3714
Sök

NÄR ska obligatoriska synundersökningar inskaffas?

Med.lem
3 759 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
http://www.hn.se/m_standard.php?id=1010 … 2=167&

89-åring rammade polisbil

Polisbilen stod snedställd över vägen med blåljusen på. Ändå kom en bilist och körde med full fart in i fordonet. Den 89-årige föraren har numera inget körkort.

LJUNGBY. Ett elbolag skulle under förmiddagen i dag göra ett kabeljobb vid 154:an i Ljungby. Därför bad man polisen om hjälp med att under någon timma stoppa trafiken medan arbetet pågick.
   En patrull åkte ut och de två poliserna ställde sig i varsin ända av arbetsplatsen för att dirigera trafiken. Polisbilen ställdes på sned i ena ändan med blåljusen på för att tydligt markera att något var på gång.

Vid 11-tiden dök det upp en bilist från Falkenbergshållet. På den aktuella platsen är det en lång raksträcka. Men trots att sikten var god, blåljusen på och en polis stod och gestikulerade gjorde föraren av den analkande bilen inga tecken på att stanna.

Polisen insåg vad som var på väg att hända och fick kasta sig åt sidan medan bilen i full fart rammade den parkerade polisbilen. Föraren, en 89-årig man, klarade sig fysiskt oskadd från olyckan. Polisbilen blev däremot ordentligt ramponerad. Det var en av Falkenbergspolisens nyaste bilar och det är tveksamt om den kommer att kunna tas i tjänst igen.
   89-åringen fick lämna ifrån sig sitt körkort direkt efter olyckan och det är nu upp till länsstyrelsen om mannen ska få tillbaka det så småningom.
Senast redigerat av Mr_EmCom (22 oktober 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

5 089 Inlägg
22 oktober 2008
ja men eftersom att alla i regeringen är 50+ så kommer detta aldrig hända, för då skulle dom själva inte kunna köra bil..

\Lindgren

Med.lem
3 759 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
FLindgren skrev:
ja men eftersom att alla i regeringen är 50+ så kommer detta aldrig hända, för då skulle dom själva inte kunna köra bil..

Ja men runt 70-75 borde väll vara rimligt att börja med obligatoriska årsundersökningar?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

3 354 Inlägg
22 oktober 2008
tycker att man ska ha regelbundna synundersökningar efter 50-60. blir smått sur på äldre(majoriteten kör långsamt och är mitt i vägen) och ibland blir jag nästan rädd när jag möter en 60+ i mitt i vägen

Mr_EmCom skrev:
http://www.hn.se/m_standard.php?id=1010450&avdelning_1=109&avdelning_2=167&

89-åring rammade polisbil

89-åringen fick lämna ifrån sig sitt körkort direkt efter olyckan och det är nu upp till länsstyrelsen om mannen ska få tillbaka det så småningom.

får han körkortet tillbaka så är länsstyrelsen tokiga.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
23 oktober 2008
Det kommer inte att hända förrän en för gammal bilförare kör ihjäl en eller flera politiker, då börjar de kanske att fundera på hur dom ska få bort dom från vägarna.

Ratthållare på E4
165 Inlägg
23 oktober 2008
Ja tycker det ska va kontroll vart annart år på synen efter 65 å hälsokontroll.

Är livet värt att liva utan bil??

9 108 Inlägg
23 oktober 2008
Seth skrev:
tycker att man ska ha regelbundna synundersökningar efter 50-60. blir smått sur på äldre(majoriteten kör långsamt och är mitt i vägen) och ibland blir jag nästan rädd när jag möter en 60+ i mitt i vägen

Håller med, helst en ny uppkörning när man når pensionsåldern också, en lite enklare variant än när man tar det första gången kanske men så att dom ser att man fortfarande har koll. Ser inget problem med detta mer än att det blir extra jobb för vägverket.

4 586 Inlägg
23 oktober 2008
har själv råkat ut för detta. Har garageplats som jag delar med en gammal gubbe med 2 portar på. Samma dag som jag skulle fira min 25 år dag så smällde det till i hela huset och han hade en garageport mindre. Han gick sedan därifrån med sin rolator. Kan man knappt gå varför ens sätta sig i en bil
Senast redigerat av jorre83 (23 oktober 2008)

1 464 Inlägg
23 oktober 2008
Tycker man ska ha det vart 10:e år, sedan man fyller 20. Är precis över 30 själv och min syn är inte vad den borde varit tyvärr. sad Och jag antar blatant att jag inte är ensam om detta.

Jag menar, en synundersökning, per 10:e år, kostar vadå i det långa loppet? Man gör sig själv också en tjänst om man nu är så förbenat egoistisk.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

German Engineering
9 083 Inlägg
23 oktober 2008
Jag är inte förvånad att en gammal gubbe ligger bakom kraschen. Är man över 60-65 så ska man inte ha körkort överhuvudtaget. De kan ju lika gärna åka buss istället eftersom de är en trafikfara. De kan inte se nåt, hör ingenting, kan inte skilja på vänster och höger osv. För nån vecka sen blev jag nästan påkörd av en gubbj**el. Tur att det inte hände nåt

//Sam
Senast redigerat av Sam176 (23 oktober 2008)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

4 001 Inlägg
23 oktober 2008
Han skulle tamefan bli personligt ersättningsskyldig för en ny polisbil.

Någon form av syn och hörsel undersökning skulle vara obligatoriskt runt 60-årsåldern då många har fått markant nedsatt syn & hörsel vid den åldern.
En ny uppkörning skulle aldrig kunna fungera, det är det alldeles för dyrt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 oktober 2008
de borde ha såna där kontroller som de har för lastbils chaffisnara/ buss chaffisarna även för b-kort och klarar man itne dom ska man inte ha nå körkort och borde skaffa sig en cykel

saker och ting skulle kanske funka bättre om de vore så

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 oktober 2008
kolvas skrev:

Någon form av syn och hörsel undersökning skulle vara obligatoriskt runt 60-årsåldern då många har fått markant nedsatt syn & hörsel vid den åldern.

Alldeles för dyrt? kostar väl fortfarande runt 1000kr att köra upp? Jag tycker det är en utmärkt tanke att t ex ifrån den dagen du fyller 60 får så måste köra upp igen vart 5:e år. Körkort är ingen rättighet det är något man ska förtjäna.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 001 Inlägg
23 oktober 2008
discokapten skrev:
kolvas skrev:

Alldeles för dyrt? kostar väl fortfarande runt 1000kr att köra upp? Jag tycker det är en utmärkt tanke att t ex ifrån den dagen du fyller 60 får så måste köra upp igen vart 5:e år. Körkort är ingen rättighet det är något man ska förtjäna.

vad tror du det skulle innebära för ökade kostnader p.g.a all administrativt som tillkommer samt kontroll av detta och utbilda/anställa fler uppkörningskontrollanter? då räcker nog inte de 1000kr/uppkörning speciellt länge.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
23 oktober 2008
Jag tycker att man borde införa någon form av synkontroll/test efter en viss ålder.
Har varit nära att smälla med pensionärer rätt många i den här stan. Dom verkar
inte ha någon som helst koll på regler, eller så... illa.

DFFL
9 020 Inlägg
23 oktober 2008
Var femte år för alla?
Kanske vart tionde?

Synen blir ju allt sämre för oss alla, den blir inte helt plötsligt kass när man fyller 65.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 oktober 2008
FireTraXX skrev:
Var femte år för alla?
Kanske vart tionde?

Synen blir ju allt sämre för oss alla, den blir inte helt plötsligt kass när man fyller 65.

Känner folk som har gått ifrån ett ok seende till nästan blind på 2-3 år, det går fort när man blir gammal...

Sen ang konstnaden, det är lätt värt det, finns så mycket nötter i trafiken. Jag har faktiskt inget problem själv med att avlägga körprov var 5:e år nu heller.

Mitt ex t ex: Hon tog körkort två år innan mig, men totalt är hon uppe i 500 mil kanske (på 6 år), hon är osäker, velar i trafiken, kör antingen förlångsamt eller för fort. hon ska inte ha körkort enligt mig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

11 Inlägg
23 oktober 2008
volvo_dude skrev:
de borde ha såna där kontroller som de har för lastbils chaffisnara/ buss chaffisarna även för b-kort och klarar man itne dom ska man inte ha nå körkort och borde skaffa sig en cykel

saker och ting skulle kanske funka bättre om de vore så

Tveksam om det skulle vara bättre o sätta dem på cyckel har själv blivit påkörd av en gammal gubbe på cyckel bakifrån medans jag stod och väntade på grön gubbe vid ett övergångställe.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
23 oktober 2008
Tycker ni skall tänka er för lite innan ni drar ALLA över en kam, läst en del här som har åsikter som att alla över 60-65 skall åka buss och är en fara i trafiken m.m..

Mormor och morfar är 66 respektive 70, men kör båda två mycket bättre än vad både jag själv och flertalet av ungdomar i min ålder gör. Och har inga problem med synen bortsett från att de behöver glasögon vid mörker, men därför kanske de tar det lite lugnare med bilkörningen då.

Så ge fan i att dra alla över en kam. Vissa av er kör nog minst lika trafikfarligt.

Och ja, det skulle vara obligatoriskt med synundersökningar vartannat år eller så över 50, och kanske något litet körprov för att se att man fortfarande kan hantera en bil. För det finns dom som inte kan köra, men det finns dom som kör jävligt mycket bättre än er alla tillsammans.

Och som sagt, tänk efter själva, är ni så icke farliga och duktiga i trafiken?
Senast redigerat av Edil_ (23 oktober 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

1 464 Inlägg
23 oktober 2008
Edil_ skrev:
Så ge fan i att dra alla över en kam. Vissa av er kör nog minst lika trafikfarligt.

Sant. Även om det är fel att dra alla över en kam så är dessa personer dock i riskzonen, rent statistiskt. Generalisera kanske är ett bättre ordval? Det gör vi dagligen med det mesta runtomkring oss.

Men det är också därför som det bör finnas återkommande kontroller. Har någon problem med exempelvis synen, så tack och hej. Om inte, grattis. Känns inte svårare än så?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Sök