Maskin/turbo håller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang